zaterdag, april 13, 2013

Wie is verantwoordelijk voor restschuld?

Moet de bank bijdragen wanneer het huis na verkoop te weinig oplevert om de hypotheek mee af te betalen?
Is de bank mede schuldig, of ben jij ook medeschuldig? Stichting 'Stop de restschuld' vind dat de bank voor 80% schuldig is.


Deze aflevering van ' De vijfde dag' van 10 april 2013 komen schrijnende gevallen voor, van mensen die veel geld zijn kwijtgeraakt.


De meeste banken zijn nu van de staat, daar hebben wij met onze belastinggeld aan mee betaald ommhen te redden.
De banken bedanken ons met een extreem hoge rente. Ik chargeer maar wat.

In het programma stelt de schrijver Gerhard Hormann dat je zelf moet aflossen.

Ik ben natuurlijk ook hopeloos verkeerd bezig geweest en ergens wist ik wel dat ik verkeerd bezig was, maar ja, ik ging ook mee met de stroom. Ik herinner me nog het blad van Vereniging Eigen Huis in die tijd, waarin toen al werd gewaarschuwd voor beleggingshypotheken.

Het echtpaar dat stelde, we kunnen niet eens met vakantie, dat heb ik ook wel meegemaakt. In het begin was het nog minder.Ik blogde er over. Vond op het internet gelijkgestemden.

Ik zou wat meer balen als iemand met een duur huis, en een forse hypotheek, waar ook een kweilend mooie zeilboot van werd gekocht, of een auto of woekerpolissen, of wat dan ook, indirect door mij, zia de belasting geholpen werd met de restschuld.
Natuurlijk hebben banken zorgplicht, maar daar deden ze ook niets mee, toen ze ingewikkelde producten verkochten en woekerpolissen.

Ik zeg dan ook, jammer dan, op een houtje bijten, doorgaan met leven en dankzij de inflatie lijkt het bedrag over een aantal jaar minder.

De zuinige periode en het consuminderen heeft me geleerd creatief te zijn, wat meer als ondernemer te denken.
Misschien komt het hard over, maar het levenis niet altijd gemakkelijk.

4 opmerkingen:

  1. Het leven is zelf verantwoordelijk te zijn voor je handelen en dat contract is tussen jou en de bank en niet de rest van de bevolking van Nederland en wat er in de 80-er jaren is geweest met hoge werkloosheid en explosief stijgende hypotheekrente is men al lang weer vergeten, onderwater staan is een feit dat in elke hypotheekakte wordt vastgelegd wat er dan kan gebeuren maar lezen of begrijpen wat er staat ho maar.
    Er zijn ook nog heel wat mensen die een studieschuld hebben aan de staat maar die schuld echt niet vlug gaan aflossen ook al hebben ze als voormalig student inmiddels een prima inkomen en kunnen daarvan 2 of 3 keer per jaar op vakantie, ra ra waar is het moraal? Wel hun hele financiële handel en wandel Zakelijk meedelen in hun blog op het internet maar 'ons' wel laten bloeden als het om hun schuld aan de staat gaat.
    Die inflatie waar jij op doelt is gewoon niet echt heel handig voor de gewone verbruiker want inflatie betekent stijgende algemene kosten en als het salaris dan niet snel genoeg meestijgt dan heb je aan het eind van de maand al lang geen geld meer om onder meer je schulden maandelijks af te betalen naast je eten en drinken, gas, water en licht dus ben je alsnog de klos. Geen hypotheeklasten of hele lage lasten is dan alvast een uitkomst dus zeg ik afbetalen die schulden. Voor de staat is de lage rente geweldig want ze kan haar eigen schulden goedkoop opkopen, echter de rijke(re) burgers zullen een eventueel verschil moeten goedmaken en het eerste dat eraan gaat is het pensioen want die is jackpot! Daarna is ons persoonlijk bezit zoals een eigen huis aan de beurt zeker als we de verkeerde regering aan de macht krijgen want dan kunnen die 2 miljoen landgenoten die het helemaal niet zo druk hebben met betaald werk doen ook meedelen in de buit. Kortom: zelf de schulden afbetalen want de mens is nu eenmaal net als water en zoekt altijd de gemakkelijkste weg met de minste weerstand. Ik zie het net zoals jij alleen iets minder genuanceerd....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik heb het filmpje gezien maar ik kan niet zeggen dat er nu sprake is van schrijnende gevallen. Kijk die schuld was er toch al maar door te verkopen wordt deze opeens zichtbaar dus sowieso al te veel hooi op de vork genomen. De bank gaat echt geen restschuld delen met zijn klanten kijk maar naar de woekerpolis affaire, die is ook voor een grijpstuiver door de banken en verzekeringmaatschappijen afgekocht en we stonden erbij en keken er naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, nee, zeker geen schrijnende gevallen. Maar het is flink wennen, de grote achteruitgang en daar zitten ze nog midden in.

    Las pas van iemand die echt gewacht heeft op een uitkering van de verzekeraar die een woekerpolis had verkocht, het was een schijntje. Ze waren rijker geweest, als ze niet zoveel jaren gewacht

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem 1, nee niet zo genuanceerd, maar heel goed en heel juist. Het gaat om bloot eigendom, dat is de officiele term voor echt bezit. Dan ben je vrij.

    BeantwoordenVerwijderen