donderdag, mei 02, 2013

Het jaarlijkse vakantiegeld is vaak niet genoeg voor vakantie

Het ANP bericht. dat vandaag alle kranten heeft gehaald, gaat er om dat het vakantiegeld  niet voldoende is om vakantie van te vieren.

Wat is vakantie eigenlijk?

Is dat in de schoolvakanties naar verre bestemmingen met het vliegtuig?

Of is dat, wat ik een aantal jaar terug zag op een in de buurt gelegen natuurvrienden camping.
Pa en Ma met twee kinderen, allemaal op de fiets, gepakt en bezakt met tentjes en camingspullen?

Of is het een fietsvakantie in eigen land em logeren bij ' vrienden op de fiets' ?

Is het zoals ik nu, een staycation terwijl het huis wordt opgeknapt, eindelijk tijd om de dingenop te knappen?

Is het niet op vakantie kunnen, omdat je een groententuin hebt, waar je vaak water moet gevebn?
Hoezo is lekker buten werken geen vakantie?

Hoogste tijd om de definitie ' vakantie' eens onder de loep te nemen.

Wikipedia stelt dat vakantie het vrij zijn van verplichtingen is. Pas vanaf de laatste helft van de 20e eeuuw betekent het een aaneengesloten periode van vijfof meer dagen elders overnachten.
Dat kan dus ook op de fiets kamperen in een klein tentje op een naturvrienden camping.

11 opmerkingen:

  1. Toch kan je er leuke dingen mee doen, met vakantiegeld dus. Wij, hele kleine zelfstandigen, krijgen het niet. We hebben ook geen doorbetaalde vakantie-dagen. Natuurlijk verdienen we meer dan een arbeider maar we werken ook langer, samen zo'n 80 à 100 uur per week! Met plezier en voor de vakantie (om het jaar 4 weken Australie, daar woont dochter met haar gezin) sparen we de rest van het jaar wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Tecla, zou graag eens een lange td in Australie dorbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn vakantiegeld is al jaren niet toereikend voor wat de meeste mensen onder vakantie verstaan en toch ga ik al jaren wel met vakantie, gewoon lekker in mijn eigen huisje en als het weer het toelaat in mijn eigen tuintje en met als uitschieters naar leuke rommelmarkten en kringloopwinkels die te voet ,met de fiets en soms met de bus te bereiken zijn, en met als het mooi weer blijft dit jaar flink wat lekkers uit de bakken in mijn tuintje. lekker vers en onbespoten.voor mij is dit vakantie ,gewoon doen waar je zin in hebt zonder op de tijd te hoeven letten, soms actief bezig zijn,soms lekker luieren met een boek of een handwerkje.en wat het allerfijnste is aan mijn vakantie buiten het feit dat je niet de stress hebt van alles organiseren, na afloop blijf ik ook niet de kater van een lege bankrekening achter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal eens, vakanties heb je in vele soorten en maten en ver weg is niet per definitie de enige juiste vorm vanvakantie. Verbaas me toch wel hoor over die krantenkop. Volgens mij kun je over het algemeen prima op vakantie van je vakantiegeld. Maar misschien doelen ze op gezinnen met tig kinderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook met drie weken Noorwegen krijgen wij het vakantiegeld niet op hoor O_0 Wat doen we verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de Wikipedia definitie prachtig. En daarvoor hoef je inderdaad ook helemaal niet weg. Een vakantie hoeft niet duur te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tja inderdaad, wat is vakantie. Dat is net zo divers als er mensen zijn, dus ook wat het kost.

    Bij ons bepaalt de hoogte van het vakantiegeld het budget, al jaren. Dus zoeken we flink en persen er uit wat er uit te persen valt. Gingen we vroeger 3 weken naar Italië in een huisje en om de dag uit eten en nu 2 weken frankrijk in een huisje en 1 keer in de vakantie uit eten.
    Toch geniet ik nu net zo als vroeger, misschien zelfs nog meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het ligt natuurlijk aan je inkomen, ik krijg ww over twee dagen werken, en nee, dan kun je met drie kinderen niet van je vakantiegeld op vakantie.
    Maar dat verwacht ik ook niet, ik zie het als een leuk extraatje.Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Julia, en ja jij begrijpt dat. Ik hoop dat je snel een goede baan vindt. Het is heel wat geld minder als je met drie kinderen van die WW uitkering voor twee dagen werk überhaupt rond kunt komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb geen flauw idee. Mijn vakantiegeld gaat rechtstreeks naar de spaarrekening. En aangezien manlief de financiën doet, weet ik niet eens hoeveel het is. Slecht eigenlijk.

    Ik weet wel dat ik van relatieve budgetvakanties houd. Relatief. Ik ben geen kampeertype. Dus ik zoek een vakantietype dat bij ons past. Maar dan heb je ook keuze. Ik hoef niet elke dag uit eten. Ik maak graag zelf iets eenvoudigs klaar. Zo besparen we. Al zou dat niet hoeven.

    Maar het is een keuze. Een keuze die wij kunnen maken. Ik snap ook best dat als je WW krijgt over 2 dagen werk, dat je die keuze niet of minder hebt.

    BeantwoordenVerwijderen