vrijdag, mei 03, 2013

Tips om bewust te zijn van bezit en schulden en meer geld verdienen

De basis van een financiele huishouding is het hebben van een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Weet wat er in komt en wat er uit gaat.

Onlangs vertelde de CFO op de vraag van een collega, wie bij hen de financiën regelt dat hij dat is.
Altijd maakt ook hij een overzicht van wat er in komt en wat er uit gaat.
Hij heeft het een tijdje aan zijn vrouw overgelaten, maar het bleek toch dat hij de financial is, en ook thuis.
Overzicht van inkomsten en uitgaven het is de basis.

Heb je het overzicht gemaakt, feliciteer jezelf met de eerste stap  op weg naar een goede financiële basis.

Heb je het overzicht, dan kun je bekijken waar er geld weg lekt, en komen de eerste besparingen op het gebied van vaste lasten al snel, zonder moeite.

Heb je het hele overzicht post voor post bekeken en gezien wat minder kan of waar je al tijden je geld aan uitgeeft, zonder dat je er iets mee doet? Schrappen, ook al levert het maar 10 euro op jaarbasis op. Het is altijd gemakkelijker om geld uit te geven dan geld te verdienen, dus is het makkelijker om te besparen. Denk economisch. De hele wereld wordt zakelijker, dus jij ook.

Heb je dit gedaan en je eerste successen geboekt? Sta er bij stil en feliciteer jezelf. Dat feliciteren kan simpel, een leuk gedekte tafel bij het eten, meer aandacht voor wat er om je heen gebeurt. Of gewoon even glimlachen om de simpel behaalde besparingen.
Doe je armer voor dan je werkelijk bent, dan wordt het gemakkelijker om  meer te besparen. Je bouwt gemakkelijker bezit op.

Maak  een overzicht te van je bezittingen en schulden. Hoeveel bezit je aan duurzame spullen en kennis die je te gelde kunt maken.  Maak dit overzicht regelmatig.

Heb je schulden, dan werk je die weg, te beginnen met de schuld met de hoogste rente, maar vergeet niet een buffer op te bouwen voor het geval dat. Het Nibud heeft een goede bufferberekenaar. Al vind ik hem erg aan de conservatieve kant. Mijn advies is, als je weet wat in jouw huishouden maandelijks uitgegeven wordt, vermenigvuldig je dat met drie maanden. Na drie maanden werkeloos te zijn, start je WW uitkering.  Probeer te leven van 70% van je huidige inkomen.

 Heb je eenmaal een gezonde schuldenvrije huishouding kun je beginnen met:
-tien procent van wat binnenkomt weg op een bezitsrekening.
-tien procent op een  reserveringsrekening, voor onderhoud dat moet.

Mijn schuld is de hypotheek en helaas ook een schuld van 3.000 voor de Toyota Aygo tegen 0 procent rente die ik op 1 januari 2015 moet hebben afgelost. Ik spaar hiervoor op een aparte rekening bij MoneyYou. Voor spaarrekeningen gebruik ik Vanspaarbankveranderen.nl


Je begint met je vaste lasten door te spitten, overbodige verzekeringen, kijken of de prijs/kwaliteit van je verzekering deugt, je energie, je telefoonmaatschappij, bekijk of je niet beter en voordeliger zelf een telefoon kunt kopen  dan te huren bij een abonnement.
Wordt kritisch en vooral kritisch als voor een produkt veel reclame wordt gemaakt. Waarom wordt er zoveel reclame gemaakt? Speur het internet af en kijk naar comments van particulieren hoe zij over
die maatschappij denken. De forums van Tros Radar en Vara Kassa.
 
Lees het nog steeds actuele gratis e-boek "Je geld of je leven" van Rob van Eeden en Hanneke van Veen.
Bereken je netto uurloon en bij alles wat je doet, weet je voortaan hoeveel uur je er voor werkt.
Impulsaankopen doe je niet meer. Je koopt alleen iets wat je na drie dagen nog wilt hebben.
Heb je echt iets nodig, gebruik je sociale contacten en gooi je wens in de groep. Wie weet wat er uit komt.

Realiseer je dat impulsen vaak komen als je winkelt. O, wat is dat leuk?!  Schrijf het op je verlanglijst en bekijk het een paar dagen later nog eens.

Ruim je huis op. Verkoop het op internet of geef het weg.  Het is verrassend nu ik mijn huis een stuk leger heb, hoe sneller ik klaar ben met schoonmaken en hoe snel ik een verloren iets terug heb gevonden. Pure winst!

Hoeveel is je huis waard en wat is je hypotheek? Kun je je huis in deze markt nog wel verkooen en voor welk reel bedrag?
Welke vaardigheden heb je om jezelf in de markt te zetten?
Het kunnen simpele dingen zijn, schoonmaken, haren knippen, gereedschappen repareren, koken en bakken voor anderen, al dan niet via thuisafgehaald. Op Koninginnedag zag ik iemand staan die zelf gebakken koeken verkocht.


Om te verkopen heb je vaardigheden nodig, communiceren, moet je lef hebben.

Om te leren verkopen, hielp het mij om een tijdje mystery shopper te zijn. Ik leer beter door de praktijk. Het helpt ook om een boek te lezen over verkopen, of lees hier bij So Chicken eens om contact te maken.
Goede verkopers stellen open vragen en stellen klanten op hun gemak. Dit kun je leren. Het werkt ook in je contacten met anderen. Mensen geven meer informatie. Denk aan de regel, tel tot 10 als er een stilte valt. Iemand die zich daarbij ongemakkelijk voelt gaat vanzelf meer vertellen.


Vraag bij het volgende functioneringsgesprek of een ander gesprek met de baas een open vraag: 'Hoe denk jij dat ik me kan verbeteren'.  Al levert het niks op,  zij/hij moet toch beter nadenken over je functioneren. Het levert een goed gesprek op. Deze blog is mijn visie op het boek : ' waar doen ze het van'. Zie paar blogs terug

2 opmerkingen:

  1. Mooi duidelijk stukje.
    Het geeft zoveel rust als je de financien op orde hebt :)
    Wel merk ik dat sparen en aflossen verslavend werkt, ik vind het soms lastig om geld uit te geven...

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/05/04/dierenarts

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hoeft niet drie maanden te wachten op een ww-uitkering hoor, je krijgt een voorschot.

    BeantwoordenVerwijderen