donderdag, mei 30, 2013

Gastblog van Gerhard Hormann: Laten we het eens over leuke dingen hebben

Er is geen enkele woordcombinatie die ik de afgelopen jaren zo vaak te horen heb gekregen (meestal in vragende vorm, vaak in verwijtende zin) als “leuke dingen”. Laten we het daarom maar eens uitgebreid over leuke dingen hebben.

In mijn nieuwste boek Helemaal Vrij! schrijf ik, enigszins provocerend maar verder helemaal naar waarheid, dat mijn leven de laatste tijd een “aaneenschakeling is van alleen maar leuke dingen”. Toch kon dat niet voorkomen dat ik deze week op internet opnieuw een “wedergeboren calvinist” werd genoemd. Dat komt doordat mensen het niet snappen. Ze snappen niet dat leuke dingen niets hoeven te kosten en ook niet dat je een heel leuk leven kunt hebben terwijl je op van alles en nog wat beknibbelt. Maar ze snappen vooral niet het verband tussen oorzaak en gevolg en ook niet dat het doel soms de middelen heiligt.

Wij zijn gaan bezuinigen om de hypotheek versneld af te lossen en wij zijn dat ook nog eens heel fanatiek gaan doen omdat we supersnel van de schuld afwilden. Ik ben dus geen dominee die vanaf de kansel roept dat consumeren zondig is of dat de weg naar de hel geplaveid is met aflossingsvrije hypotheken. Als je me ergens mee zou kunnen vergelijken, dan is het met een wielrenner: ik ben aan een zware klim bezig en verheug me nu al op de café au lait met taart die boven op me wacht.

Na vijf jaar aflossen, zijn we niet alleen van meer dan de helft van onze tophypotheek verlost, de top van de berg is inmiddels ook in zicht. Nog heel eventjes en dan beginnen we aan de afdaling. Daar gaat mijn nieuwste boek ook over: de teugels laten vieren en het leven vieren. We hebben niet alleen met veel pijn en moeite een aflossingsvrije hypotheek afbetaald, we hebben onszelf door heel hard te sparen ook nog eens een mooie prijs in de loterij cadeau gedaan. Lijkt me op zich al leuk genoeg voor een ereplaats in de categorie “leuke dingen”.

Wat mensen leuk vinden, hangt ook niet van mij af, maar meer van hun eigen levensfase en hun eigen leven. Iedereen mag dat lekker zelf bepalen, want ik kan niet vaak genoeg herhalen dat er geen regels zijn. Wie gaat aflossen, gaat anders tegen heel veel dingen aankijken en wordt in zekere zin zelfs een ander mens, maar er zijn geen normen en waarden waaraan je moet voldoen. Als ik je al een soort “hiernamaals” beloof, dan is dat een heerlijk leven ná je hypotheek. Maar verder bemoei ik me helemaal nergens mee.

Wat me opvalt, is dat lezers me soms zo letterlijk nemen. Niet alleen schaffen ze in navolging van ons een zuinige auto aan, ze kopen vaak ook hetzelfde model van hetzelfde merk. Nu ben ik heel happy met mijn gele Fiat Panda diesel, maar je mag van mij gerust een Volkswagen UP! kopen of een Suzuki Alto. Het gaat om het idee en het is ook maar een tip. Iedereen moet zelf bepalen of hij wil gaan aflossen en ook wat hij of zij daar allemaal voor wil laten. Je kunt leven zonder hypotheek, maar het is wel jóuw leven.

En die leuke dingen? Ik las in het boek Borderline Times van Dirk de Wachter dat het lezen van een boek in je eigen achtertuin het meest “pathetische” (lees: sneue) is wat je kunt doen. In deze rusteloze pretparksamenleving moet je altijd ergens heen en ook altijd iets aan het doen zijn. Mijn weekend is echter pas écht geslaagd, als mijn auto twee dagen lang niet van zijn plek is geweest. En als ik op zaterdagmorgen om 7 uur de zon door het raam van de badkamer zie schijnen, zit ik vijf minuten later in mijn ochtendjas in de tuin met een kop koffie en een krant.

Iedereen kan voor zichzelf het rekensommetje maken: hoeveel geld heb je nog nodig als je huis eenmaal helemaal is afgelost, er een paar zonnepanelen op het dak liggen en er voor de deur een piepklein autootje staat met nul wegenbelasting? Ben je dan met 1500 euro al niet heel erg rijk? En hoe hard moet je dan nog werken om dat met z’n tweeën bij elkaar te verdienen? Aflossen is niet alleen afzien, maar ook tijd kopen. Je krijgt niet alleen meer vrije tijd, maar ook meer vrijheid. De titel van mijn boek Helemaal Vrij slaat dus op álles wat het leven leuk maakt.

Leuk was in ieder geval afgelopen maandag, toen de zon volop scheen en mijn zoon van 12 na schooltijd vroeg of ik soms zin had om te gaan fietsen. We vertrokken om vier uur, aten onderweg ergens op een bankje in de zon een bak friet en kwamen na veel omzwervingen pas weer thuis om kwart over acht. Ondertussen hadden we zijn opa en oma dag gezegd, met eigen ogen gezien hoe een reiger een mol opat en ook hoe een politiebusje met loeiende sirenes een opgevoerde scooter achtervolgde.


Voor mijn jongste zoon veranderde deze doodgewone maandag ineens in een onvervalste vakantiedag en voor mij in een soort supervroege VUT. Aflossen hoeft namelijk helemaal niet te betekenen dat je af moet zien van leuke dingen, zeker niet als de druk van de ketel is en je aan rente niet meer betaalt dan een student voor zijn kamer. In zekere zin léven we zelfs weer net als in onze studententijd en is alles – net als toen – één groot avontuur. Als dat de moraal is van mijn preek van de week, kan toch niemand daar bezwaar tegen hebben?

Lees ook opiniestuk van Gerhard Hormann vandaag in De Volkskrant: "Is aflossen wel handig als je later je eigen huis moet opeten?"

23 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen:) Zowel dit stukje als je boeken. Ik heb Helemaal vrij afgelopen weekend gelezen. Heerlijk boek omdat het weergeeft waar het om gaat. Ook ik kan genieten van in de tuin zitten en een boek lezen, of in mijn geval handwerken. Dat we dit jaar niet op vakantie gaan begrijpt lang niet iedereen;) maar genieten heeft niks te maken met op vakantie gaan, maar alles met tevreden zijn met wat je hebt en wat je doet. Een fiat panda is wel een tof auto'tje;) ik heb er geen, maar een vriendin wel en ik zit er regelmatig bij in. Volgende maand gaan we voor het eerst aflossen, dan is het begin gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom moet je mensen buiten de muren van je huis ontmoeten. Niets leuker dan mensen thuis te ontvangen en in ontspannen sfeer een echt gesprek te hebben zonder rekening te moeten houden met andere mensen aan andere tafels.

