dinsdag, mei 28, 2013

AH de duurste supermarkt en boodschappen weetjes

AH let niet op de kleintjes, maar zijn volgens onderzoek van Vara Kassa.

Ik dacht dat Plus nog steeds de duurste supermarkt was.

Vara Kassa en ik schrijven
Prijzen in januari 2013In januari waren deze boodschappen bij de Lidl en Aldi het goedkoopst. Daar betaalden we ruim €42 voor de tas. Bij de andere vier supermarkten betaalden we voor dezelfde boodschappen €12 tot €14 meer, dat 58,29 euro bij AH. Tel uit je winst.
Een uurloon van 14 euro door te shoppen bij Aldi of Lidl.


Prijzen in mei 2013Half mei deden we deze boodschappen opnieuw. De boodschappen bleken gemiddeld 2,6% in prijs gestegen. Opnieuw waren de Lidl en Aldi het goedkoopst. Bij deze winkels ben je ruim de €43 kwijt voor de boodschappen. Het duurst bent u uit bij de C1000 en de Albert Heijn. Bij de andere vier supermarkten betaal je €13 tot €15 meer. Het verschil tussen de goedkoopste (Lidl) en duurste supermarkt (AH) is €15,08. In onderstaand overzicht de prijzen van de boodschappentas en de procentuele prijsstijgingen.


Opvallende details: we spenderen gemiddeld 11% van ons neto inkomen aan boodschappen
We wachten met aankopen van wasmiddelen tot de aanbiedingen.
Bij Lidl zit er meer varkensvlees in de boterhamworst en uit onderzoek van Zuinigaan bleek dat Lidl ook de meeste pinda's in de pot pindakaas stopt.
Advies van de boodschappen testers, vergeet bij het boodschappen doen de naam van de supermarkt en ga waar jij het beste shopt.

Vergelijking eieren 29-5-2013:
10 scharreleieren' 1,75 AH 0,18
10 scharreleieren' 1,39 Lidl 0,14
6 bio scharrel ei 1,39 Lild 0,23
6 vrije uitloop ei 0,99 Lidl 0,17
6 mega scharrel 1,19 Lidl 0,20

Ik moest eieren kopen, maar bij AH kreeg ik een spontane koopstaking. Liep door naar Lidl die 300 meter verderop zit en kocht vrije uitloop ei.
De vrije uitloop ei is 1 cent voordeliger dan de kleine scharreleieren van AH. Ook bij Coöp kosten die zelfde eieren (in de koeling!!) ook 1,75. Klein dat ze zijn, ze komen niet eens boven de eierdop uit.
Ga ik morgen maar gebakken eieren serveren.

Bij de boer waar ik melk koop, kan ik eieren kopen, die komen niet van zijn erf, maar van een groothandel in de Oude Leede. Staat code 2 op.  Ik kom daar wel eens in de buurt, onlangs nog om een baal stro te kopen voor onder mijn aardbeien, waarvan de restanten stro mijn auto nog sieren.

Geen kip die daar buiten loopt. Ik heb de code van het ei proberen te achterhalen, bij diverse instanties. Het lukte me niet. De groothandel heb ik niet gebeld, ik heb ook niet aangebeld.


20 opmerkingen:

  1. Ik heb het programma ook gezien en het viel me op dat de zgn 'deskundige' vertelde dat de dagelijkse boodschappen sinds de jaren '90 goedkoper zijn geworden. Een voorbeeld van een statistische leugen om te zeggen dat we van ons inkomen een lager percentage kwijt zijn aan de dagelijkse boodschappen.
    De zorgverzekering, de energierekening en brandstof zijn zo wat voorbeelden van kostenposten die flink gestegen zijn en waar we dus een hoger percentage aan uitgeven. Dan lijkt het percentage voor dagelijkse boodschappen 'af te nemen'.
    Ik vind dat sinds de komst van de euro vooral groente en fruit erg duur zijn geworden. Het zijn trouwens ook de producten waar de supermarkten de hoogste winstpercentages op krijgen.

    Ik las vandaag in de krant dat de nieuwe aardappeloogst nog op zich laat wachten. Normaal komt die in week 20, het wordt nu wel week 28. Dus een idee om wat aardappelen in te slaan of om meer rijst of pasta te gaan eten de komende tijd.
    Wij halen nog een voorraadje bij de boer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom zelf vaak bij lidl en plus. Die zitten in de buurt. Vorige week was ik bij jumbo en die vond ik lang niet meer zo goedkoop als voorheen. Aldi kom ik heel af en toe om kattenvoer in te slaan. Ook nog lekker goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik merk regelmatig dat een houdpaar produkt ineens met een paar centen verhoogd is in prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen tuint er in, AH is de goedkoopste supermarkt als je goedkoopste wilt testen prima neem dan ook de goedkoopste producten.

    Dan kom je wel wat vaker op euroshopper uit maar dan ben je met het zelfde lijstje van kassa ongeveer 5 euro goedkoper uit dan Lidl.

