woensdag, mei 01, 2013

De hypotheek heeft de 49.000 eindelijk aangetikt


"Helemaal vrij" ben ik niet, maar er is tenminste eindelijk  een stuk vanaf.

Mijn maandelijkse annuïteiten hypotheek is 659,10 groot. Momenteel betaal ik 173 euro rente en de rest is aflossing.

Nu zit ik in een behoorlijk grote stofferingsklus op de begane grond en dat zorgt er voor dat behalve de maandelijkse annuïteit van aflossing en rente niets extra's meer naar de hypotheek aflossing gaat.

In de afgelopen jaren heb ik toch steeds het onderhoud groots aangepakt, zoals
  • tuin
  • badkamer en bovenverdieping
  • keuken
  • regulier onderhoud, zoals schilderwerk en lekkend dubbelglas vervangen door hr++
Voor de komende jaren zit ik goed, al zag ik dat de eerste verzakkingen van de achtertuin alweer zichtbaar beginnen te worden. Nog 3 jaar en dan mag er weer fiks opgehoogd worden. Zucht (kassa)

Vervolgens spaar ik dan weer verder voor de verbouwing van mijn gebit, kosten ofwel 1500,00 ofwel 3000 euro als ik dat doe inclusief facings.

Maar wanneer het huis zodanig is verbouwd en ik geheel tevreden ben, mijn huis helemaal is afgelost, dan kan het zomaar zijn, dat ik toch nog vroeger met pensioen kan.
Of deeltijd in pensioen. Ook lekker.

Het past niet om te zeggen:  'had ik maar, o had ik maar'. 

Voor de komende generatie kan ik alleen maar zeggen, zorg dat je denkt in assets die geld opleveren, vertrouw niet op de politiek en heb meelij met degenen die ieder jaar opnieuw inleveren met niet geïndexeerd pensioen, die de toenmalige politiek geloofden. 

Voor de komende generatie hoop ik niet dat deze  Wet verlaging maximumopbouw- en premiepercentages pensioenen en maximering pensioengevend inkomen (pdf)  er doorheen komt.
Dit is zulke korte termijn politiek.

14 opmerkingen:

  1. Wow, wat een mijlpaal! Van dat bedrag kan ik voorlopig alleen nog dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ri bedankt
    @LLmM, ik droom van een boerderij met veel ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd. Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd, knappe prestatie. Weer een mijlpaal bereikt, dat geeft de burger moed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met deze mijlpaal!

    Het boek van Erica verdegaal is overigens wel als ebook te koop zag ik net bij bol. Wel is het dezelfde prijs als een echt boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Breienmaar, dan heb ik te gratis reclame gemaakt.
    Werd aangeschreven door de uitgever.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig hoor, door jouw boek te lezen ga ik meer aflossen om later geen zorgen te hebben. Dan maar geen nwe auto maar een stukje huis.geeft je rust .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O o....gaan we je toch nog inhalen!! (misschien) met aflossen. Grapje - het is geen wedstrijd. Nee, ik denk dat het in jouw plaats verstandig is om soms pas op de plaats te maken en jezelf niet helemaal uit te mergelen. We zitten wel iets hoger dan jij maar we betalen minder rente en voor de rente per jaar moet de kostwinnaar hier 15 dagen werken. Ik ben bijna 20 jaar jonger dan jij dus we kunnen nog even voort om de gedegen financiele plannen uit te voeren maar het is in zekere zin een eyeopener om het roer om te gooien zeg maar net zoals stoppen met roken. Voor ons was dit niet zo heel erg moeilijk want we leefden al bewust. Succes verder! (vooral met de tandarts)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Johnnie, het is niet mijn boek maar van Gerhard Hormann.

    @Anoniem, dathebben jullie dan goed gedaan. Hebben jullie geen verhuis- of verbouwplannen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Verbouwplannen? Nee hoor, 7 jaar geleden nieuw gebouwd, niet te groot en niet te klein, kun je tot je 80ste in blijven wonen want ook op de beneden verdieping een badkamer met mogelijkheid voor een slaapkamer en als de kinderen het huis uit zijn zit je niet met zijn 2-en in een kast van huis want dat zie zo vaak: hebben ze kinderen van een jaar of 15-16 en bouwen ze reuzegroot, kinderen gaan een paar jaar later alweer studeren en op zichzelf wonen en dan zitten de ouders mekaar aan te gapen in een (te) groot huis. Dus allemaal in proporties graag. En nee, verhuizen is niet nodig. Dichter naar het werk verhuizen zouden we nooit doen. Het werk is niet het belangrijkste, het wonen wel en wie weet een beetje minder financieel afhankelijk van de baan is wel een doel!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem, lekker vrij dus en nog jaren voor de boeg. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen