vrijdag, mei 24, 2013

Recept voor 'de volmaakte vegaburger'

Annemieke van Deursen van het consuminderhuis gaf me toestemming om het recept de Vegaburger uit haar nieuwsbrief 'Mijmeringen' die vier keer per week verschijnt, op mijn blog weer te geven.

Die nieuwsbrief stimuleert me om meer te moestuinen. Ze schrijft vlot, positief en optimistisch.
Zelfs ben ik nu serieus van plan om de vloeibare zeep 'SunSoda' te gaan maken voor de was (Ph waarde 8) en vloeibare zeep voor de zeeppompjes, die zowel in de badkamer staat en links van de douche hangt, in de wc hangt, en in de keuken staat.
Tot nu toe koop ik daarvoor de goedkoopste grote fles bij de Action, maar de Sun zeep kost 18 cent voor 2,5 liter en dat is dus toch weer winst.

Nu dus de vegaburger. Afgelopen zaterdag had ik twee mensen die mee aten en ik kon ze deze kikkererwten vegaburger zo voorzetten. Lekker vonden we dat.
Op zondag maakte ik de vegaburger van witte bonen en daar at ik zelf twee dagen van.

Het recept:
Een beker bonen afmeten en in een pannetje in de week zetten in koud water. Een nacht lang is goed. Ik nam witte droog bonen maar het mogen ook kikkererwten zijn of half wit half rood of bruine bonen.
De volgende morgen de bonen gaar koken in het weekwater en opletten of er wellicht tijdens het koken water bij moet. Even aan de kook en dan in de hooikist ( gewatteerde deken of in bed zetten) kan ook.
De bonen afgieten en vocht bewaren. 
 
Er komt een ei bij en een gesnipperde rode ui ( voor de kleur maar een gewone ui kan ook)
Wat peper/zout en een theelepel bouillonpoeder.
Een tochtje langs het kruidenladdertje en de tuin bracht peterselie daslook tijm lavasblad en bieslook maar er kan van alles bij naar smaak.
Alles klein snijden en knippen en het geheel met de hand kneden zodat de bonen stuk gaan. 
Is het te droog dan kan er wat kookvocht van de bonen bij maar altijd een beetje paneermeel ( van gedroogd oud brood gemaakt) dat deed de vorige generatie al om van een beetje gehakt veel te maken en het te binden.
De " gehaktballen” iets platter drukken en paneren met paneermeel.
Beetje zonnebloemolie in de pan en ballen erin. Op half hoog gas braden, omdraaien en nog even......

Ze hoeven niet lang en je kan er geen salmonella van krijgen evenmin gekke koeienziekte.....en de aarde mevrouw/meneer goede rentmeester,
Die danst en jodelt van je eigen maaksel.....
Ik maakte er een super de luxe bordje van zoals ze bij de betere restaurants doen. Drie blaadjes pluksla en bloedzuringblad (uit de tuin) wat druppels dressing voor de sla op het bord gedruppeld voor de mooi.....De vegaburgers ( gehaktballen) erop en je zou er zo een prijskaartje van 35 euro onder kunnen zetten. (Tip voor Herman den Blijker??)
Alleen kostte mijn menu misschien 20 eurocent aan bonen bouillonpoeder en een ui.......kruiden en paneermeel gratis en lotte was genegen een ei te leggen.
Koude gehaktballen zijn heerlijk op een boterham bij de lunch en vega ballen dus ook, maar mijn derde haalde dit niet helaas......
Voor deze ballen hoeft geen diertje te sterven.....
Door de gare bonen te kneden en niet te malen blijft het een grove structuur houden voor een lekkere bite.....
Het paneerjasje maakt ze bros....
De overige ballen werden per stuk ingevroren.....




5 opmerkingen:

  1. Dank je voor het delen! Ik ben al mijn email kwijtgeraakt, waaronder dit recept. Ga zo gelijk even wat kikkererwten in het water zetten.

    De mijmeringen krijg ik ook, vind ze erg prettig om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker iets om ook te maken. Bedankt voor dit blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit!
    Ik ga het zeker ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dit is fijn, even opslaan het recept. We kopen nu lekkere burgers. Qua prijs valt me dat altijd tegen :( Dus dit ga ik zeker een keer testen. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit lijkt me wel wat. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen