woensdag, april 17, 2013

Telefoonabonnement verlengd

Op 2 mei verloopt mijn telefoon abonnement. Vandaag nam ik een nieuw 2-jarig sim only abonnement met slechts 300 belminuten per maand voor 7 euro.
Minder bellen en een lager bedrag per maand was een leerproces. De laatste tijd is het me goed gelukt om het bedrag naar beneden te brengen.

Ik heb nog steeds een mobiel abonnement met alleen bellen en ik verstuur slechts een paar sms- jes. Geen smartphone om de volgende redenen: de allen bel telefoon kan ik op het lijf dragen en zit standaard op discreet / trilstand. Rap neem ik de telefoon op. Altijd, tenzij het echt niet anders kan.

Meestal loop ik meteen weg van het gezelschap waarin ik verkeer wanneer ik tenminste in gezelschap ben en handel het gesprek af. Het lukt natuurlijk niet altijd, zoals met zwemmen, vergaderingen, met scooteren ben ik ook altijd te laat en zelfs in de auto neem ik de telefoon op. In ieder geval heb ik het aantal overschrijdingen van mijn 200 minuten bel abonnement het laatste jaar nauwelijks overschreden. Wanneer Tel fort de sms met het factuurbedrag stuurt, haal ik de laatste tijd opgelucht adem en feliciteer mezelf. Toch maar weer geflikt!

200 bel minuten abonnementen zijn er niet meer. Ik belde Tel-fort en vroeg hen hoeveel belminuten ik het laatste jaar gemiddeld had verbruikt. Vrijwel altijd 170 tot 180 belminuten per maand was het heldere antwoord. Het abonnement van 150 minuten is dus uitgesloten en ga ik voor het duurdere 300 minuten abonnement en wel 2jaar lang.

Tel-fort zal zich dus aan het einde van de abonnementsmaand 130-120 minuten toe eigenen, waar ik wel voor betaald, maar niet gebruikt heb. In januari 2012 schreef  ik over de actie van de consumentenbond dat je kon protesteren tegen het wegsluizen van de overtollige belminuten.
Gisteren was daar het persbericht dat de belmaatschappijen flink verdienden aan het afschrijven van de belminuten.

9 opmerkingen:

  1. Blijven bij jou de minuten dan niet houdbaar? Bij mij (Hollands Nieuwe) blijft het 3 maanden houdbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Studentenbudget, gaat het overnemen van het mobiele nummer goed, de administratieve afhandeling, het vermelden in het telefoonboek?
    Is het bereik perfect?

    In het kantoorgebouw waar ik werk iheeft Tel fort een beter bereik dan Vodafone. Ik heb het ding ook zakelijk, dus het is wel belangrijk.

    Ik kan het verwegen, als alle andere dingen ook tip top zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een vriend van mij heeft ook Hollandse Nieuwe. 500 minuten voor 15 euro. Erover kan niet, want op is op. Dan wel bijkopen, dus nooit stilletjes overschrijven. Ook bundels van 250 geloof ik.. En waarom weet twee jaar? Voor een nieuwe telefoon? Anders nooit twee jaar doen!

    Gr. maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Maria, 300 minuten voor 7 euro bij twee jaar.en 8 euro bij 1jaar
    Een alleen bellen telefoon heb ik zelf gekochtt. Groot gelijk, wanneer je zegt dat je geen gelefoon in je abo moet nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een prijs die je nergens vindt! Mooie deal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Overnemen van mobiel nummer gaat goed, je moet alleen niet al een Hollands Nieuwe abonnement hebben, dan kan het nl niet. Je kan dan wel daar een nieuw abonnement nemen met hetzelfde nummer, maar dan moet je voor abonnement wijzigen kiezen (heb ik helaas uit ervaring geleerd). Administratieve afhandeling tot nu toe goed. Vermelden in telefoonboek geen ervaring mee, kon ik volgens mij wel aanvinken als optie. Bereik is bij mij (Twente) goed, gaat idd wel over Vodafone netwerk, maar dat zal afhankelijk zijn van de locatie!!

    En wat Maria al zei, grootste voordeel: Je kunt niet over je bundel! Heb je nog 3 euro over dan krijg je een smsje. Je kunt van tevoren instellen dat je kunt opwaarderen via sms. Zo is het voor jou misschien voordelig om het 175 min/sms abonnement te nemen en dan 1x in de 3 maanden €5 extra op te waarderen. Nadeel is wel dat die €5 maar 3 maanden houdbaar is. Het voordeel is voor jou dan misschien niet zo groot...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben blij met mijn prepaid kaart van een tientje, die ik denk ik twee keer per jaar moet aanvullen. Zo hoef ik niet bang te zijn dat er ergens geld weglekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die telefoonbuisness is alles behalve transparant. Ik bel altijd met minder belminuten per maan. Houd er vaak 30 a 40 over van de 75 die ik er heb. Maar toen overleed een vriend van me en toen belde ik 1 maand teveel. Over mijn bundel en maar betalen. En kan je ergens dat netjes terug vinden? (Niet precies, een app hield alleen de extra kosten bij)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Bas, wat weinig belminuten! Ik mag niet generaliseren en ook niet discrimineren. Vrouwen bellen veel meer. Ik zou dat niet kunnen

    BeantwoordenVerwijderen