maandag, april 29, 2013

Nieuw boek van Erica Verdegaal

Weer een geweldig boek van Erica Verdegaal!

‘Je moet rijk zijn in onze red jezelf-maatschappij’

Rijk zijn is geen luxe, maar bittere noodzaak. ‘We krijgen een red jezelf-maatschappij en daarin heeft iedereen een gevulde spaarrekening nodig.’

Nederlanders moeten onverstoorbaar doorsparen. Trek je niets aan van bedrijven en ministers die het op jouw geld hebben gemunt, waarschuwt personal finance-deskundige en econoom Erica Verdegaal. ‘Laat je geen onnodige auto’s, huizen en woekerproductenaanpraten. Het is niet jouw taak om de economie te redden. Red jezelf! Je hebt je geld hard nodig voor je vrijheid, en later om voor jezelf te zorgen als de overheid dat niet meer doet!’

Taboe
Er ontstaan volgens Verdegaal steeds grotere gaten in ons sociale vangnet, en als burger moet je daarom goed voor jezelf zorgen. Verdegaal: ‘Helemaal niet erg, 
tenzij je nu alles opsoupeert. Dan maak je jezelf afhankelijk van de grillen van de overheid, bedrijven en de mensen om je heen. Dat wil je toch niet?’

Er ontstaan volgens Verdegaal steeds grotere gaten in ons sociale vangnet, en als burger moet je daarom goed voor jezelf zorgen. Verdegaal: ‘Helemaal niet erg, tenzij je nu alles opsoupeert. Dan maak je jezelf afhankelijk van de grillen van de overheid, bedrijven en de mensen om je heen. Dat wil je toch niet?’

Bescheiden miljonairs
In haar nieuwe boek Waar doen ze het van? beschrijft Verdegaal hoe je rijk wordt en blijft: ‘Bedenk eerst hóé rijk je wilt worden – voor de een is tienduizend euro genoeg, voor eenander is een miljoen nog te weinigMet je persoonlijke doel voor ogen ga je je inkomsten enuitgaven aanpassen. Echt, iedereen kan het.’


Mensen onderschatten volgens Verdegaal wat een beetje meer verdienen en sparen oplevert. ‘Als je elke maand een paar honderd euro extra verdient en oppotbezit je uiteindelijk tonnen. Doe als een miljonair: maximaliseer je inkomstenwees kritisch opuitgaven en vertroetel je vermogen. Echt, aan de meeste miljonairs zie je helemaal niet dat ze rijk zijn. Ze leven bescheiden, maar gelukkig, want ze zijn onafhankelijk.’

Verwende kinderen:
De grootste kans om rijk te worden heb je als ondernemer. Werknemers verdienen minder,en besteden noodgedwongen veel geld en tijd aan representatieve kleding, forenzen en ontstressen. Nóg meer kans om rijk te worden, heb je volgens Verdegaal als je het als kind hebt geleerd: ‘Als je kinderen materieel verwent, kweek je schapen die later in elke commerciële val lopen. Leer kinderen van jongs af aan om zelf te verdienen en te sparen. Dan zorgen ze goed voor jouw erfenis en worden ze op hun sloffen rijk!’
 
Mijn persoonlijke toevoeging:
Zeker nu je minder kunt sparen voor je pensioen via inhouding loon en wat de baas bijlegt,  en ook dat de huidige pensioenen nauwelijks of helemaal niet gecorrigeerd wordt voor inflatie, zul je zeker op je eigen toekomst voorbereid moeten zijn.
Werkgevers zien ook liever iedere zes jaar een nieuw personeelsbestand, boven je 45e wordt je alleen maar aangenomen, als je echt een relevante bijdrage kunt geven aan het bedrijf.

