maandag, april 22, 2013

Steeds meer mensen bezuinigen

Het is nu ook groot nieuws dat steeds meer mensen bezuinigen.

In mijn omgeving merk ik het ook, al wordt het me niet zo gezegd. Familie is zich opeens bewust dat ze nog maar te weinig gebruik maken van hun kajuitjacht waar destijds de hypotheek voor werd verhoogd. Hij wordt deze zomer naar de Friese scheepswerf gevaren en de boot is nog maar weinig waard.
Ik ken mijn familie heel goed. Vaak waren ze bij de boot, alles werd opzij gezet voor de boot.

Mijn zeilmaat moet zijn stalen boot laten zandstralen en laten lassen en ook hij, baalt ervan als een stekker.  Onlangs begon hij te vertellen dat hij er over dacht zijn Rotary lidmaatschap op te geven.
Zijn Rotary lidmaatschap?! Zo gezellig die bijeenkomsten, het was soms wel een beetje duur op de weekenden, waar hij soms wel 9 euro voor een drankje moest neerleggen.

Ach ja, vroeger belegde hij ook. Misschien nog wel steeds. De Audi is omgeruild voor den Fiat. Nog net geen Fiat Panda, maar toch een kleinere Fiat.
Ik weet dat ook hij veel geld is kwijt geraakt aan beleggen.

Andere kennissen gaan dit jaar, net als vorig jaar een eenvoudige vakantie maken.
Als je oplet hoor je steeds meer mensen praten over bezuinigen. Maar deze mensen, praten niet over bezuinigen.

Iemand die twee jaar terug weduwe werd en nu een nabestaanden pensioen ontvangt van 1500 euro per maand, daar maakte ik me zorgen om. Na het invullen van het belastingbiljet werd ik gebeld. Hoeveel ik terug ontving van de belasting vroeg ze. Ehmm, 161 euro zei ik, in het geheel de plank misslaand. Ik moet 3000 euro betalen vertelde ze me. Haar man en zei waren altijd zuinig geweest.
Pfoei, dacht ik volgend jaar maar vertellen, dat ik ook moet betalen in plaats van terug ontvangen.
Want liegen over geld doe ik nog steeds als de beste. Maar ik ben eigenlijk wel blij dat er steeds meer zuinige mensen bij komen. Dan wordt het voor mij ook steeds makkelijker.

Ken jij veel rijkere mensen die nu ook moeten bezuinigen?

8 opmerkingen:

  1. Nee, maar de kern van je verhaal herken ik wel. De schroom om te vertellen, je billen bloot, maar ik zeg het nu gewoon als het zo ter sprake komt. Ik wil mij niet mooier voordoen dan ik ben al was de eerste verjaardag met de buren waar we geen Heineken meer schonken maar een merkloos pilsje best een stap om te zetten. Toch merk je dat het voor sommigen een opluchting kan zijn er open over te praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoorde van een buurvrouw van een rijke mevrouw die klaagde omdat ze moest bezuinigen, en de tuinman niet meer kon betalen….

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij bezuinigen al een paar jaar flink. We sparen voor adoptie met een ondermodaal inkomen (wat de laatste tijd trouwens gelukkig iets hoger is). We zijn er altijd open in geweest dat we op ons geld moeten letten en niet zomaar alles kunnendoen / betalen.

    Eerst waren we duidelijk de enigen en werd er nauwelijks gereageerd op de dingen die we daarover zeiden. Nu merk ik dat meer mensen bewust bezig zijn met meer spaarzaam leven.

    Zo waren wij de eersten die ons veelgebruikte bootje verkochten omdat we het liggeld en de jaarlijkse kosten te hoog vonden, de eersten die camperden (op gratis staplekken, met ons oude busje), de eersten die zeiden niet mee te doen met in onze ogen te dure cadeaus.

    De eersten, maar niet de laatsten in onze omgeving. Zijn we toch nog ergens trendsetters in... ;-)

    En misschien kun je die weduwvrouw nog eens terugbellen met het echte belastingbedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken wel mensen die zouden moeten bezuinigen maar die de schijn ophouden, en ondertussen bang zijn dat ze volgend jaar geen nieuwe hypotheek kunnen krijgen. Het termijn loopt dan af en er moet dan iets nieuws geregeld worden. Huis staat onder water, dikke auto op de oprit, 50 paar schoenen in de kast, boodschappen bij de dure super en ga zo maar door.
    Zelf ben ik er niet geheimzinnig over, ik zeg het gewoon als ik ergens niet aan mee wil doen omdat ik er geen geld voor over heb.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/04/23/duivenleed

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoor er wel meer over, maar ik zie ook nog wel vaak dat er aan de ene kant veel gepraat wordt over bezuinigen, maar dat het geld er aan de andere kant alsnog keihard uitvliegt aan (in mijn ogen) luxe/dure/overbodige dingen. Maar goed, dat is hier ook wel zo; wij zouden zeker nog meer kunnen bezuinigen dan we nu doen, ook al zijn we op zich al wel goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Eenvoudig gelukkig, dat denk ik ook, misschien dat ik ooit een aflosfeestje geef voor mezelf, maar het feest dan toch anders noem.

    @Vlijtig Liesje, dat is de reclame voor Zeeman, van de vrouw die ondergoed koopt voor de kids en aan haar man vertelt dat ze toch ergens het geld vandaan moet halen om de salarisverhoging van de tuinman te betalen.

    @Nans, ik hoop dat het je gaat lukken een adoptie kind.
    Jij herkent het blije gevoel dat je niet de enige bent die moet bezuinigen.

    @Inenomdekas, kennissen dus. Ja, er zijn veel voorbeelden tegenwoordig. We zijn straks allemaal niet meer zo verwend.

    @LLmM, het is ook wel een beetje inkomen afhankelijk toch. Op de lange duur moet je een eenvoudig leven ook vol kunnen houden. Je gaat daar heel ver in, met weer geen vakantie en wel verbouwen.
    Bewondering voor je , zoals jullie dat volhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. .....Natuurlijk kun je gewoon zeggen dat je kinderen soms kleding geschonken krijgen omdat een kind van een kennis zoveel nog nieuwe kleding over heeft dat jouw kind ook past, waarom niet? Daar voelen we ons noet te groot voor. Kijk de schijn hoog houden voor de buren is een instelling die je moet passen en zuinig ofwel bewust leven ook. Het kan niet allebei. Bewust leven moet sommigen echt worden geleerd maar als je opvoeding al "bewust" is gebeurd dan is het helemaal niet moeilijk. Nee hoor, hier staat de Mercedes op de oprit en de 2de auto in de garage en dat van 1 salaris. Zeker is de hypotheek over 2 jaar afgelost maar het heeft vaak geen zin om minder bewust levende mensen te attenderen op hun koopgedrag van meestal onnodige spullen, dat is nu eenmaal het gedrag van consumeren. Nee hoor, hier geen flat screen omdat de beeldbuizen nog steeds goed functioneren dus waarom een ander TV toestel? Als ie helemaal kapudewiets is komt er een andere maar als er slechts een condensatortje defect is voor 3 Euro dan blijft ie mooi staan. We zijn vast de enige in de straat die nog een beeldbuis hebben. Het is past echt triest als je hoort dat de belastingdienst aangeeft er moet kindercreche vergoeding terug betaald worden van bijvoorbeeld 1500 Euro en dat naar zulke teruggaven geleefd wordt en dus het leven wordt ingericht. Hoe dom kun je zijn? Het is gewoon niet handig om je zelf zo afhankelijk te maken van de Belastingdienst want de minister kan immers procedures en teruggaven veranderen (natuurlijk als je het kan, niet gesproken over afhankelijke mensen van de overheid door omstandigheden) de verontwaardiging is dan groot! Ja kom nou, kijk om je heen en lees de krant, het kan zomaar anders lopen. Kop in het zand he, simpel en wellicht staat 1 van beiden nog op straat want geen baan meer. En nee we zullen geen aflos-feestje geven maar stilletjes verder gaan en voor een nieuw doel sparen en laat de rest maar raden waarom diezelfde Mercedes er nog 2 jaar langer staat op de oprit omdat "ze zo nodig de hypotheek moeten aflossen" ha ha ha haaa.

    BeantwoordenVerwijderen