    Geniet van het kleine, dat is echt meer dan het grote. Maar klaarblijkelijk moet je daar eert ouder voor worden om dat te kunnen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog 2 jaar aflossen en dan is het klaar! En dan maar pensioen sparen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga je nieuwe boek lezen! Ken je de Amerikaanse MrMoneyMustache? Die geniet ook van het vrije leven met zijn vrouw en zoontje. http://www.mrmoneymustache.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk stukje en wat een fijn vooruitzicht. Wij zijn sinds vorig jaar ook begonnen aan het hypotheek omzetten, aflossen en (be)sparen. Eigenlijk noodgedwongen door het reorganisatieontslag van mijn man. Maar we krijgen er steeds meer plezier in. Maar voor ons zat het geluk al in andere zaken dan alleen geld uitgeven. Alleen hebben we dat laatste drastisch teruggebracht en genieten we nóg meer van het eerstgenomede.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben met een hypotheek van inmiddels net iets minder dan 4 ton nog een heel stuk te gaan, maar dit is inderdaad waar we naar toe werken. Geen overdadige rijkdom in geld, maar wel een schandalige rijkdom in tijd en vrijheid ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoewel ik ook van dit soort "leuke dingen doen"houd,besef ik wel,dat niet iedereen tegelijk moet gaan genieten van dat simpele. De vermaaksindustrie en horeca zou instorten,al iedereen dat doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier gaat ook menig weekenddag voorbij, zonder dat de knippen van de voordeur zijn geweest. Gewoon lekker lezen, in de tuin zitten met koffie of een wijntje en met onze creativiteiten bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Henderina, Ik droom wel eens van een vrije dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke gastblog! Ik heb zelf net 'Helemaal vrij' uitgelezen, wat een geweldig boek. Oók als je nog geen veertig bent! Ik zou wel vaker eens blogs van Gerhard Hormann willen lezen, want zo'n stukje inspireert enorm. Soms is het moeilijk om gemotiveerd te blijven, na iedere aflossing blijft er nog zovéél hypotheek over.. Maar goed, we gaan rustig verder met aflossen, en we vergeten niet te genieten. Gerhard, dank voor je inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. volgens mijn omgeving heb ik ook een zeer sneu leven , ik woon in een kleine huurwoning, heb geen flatscreen tv , geen smartphone ,geen laptop, geen auto en of scooter, ga al jaren niet meer op vakantie, koop geen dure kleding, zit niet op een sportschool, houd niet van winkelen in grote winkelketens of in de opruiming, heb geen dure meubelen en ook geen keuken met dure inbouwapparatuur, ik moet dus wel een heel saai en ongelukkig leven leiden, ik zelf vind dat absoluut niet, ik heb een klein huis waar ik niet veel tijd kwijt ben met schoonmaken , heb eenvoudige vaak 2e hands meubelen en ook kleding, ga op vakantie in mijn achtertuin, ga met mijn fiets en heel af en toe met de bus overal heen ,waar ik heen wil of moet, mijn favoriete uitstapje is naar een kringloopwinkel of rommelmarkt en mijn hobby is lekker een beetje rommelen in mijn mini moestuintje een beetje lezen of wat spulletjes in mijn huisje opknappen, en het mooiste is ik heb weinig geld ,maar ook weinig geldproblemen. als ik nu ook nog wat minder zou kunnen gaan werken is mijn leven fantastisch. vind ik dan ,maar zoals ik al zei volgens anderen ben ik heel zielig

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook zitten denken aan vervroegd aflossen, maar dat zou betekenen dat ik echt helemaal geen geld overhoud. Bovendien zit het er dik in dat de eigen woning weer naar box 3 verhuisd, en het als vermogen wordt aangemerkt. Daarnaast moet je straks verplicht "je huis opeten" als je in een verzorgingshuis terecht komt. Van een erfenis voor de kinderen hoef je het dus ook niet meer te doen. Nee, dan leef ik liever nu wat lekkerder, en betaal ik maar wat langer aan de bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke gastblog. Ik lees het graag. Het nieuwe boek heb ik nog niet gelezen maar ik verheug mij erop. Wat ik mij wel afvraag: als je terugkijkt zou je het dan weer met dezelfde snelheid aflossen of zou je het dan meer verspreid hebben. En daarom dan eerder met pensioen kunnen of althans minder werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Berber Meijer: dat eigen huis opeten valt behoorlijk mee: zie bijvoorbeeld deze link, of vraag er een logje over aan! :) http://www.notaris-dronten.nl/faq.php?hgroep=36&subgroep=42#testament1

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Allen, Leuk! Al die berichten over aflossen. Ik hoop voor het einde van mijn 10-jarige looptijd van de hypotheek te hebben afgelost.

    Maar er zijn weer allemaal verleidingen op mijn weg, zoals onderhoud huis, eind december onderhoud gebit dik 4.000 euro.

    Afschrijving auto 3.600 euro en ook nog nieuwe scooter eind 2013 of begin 2014.

    Dit jaar heb ik nog geen extra aflossing gedaan.

    Mijn huis staat op erfpacht en de afgekochte erfpacht loopt af als ik 88 jaar ben. Zucht. Inmiddels kan ik het zelf kopen, maar dan moet eerst die vermaledijde hypotheek op 0 staan. De vraag is dan nog, werk ik dan nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze blog raakt ook weer aan de kern van het verhaal, namelijk dat je niet perse veel geld uit hoeft te geven om te leven. Of andersom, dat je niet gelijk ongelukkig bent als eens geen geld uitgeeft. Ik denk dat veel mensen een soort van verslaving hebben.

    Ook ik kan intens genieten van lekker rustig in de tuin zitten en een kopje koffie drinken. In het verleden heb ik ook wel eens meegemaakt dat ik op een zondag met de auto ging rijden en ik onderweg eigenlijk gewoon verlangde om lekker thuis een kopje thee te drinken.

