donderdag, mei 23, 2013

Knibbelen aan pensioenopbouw en pensioenuitkeringen

Voor de meesten is het pensioen een ver van het bed show, net zoals dat voor mij gold, zoveel jaren terug. 
Maar toch wil ik waarschuwen, want de plannen die er nu weer zijn,  en die Peter Verhaar dan toch beschrijft op zijn blog 'kritische visie op banken, brokers en beurzen' en waar ik een tijd terug hem vroeg te schrijven naar aanleiding van mijn stukje 'Sociaal akkoord en pensioenen'

In 2014 krijg je netto meer geld te besteden, doordat je minder pensioen hoeft af te dragen van je salaris. In 2015 weer minder.
Nu zou je kunnen denken, dan ga ik toch zelf wat meer aan pensioenopbouw doen door bijvoorbeeld een geblokkeerde pensioen spaarrekening. Dan mag niet maximaal.

Stel je werkt straks vanaf je 25e tot je 70e (is 45 jaar), als je dat volhoudt tenminste. In het beste geval, als de economie weer normaal doet en de dure geldboeven, van bankenbonussen, onbetaalde zorg, is opgehouden doordat er meer mensen in opstand zijn gekomen aan de grote graaiers. De MKB weer kredieten krijgt om te kunnen investeren.
Dan ontvang jij vanaf je 70e  maar liefst 80% van je middelloon. Dat is het bedrag dat je verdiende toen je pak hem beet 45 jaar was.
Dat houdt in dat je als je dan je 70e hebt gehaald, en niet ontslagen bent, vanwege de soepeler ontslag mogelijkheden voor de werkgevers en je op oudere leeftijd totaal niet meer aan de bak komt.
Dan ontvang je dus 80% van je middelloon.

Ook voor zelfstandigen verandert er wat, nu kan een zelfstandige 12% per jaar maximaal opbouwen, dat wordt 8,9%.

Dat heeft in de toekomst gevolgen voor allerlei uitkeringen. Dan zullen er meer mensen een beroep doen op de bijstand en toeslagen. Dat kost de overheid in de verre toekomst ook geld. Maar ja, politiek is vaak korte termijn denken. Wie dan leeft, dan zorgt.
Heb je al die tijd keurig geleefd, je hypotheek afgelost, appeltje voor de dorst gespaard en je bent vergeten om rond de wereld te reizen, toen je nog gezond was < 70 jaar, en daarmee een grote hoeveelheid geld verbrast te hebben, dan mag je vast nog op allerlei andere manieren dokken voor de gemeenschap.

Het enige positieve puntje wat ik me kan bedenken is, dat het ooit beter wordt en dat iedere politieke wijziging altijd maar tijdelijk is.  Geen enkele coalitie haalt de 4 jaar regeren. Iedereen is uit op snelle politieke winst.

Eigenlijk moet ik een beetje kotsen, van de huidige economie, van Brussel, die ook graag meer geld en macht wil hebben.
Vanavond heb ik Peter Vlemmix via cinecrowd een donatie gegeven om een film te maken door op onderzoek te gaan naar de toenemende macht van de Europese Unie.

Het is me allemaal te grijs en ondoorzichtig daar. Ik ben blij met Pieter van het CDA die kritische vragen stelt en door blijft vragen totdat hij dan eindelijk antwoord krijgt.

7 opmerkingen:

  1. Dat voelt allemaal niet echt lekker. Mensen worden er alleen maar onzekerder van.
    Als wij verhuisd zijn blijven we zuinig leven, maar gaan we wel geld investeren in ons huis en in goede spullen. We denken dan aan energiebesparende maatregelen, moestuin, bezig gaan met transitietowns en ondertussen gewoon lekker genieten.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook erg ingewikkeld allemaal, en kan het soms maar moeilijk volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn man heeft vorige week op zijn werk a-k-z-o hierover uitleg gekregen. Het verbaasde hem al ten zeerste dat er maar zo weinig interesse was van collega's. Hij heeft het weer allemaal aan mij uitgelegd. De verhoging van het inkomen, door verlaging van de tarieven, is om zoals ze zeggen de economie te stimuleren, maar nog staan de mensen er niet bij stil dat je ook minder pensioen gaat krijgen als gevolg hiervan. Wij hebben nu al besloten om het extra geld dat binnen komt te gebruiken om de hypotheek sneller af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het jammer dat er een tendens lijkt te ontstaan waarin bijna elke huisbezitter die de hypotheek aflost doet alsof zij de enige zijn die netjes hebben geleefd. Heel veel huurders hebben ook geen wereldreis gemaakt en zuinig geleefd. Toch wordt hun een schuldgevoel aangepraat.
    En maak je niet ongerust. Mensen die door welke omstandigheid ook weinig geld hebben krijgen, net als toen ik jong was, geen hulp. Want die hebben immers het geld verbrasd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hoor,
    Pensioenfondsen zijn de nieuwe woekerpolissen dus ik zou er geen extra Euro in storten want wie weet wat je later nog vangt dus zet het op een spaarekening waar je zelf bij kan komen. Mensen die nooit iets hadden en zullen hebben juist OMDAT ze alles opmaken zullen later niet zonder staan, JIJ die altijd hebt gespaard mag bijbetalen ook voor die gast die naast je in hetzelfde kamertje van het verzorgingstehuis zit. Je mag hopen dat je zoon, dochter, neef of nicht later een oogje in het zeil houden en je wat zakgeld toeschuiven dat je zelf al lang niet meer hebt. Ja erg, ik weet het.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laten we hopen dat de gemiste belastinggelden over de wereldwijd geparkeerde 15 biljoen Euro nog geind kunnen worden dan hoefde niemand te bezuinigen en kon alles bij het oude blijven. Maar ja die 2% van de bevolking die 40% van alle poet in handen heeft bepaald wat er mee gebeurt. Graaiers heb je overal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn drie jaar verder en er niet beter op geworden... Die 40 % zit nu bij 1% en over pensioen wordt niet meer gesproken. Ik zou niet weten of het nu nog zin heeft om een pensioen op te bouwen.

      Verwijderen