dinsdag, mei 14, 2013

Dankzij de crisis eten we gezonder

Goed bericht: de consumenten laten kant en klaar voeding steeds vaker liggen en kiest voor voordeliger producten.
Van zulke berichten word ik blij.

De chips, snoep, frisdranken, alcohol worden minder vaak verkocht.  Dat  betekent dat we gezonderr gaan eten. Dat is toch een prettig bericht!?

Het voedingscentrum in samenwerking met het Nibud stelt dat we voor 5 euro per dag kunnen eten en geeft daarvoor 7 maaltijden met tussendoortjes aan. Dat is 150 euro per maand per persoon.

Hieronder de tips die iedere consuminderaar in de praktijk brengt:

Peulvruchten zijn goedkoop én goede vleesvervangers. In een maaltijd kun je een portie vlees van 100 gram vervangen door 75 gram peulvruchten.

Een boodschappenlijstje voorkomt dat je te veel koopt. Als je te veel hebt gekookt, gebruik de restjes dan in een nieuwe maaltijd. 

Zoveel  mogelijk te kiezen voor seizoensgroenten. Deze zijn ruim beschikbaar en daardoor meestal goedkoper.

Diepvriesgroente  of groente in blik of pot te kopen. Deze zijn vaak goedkoper dan verse groente, terwijl er bijna net zoveel vitamines in zitten. 

15 opmerkingen:

  1. Dat is goed nieuws, mensen hebben blijkbaar eindelijk door dat zelf maken goedkoper is (en gezonder).

    Alleen groenten in blik op glas bevatten bijna altijd toevoegingen waar je niet vrolijk van wordt. Daarom denk ik dat vers toch echt gezonder is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind €150 per persoon nog best wel heel veel. Wij proberen het voor 2 personen en 2 katten zo om en nabij de €160 per maand te houden. Dat lukt niet altijd even goed, maar aan die €300 komen we echt niet met noodzakelijke dingen. Hooguit met een verjaardag of als er ineens 2 weken kant-en-klaar gegeten wordt. Wat nu gelukkig niet meer voorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn per 1 jan alcoholische dranken apart gaan boeken in onze huishoudboekhouding. Dan blijkt dat we meer aan alcohol uitgeven dan we dachten (oké, dat komt ook door de verhoogde accijns, maar toch).
    Aan eten gaven we de afgelopen 4 maanden gemiddeld 382 euro per maand uit, voor 3 ps. Daarbij geldt dat er 1 maal een (50e!) verjaardag is gevierd, en 1 maal voor 3 ps Chinees is gehaald. Dat tellen we bij de kosten van voeding op. Dus pp. pmnd besteden we iets minder dan 130 euro. Dat is dus echt alleen eten, verzorgingsproducten, wasmiddelen en schuursponsjes worden op een andere boekingspost geboekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan 100 gram vlees vervangen worden door 75 gram peulvruchten? Gekookte kipfilet heeft z'n 30 gram eiwitten per 100 gram. Kikkererwten gekookt, zo'n 7,5. Dat is een factor 4 verschil. M.a.w. Je zou 300 gram gekookte kikkererwten moeten eten om eenzelfde hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen.

    Niet dat je per se 100 gram vlees nodig hebt. De helft kan bijvoorbeeld ook, maar dan zou je nog steeds 150 gram kikkererwten moeten eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Henderina, wellicht gaat het om het verschil tussen 75 gram droge en 75 gram gekookte kikkererwten?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Spaarcentje, het is al geweldig wanneer er meer gekookt wordt.
    @lLmM, dat is heel erg weinig, misschienmkunje onsinspireren.
    @Henderina, ja dat is zo. Als ik dagelijks bonen eet heb ik soms een hele dag een heerlijke geur. Sesamzaad dan maar? Alhoewel, hoeveel eiwitten hebben we nodig.
    Sesamzaad 20,1 eiwitper 100 gram.
    Ik hoop dat ik voldoende eiwitten eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @opnieuw beginnen: gedroogde peulvruchten zonder zout afkoken in vers water (dus niet in het weekwater) en je gaat 'geurloos' door het leven.
    zout pas bij het opdienen toevoegen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Spaarcentje, ik ga het uit proberen. Ik neem de laatste tijd ook veel geitenkaas. Levert toch ook eiwitten op?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik zou niet geitenkaas gaan eten om de eiwitten maar ik ben geen expert.
    Ik eet veel bonen, noten en paddenstoelen en op zijn tijd een gekookt eitje. En om volwaarige eiwitten te krijgen dus vooral afwisselen, dat hoeft niet binnen een maaltijd.
    Of gewoon vlees eten natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Spaarcentjje, geitenkaas staat dichter bij de mens, aldus de nieuwe website van de Moermanvereniging.
    Een eitje alleen kan ik eten met tegenzin. Teveel eieren daar wordt ik misselijk van, ik kluts af en toe een eitje door eten heen, dan proeft het niet zo. Eierdooiers schijnen goed te zijn.
    Walnoten en andere noten koop ik regelmatig bij de Turk.
    Dat is wel lekker.
    Ik ga dit weekend weer kikkererwten kopen bij de Turk en ik laat het je weten.
    Kon ik maar meer eieren eten. Sinds dit weekend weet ik dat sesamzaad rijk is aan eiwitten. Wanneer ik weer bij de molen kom zalik er weer meer van kopen.
    Dank voor je bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben dit ook ervaren.
    Minder (lekkers) kopen en er meer mee doen scheelde hier in de euro's en kilo's.
    Nog een consumindertip: veel zelf maken en zonder pakjes en zakjes koken.
    Vanaf juli zijn we weer blut, gaan we weer lijnen...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Moneypenny, kennelijk wordt ik weer minder dik, methet Dr. moermandieet. Ik heb nooit honger.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het komt niet zozeer door de crisis maar ja ook ik ben veel bezig met gezonder en bewuster koken en eten. Het lijkt alleen wel of ik dan om nog een beetje keus te hebben met kiezen tussen geen E-nummers en toevoegingen of niet teveel calorieën aan de ander kant. Het blijft zoeken naar balans. misschien de volgende keer een blogje met tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Ella, de voedselschandalen hebbener misschien ook mee te maken.
    Tips, tja ik ben niet zo van het bijzondere koken. Meer van veel groenten, rauwkost.
    Ik hou van vlees, maar dat mag niet van het dieet dat ik volg.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat er gezonder gegeten wordt is sowieso een goed iets denk ik. Aan de andere kant is goedkoper niet altijd gezonder; juist in de goedkopere varianten van eten kan veel troep zitten.

    BeantwoordenVerwijderen