    Ik ben nog niet in het stadium van genieten van de volledig afgeloste hypotheek aangekomen maar ben nu volop bezig om het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek af te lossen (huis in 2012 gekocht). Over zo'n 12 jaar is dat gebeurd. In de tussentijd zie ik wel de vaste maandlasten sterk dalen, wat erg mooi is.

    En het benkspaardeel ga ik over een aantal jaar omzetten in lineair. Dat is veel flexibeler dan banksparen en bovendien goedkoper bij tussentijds aflossen. Banksparen is vanwege de fiscale voorwaarden erg riskant.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Anoniem, en wat fijn dat Duitse Banken de concurrentie mogen aan wakkeren. Eerder waren de Duitse bamken al in NL maar ze moesten zich terug trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. In Duitsland zijn de rentes sowieso lager. Juist over de grens hebben potentiele Duitse kopers een probleem, de starters willen wel kopen maar de huizenprijzen stijgen mede doordat er nog steeds Nederlanders zijn die daar huizen kopen en de prijzen opdrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Consuminderen, ik vond deze reactie treffender:
    "
    Wij hebben zo'n geheel afgelost huis, maar ik stel me zo voor dat ik in geval van nood dat huis in termijnen aan de kinderen overdoe(verkoop/schenk) voordat ik het hele sommetje aan zorg kwijt ben. . De lanterfantende flierefluitende big-spenders krijgen hun zorg vergoed, spaarzame mensen die iets opzij hebben geld voor hun oude dag kunnen de volle mep betalen.
    "
    En zo is het!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Met plezier het boek Helemaal vrij gelezen. Vlot geschreven. Aanrader.
    Wat betreft de toename van de goudvoorraad van Duitsland waar in dit boek over geschreven wordt, het volgende. De redenen van de Duitse overheid, volgens de schrijver, om dit te doen zijn in mijn ogen niet beargumenteerd in het boek en ook kort door de bocht. Weliswaar is de Duitse goudvoorraad van ultimo 2008 tot ultimo 2012 verdubbeld, maar komt dat door waardevermeerdering of liggen er echt veel meer kilo`s in de kluis? In dezelfde periode is de Nederlandse goudvoorraad ook verdubbeld. Hebben wij dezelfde motieven als de Duitsers?
    In het boek komt niet de hoge hypotheekrente aan de orde die banken bij Nederlanders in rekening brengen. Marges van de hypotheekbanken zijn in Nederland erg hoog. En ze maken mensen met hypotheken bang voor de toekomst. Schandalig lange rentevast-perioden smeren ze mensen aan zodat ze veel te hoge rentes betalen. Het is werkelijk idioot om je rente 10 jaar vast te zetten. Zeker in de afgelopen jaren (als de rente laag is) kun je kiezen voor een korte periode en betaal je niet de 6 a 7 procent die in het boek genoemd wordt. Het geld dat je niet aan rente spendeert kun je besteden aan een extra aflossing...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Stefan Hendricks, in ieder boek zijn dingen die niet kloppen. Neem het nieuwste boek van Erica Verdegaal, enerzijds dat je pas iedere paar jaar naar je belggingen moet kijken, anderzijds verderopin het boek, dat je per kwartaal een lijst moet maken van je bezittingen en schulden.

    Hormann heeft nu ook een eigen blog:
    Hypotheekvrij.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben jaloers want mijn vader wrkte altijd maar. Toen zijn huis was afgelost kocht hij een groter huis en moest opnieuw weer blijven werken voor hogere hypotheek.
    Nu is hij eindelijk wat minder gaan werken maar ben ik alaaaang volwassen
    Hij zegt nu wel: dit had ik 40 jaar eerder moeten doen....
    Hij was altijd gestrest en kort lontje en nu gezellig en ontspannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. 1. er is ook leuk en interessant werk. Je kunt van je hobby je werk maken.
    2. Er is een hoop saai en oninteressant werk. Wie dat doet verdient respect
    3. Wie "niets" doet doet nog steeds een beroep op het werk van anderen. Niemand is zelfvoorzienend. Die nadruk op genieten is een kleutermentaliteit. Soms wordt je "gedwongen" tot mantelzorg om eens wat te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen