donderdag, april 25, 2013

Sociaal akkoord en pensioenen

Bijna had ik het onderwerp over pensioenen gemist in het scoiaal akkoord:

Om de koopkracht te verhogen is het wenselijk om de premies  te verlagen,  voor zover de financiele positie van het pensioenfonds dit toelaat, schreef de Volkskrant.

In het OR Rendement staat het 'echte verhaal', het 'eerlijke verhaal' zoals Diederik Samsom het tijdens de verkiezingen zo treffend zei. We betalen minder premie, en we krijgen nog minder pensioen dan nu al het geval is, voor de meeste gepensioneerden. In mijn geval mag ik nog langer werken dan ik al dacht.

19 april 2013 - De OR’en van 20 grote organisaties waarschuwen naar aanleiding van de plannen in het sociaal akkoord voor een flinke daling van de pensioenuitkeringen. Deze dalingen zullen het gevolg zijn van de afspraken die in het sociaal akkoord zijn gemaakt. Hierin wordt het maximale opbouwpercentage voor pensioenen namelijk met 0,4% verlaagd

In het sociaal akkoord is afgesproken dat het maximale opbouwpercentage voor nieuwe pensioenopbouw per 2015 met 0,4% zal dalen. Ondernemingsraden voorzien een daling van de pensioenuitkeringen en hebben een brandbrief (pdf) naar de politieke partijen gestuurd. Van de in totaal acht miljoen werkende Nederlanders sparen zeven miljoen werknemers voor een aanvullend pensioen. Voor deze groep daalt de pensioenopbouw straks met gemiddeld 23%. Vanaf 1 januari 2014 daalt het opbouwpercentage al van 2,25% naar 2,15%. Daar gaat vervolgens 0,4% vanaf, waardoor het opbouwpercentage voor een middelloonregeling uitkomt op 1,75%. Dit kost een 25-jarige een kwart van zijn pensioen, maar ook voor een 50-jarige kost het nog 10% van zijn pensioen.
Werknemers gaan door de wijzigingen wel een lagere pensioenpremie betalen, waardoor ze uiteindelijk elke maand € 30 tot € 100 meer loon krijgen uitbetaald. Volgens de ondernemingsraden is het niet realistisch om te denken dat de werknemers dit extra loon zullen inzetten om zelfstandig bij te sparen aan het pensioen. De OR’en maken zich dus zorgen over de plannen in het sociaal akkoord met betrekking tot het pensioen.
Of de plannen uiteindelijk doorgaan is nog niet zeker: het voorstel Wet verlaging maximumopbouw- en premiepercentages pensioenen en maximering pensioengevend inkomen (pdf) moet eerst door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd.

4 opmerkingen:

  1. Ik betaal/spaar voor mijn pensioen Als ik zelf had mogen beslissen dan had ik de 'pensioeninleg' al die jaren gewoon gespaard. Ik moet nog zien of er aan het einde vd rit nog wat in het potje zit. Er wordt nu al zo erg gekort.Straks wordt je pensioen in mindering gebracht op je aow (als dat tenminste tegen die tijd nog bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ernie, brr, ik moet er niet aan denken, straks leven we alleen ng maar om de economie te boosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie het helaas ook zoals Ernie.

    Ik vermoed dat als je 'rijk' bent van je afgenomen gaat worden. En nee, ik hoop dat ik het mis heb.
    Apart: wat kost een all-in cruise van 4 weken? Wat kost een verzorgingstehuis per maand? Ik geloof dat je zult schrikken, ik vermoed dat de cruise goedkoper is.....en dan kom je nog eens ergens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anniem, zag vandaag een bakbeest van een cruiseschip uit Noorwegen voor de kade in Rotterdam, met zoveel hutten is het cruisen vast voordelig.

    BeantwoordenVerwijderen