    Appels met peren vergelijk:(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het viel mij inderdaad ook op dat ze AH huismerk vergelijken, waarom niet Euro Shopper? Ik kom graag bij de AH en veel van de ES producten zijn goedkoper dan bij de Lidl.
    Bovendien bespaar je het meest door op de hoogte te zijn van de prijzen en verschillende winkels af te gaan. Hoe interessant zou het zijn als ze laten zien wat kwijt bent als je van alle producten alleen de goedkoopste koopt (dus bij verschillende winkels)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanochtend lag ik nog te denken aan jouw stukje en aan de opmerking over de 11% van ons inkomen dat we aan voeding besteden.
    Toen dacht ik nog langer door en dacht aan wat het Nibud onlangs over voedingskosten vertelde. Dat je heel voordelig wel van 5 euro per persoon per dag uit zou moeten kunnen.
    Voor ons gezin van 3 volwassenen zouden we daarvoor een netto inkomen moeten hebben van meer dan 4500 euro! Zou wel mooi zijn, maar dat is dus niet zo.
    Zou dat percentage eigenlijk wel kloppen?

    In onze situatie komt het grappig genoeg wel ongeveer zo uit, maar wij hebben dan ook geen huisdieren en ik koop geen wijn, bier, chips, snoep, koek, frisdrank etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ban de supermarkten jeah....
    zelf groenten verbouwen, eige kippetjes en de rest bestellen bij de bioboer, daar word je zelf rijker van, letterlijk en figuurlijk, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het ook een beetje vreemd dat ze bij AH niet voor ES producten hebben gekozen want dat is ook een huismerk van AH. Dat gaan we in de loop van het jaar waarschijnlijk duidelijker merken want het gaat over naar AH-basis. AH heeft dan 4 huismerken. Voor de vergelijking is het dan wel zo logisch de goedkoopste te nemen. Als voorbeeld, bij de Aldi heb ik ook nog keuze uit goedkopere en duurdere opties, dan zouden ze daar ook niet voor de goedkoopste moeten gaan.
    Ik ben benieuwd naar een nieuw onderzoekje als AH-basis in de schappen ligt. Of eigenlijk ben ik vooral nieuwsgierig naar het verschil ES versus AH-basis. Het valt mij nu al op dat ES in prijs stijgt en dat ook met een redelijk tempo.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben het eens met bovenstaande anoniem en weg naar zelfvoorziening. AH is met Euroshopper echt goedkoper dan Lidl. Niet met alles zoals bv groente, fruit. De ribbelchips van Lidl is heerlijk. Beter van smaak dan de Es chips dus dan neem ik ook de lekkerdere. De AH basic moet ik nog gaan vergelijken. Ben benieuwd wat die prijs gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Allen, zelfvoorzienend gaat het beste in de zomer. Eigen kippen leggen geen eierenin de winter.
    ES producten, zijn voordeliger, maar AH gaat daar binnenkort iets anders voorin het schap zetten.
    In ES zitten nog minder pinda's in een pot pindakaas, en meer water indedobbelsteentes spek dan bij de Duitse groot grutters.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier zijn de C1000 en Lidl in de buurt. De C1000 valt me qua kosten vaak tegen, dus ik ga eerst naar de Lidl en haal bij de C1000 alleen wat ik bij de Lidl niet krijgen kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Natuurlijk is niet alles even goed van euroshopper, maar toch zijn velen van goede prijs/ kwaliteits verhouding.

    Maar de test van Kassa deugt niet want te betitelen AH als duurste winkel en dat is niet zo want er is een goedkoper alternatief aanwezig.

    En kwaliteit of smaak ja dat moet je zelf uitmaken er zijn zat euroshopper artikelen die ik beter vindt dan de duurdere varianten bij andere supermarkten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Appels met peren vergelijken, dat dacht ik ook gelijk toen ik dit las.

    @opnieuw beginnen. Jij krijgt toch ook de mijmeringen van Annemiek? Ik krijg ze al een paar dagen niet meer. Heb ik iets gemist?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. toch is de jumbo met A merken wel een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de c1000, van veel dingen gebruik ik gewoon het huismerk of een onbekend merk ,maar van sommige dingen wel weer het A merk en dat scheelt bij de jumbo giga veel, zo kocht ik laatst bij de jumbo de remia classic fritesaus en die is daar bijna 50 cent goedkoper dan bij de c1000.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. de opmerking weg met de supermarkten en ga alles zelf verbouwen of bij de bioboer halen is een beetje kort door de bocht niet iedereen heeft genoeg ruimte om zelf alles te verbouwen en kippen te houden en bij de bioboer daar hangt toch een prijskaartje aan , en met een zo goed als minimum inkomen is dat geen optie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Breienmaar, ze schreef pas dat ze computer problemen had gehad. Misschien zijjndie nu ernstiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @opnieuw beginnen. Dat zou het idd kunnen zijn! Ik wou haar maar niet mailen omdat ze de vorige keer geloof ik 180 mailtjes had gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sorry hoor, maar lidl vergelijken met euroshopper is als appels vergelijken met appelmoes. Waar lidl producten vaak beter uit testen komen dan a-merken staat euroshopper steevast in de onderste regionen. Bij lidl besparen ze op de prijs, bij euroshopper op de kwaliteit. Goede zet van AH om daar mee te stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Bert Hodes, ik roep al jaren dat de procukten van Lidl beter zij. De pondakaas a-merk bij AH heeft minder pinda's dan die bij Lidl.
    Zelf geef ik de voorkeur aan Aldi, de bredere paden, minder keuze, sneller klaar, maar ook de orange in flessen van99 cent per liter zijn perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is waar dat AH duurder is dan overige supermarkten. Toch zeg ik altijd kwaliteit heeft zo zijn prijs...

    BeantwoordenVerwijderen