10 opmerkingen:

  1. Die laatste opmerking kan ik wel onderschrijven. Ik ben nu 50 en heb er nu in 9 maanden zo'n 55 sollicitaties opzitten. Met als resultaat 1 keer een uitnodiging voor een gesprek. Een loopbaantraining waar ik in februari aan begon was zeer teleurstellend, eigenlijk alleen maar sales-praat. Jezelf verkopen (d.m.v. koude aqquisitie jegens werkgevers). Jaah,jezelf verkopen, daar moet je in postcode 1011 of zo voor zijn, hoor. Ik voel me eigenlijk gebrainwashed als ik bij zo'n bijeenkomst geweest ben, maar het gaat er dan ook wel heel fanatiek en agressief aan toe, zo gaat het gelukkig niet bij elke loopbaantraining, ik heb het gewoon verkeerd getroffen. Ga er daarom ook mee stoppen. Ik denk er sterk over als freelander of zelfstandige verder te gaan, want die sollicitatieratrace is nogal destructief voor mijn welzijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, vertrouwen op de overheid heeft geen enkele zin... Klinkt als een interessant boek, heel andere invalshoek dan 'neem je eigen lunch naar werk en kies voor huismerken'-standaard-bespaarboekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem,lijkt me ook ontzettend moeilijk. Ook als werknemer moet je jezelf iedere dag opnieuw bewijzen.
    Gelukkig is het wel zo dat je boven de vijftig je huis niet meer hoeft op te eten, als je in de bijstand komt. Wat nog vreselijker is dan in de WW.

    @Valhalla, ja, is zeker een interessant boek. Ik ben al op de helft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ OB, ik heb geen uitkering, hoor. Geen WW en ook geen bijstand. Dus huis opeten is er voor mij niet bij zolang manlief zijn inkomen houdt (ik weet het wel, het klinkt lamlendig, maar ik heb een heleboel pech in het leven gehad, mag ik dit gelukkie dan ook eens hebben?).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, dat kan ook, gelukkig dat jullie van 1 inkomen kunnen even en een goed huwelijk hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee, heb jij het als eBoek? Ik kan het in elk geval nog niet bestellen als gewoon boek.
    Ben een echte fan van haar boeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ari-atari, het wordt niet als e-book uitgegeven.
    Ik heb het alllen kunnen lezen als html bestand.
    Liever een e-book dan een oapieren boek.
    Er komen welherhalingenin voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de bijlage van de NRC stond een interview of artikel met Erica Verdegaal. Ben benieuwd naar het boek. Ben vandaag 43 geworden, heb per 15 mei een nieuwe full-time functie en weet gewoon dat ik daarvan zeker niet rijk zal worden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Het Rijke Wijf, het aantal spam reacties is al verminderd door het modereren. Hetliep echt de spuigaten uit.
    Dus wie weet, hoeft het over een tijdje niet meer.

    Je zitin de goede leeftijdom nu vermogenop te bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hee anoniem van 29april. Ik kan het me goed voorstellen dat gekeutel. Als ik zelf nieuwe collega's moet beoordelen of verkopers die een glad gestreken verhaal aflepelen dan zeg ik altijd vertel eens over je laatste projekt en de tegenslagen die je hebt ontmoet. Het is nooit zo mooi als in de folder staat en ik wil geen mensen die niet echt zijn. Een team samenstellen is juist de mix die het maakt waarvan een ieder verschillende kwaliteiten heeft die 'gebruikt' kunnen worden. Ook een bekende dooddoender is: "Werk aan je tekortkomingen" Onzin. Ik zeg: "Werk aan je sterke punten!" Het heeft immers geen zin de zaken waar je slecht in bent trachten te verbeteren en daar veel energie in te steken. Dat lukt toch niet. Sterkte met de plannen. Verder: wat betreft hogere leeftijd: zorg er zo snel mogelijk voor onafhankelijk te zijn van een werkgever. Vertel dat maar eens aan de jongere smart phone generatie dat bewust leven een 'must' is en de eerste stap is om naar financiele onafhankelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen