maandag, mei 20, 2013

Verzekeringen zijn helemaal niet interessant

Zo, de laatste gemaakte les is weer verzonden vanavond. Het ging over verzekeren en ik leerde een nieuw woord indemniteit.
De leraar die deze les zelf schreef, vond het een leuke interessante les.

Hooguit het verhaaltje over de voormalige assurantie tussenpersoon die nu een kledingzaak heeft en ooit zei: ' Vroeger kleedde ik de mensen uit ( woekerpolissen) en tegenwoordig kleed ik ze aan.

Later bedacht ik me dat ik nu al meer dan dertig jaar premie betaal voor een inboedelverzekering en nog nooit iets heb hoeven uut te laten keren.
Stel ongeveer  100 euro per jaar x dertig jaar dat is dan toch maar 3000 euro.

Ik ken welgeteld twee mensen die besloten om alleen een WA verzekering af te sluiten, maar geen inboedel.
Immers, zo stellen zij: 'Wat je zelf kunt betalen hoef je niet te verzekeren'.
Ze hebben natuurlijk volkomen gelijk en toch durf ik het niet. Dus heb ik nu al een berg geld weggegooid. Een schadeverzekering kent de nieuw voor oud regeling, je krijgt nooit voldoende om opnieuw alles aan te schaffen.

Tammy Strobel heeft gekozen om in een Tiny house op wielen te gaan wonen. Het is zo klein dat het zelfs in een Amerikaans parkeervak kan staan. Bijna niets heeft ze, ook haar auto deed ze weg en ze heeft alleen een fiets. Ze is heel erg gelukkig met zo weinig bezit. Ze voelt zich zo vrijer dan vroeger in haar grote  huurhuis. In dat geval heb je helemaal geen inboedelverzekering nodig. Hooguit een camperverzekering of zo. Weinig bezit hoef je niet te onderhouden.
Lees maar. of kijk op deze video

Wat dat betreft ben ik een gewoonte mens. Zowel alleen een opstal en WA verzekering alsook een mini huis is niks voor mij,  denk ik nu. Maar wie weet, wat er nog eens gaat gebeuren.
Veel jngeren huren nu al vaak liever een auto, dan dat ze er een kopen. Het leven verandert.

10 opmerkingen:

  1. Beste mooi als je dat durft, zo in een huis op wielen, met bijna geen bezittingen! Ik zou me toch wat kwetsbaar voelen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Best wel een idee, de inboedelverzekering schrappen. Wij claimen ook eigenlijk nooit en alles in huis kan wel vervangen worden. Ik was altijd onder de impressie dat opstal en inboedel onlosmakelijk met elkaar verbonden waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben net iemand op bezoek gehad van de verzekeringsmaatschappij om alles door te spitten. Inboedel heb ik zo gelaten, durf ik ook niet te laten vervallen. Ik heb ooit nieuwe vloerbedekking gekregen omdat ik het hete strijkijzer liet vallen en ooit een bril omdat daar iemand op ging zitten. Had ik natuurlijk voordeliger zelf kunnen betalen...

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/05/21/lening

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Vlijtig Liesje, ik geloof ook niet dat jouw gezin er in past.
    @LLmM, alleen WA met opstal dat kan niet bij iedere verzekeraar, maar toevallig wel bij Uni ve. Zo leerde ik van mijn schuldhulpmaatje tijd.
    @Inenomdekas, dat is geweldig nieuws. Via een tussenpersoon dus. Heeft die man/vrouw zijn werk goed gedaan. Ik ben bij een direct writee, FB TO.
    Vroeger had ik een verzekering via een tussenpersoon. Had iemand een BBQ aangemaakt bovenop mijn dure tuintafel. De tussenpersoon vond het niet de moeite waard. Het was een housewarming party. Ik heb jaren tegen die bubbel in die dure tuintafel zitten kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja zo'n huisje op wielen. In Nederland heten die 'kampers'. En ze bouwen daar een villa omheen maar zolang het een asje met wielen heeft is het een verrijdbaar geheel en nog steeds een woonwagen ha ha ha. Nee, in USA heeft zo'n klein huisje ook last van het geldige bestemmingsplan dat is namelijk overal verschillend en het wonen erin wordt veelal alleen maar gedoogd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://youtu.be/gn3AX540j20 voor het geval je Tammy Strobel en haar man eens op een functionerend filmpje van YouTube wilt zien blijkbaar uit 2010 nog voordat ze in dat huisje op pad zijn gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, ik las pas over Tammy Strobel in het nieuwe boek Helemaal Vrij, dat binnenkort uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tammy Strobel is handig met de media, immers overal zit geld in he?
    O ja, verbaasd was ik wel over hun dikke American Truck voor dat kleine huisje op wielen EN de handige electrische hulpmiddelen om hun huisje op wielen op zijn plekje te zetten en natuurlijk de accu boormachine niet te vergeten. Lachen! Tja, ze staan toch zo voor duurzaamheid die 2? Hmmmm.
    Haar man zal zijn PhD wel hebben en nu kunnen ze de wereld aan!...in hun huisje op wielen....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik ook de inboedelverzekering opgezegd. Ik heb niet genoeg geld voor een nieuwe inboedel. Dat is eng en ook een risico. Ik probeer er niet teveel over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mensen zijn over het algemeen risicomijdend en zul je in je leven dus hoofdzakelijk de "gewone" mens meemaken... maar soms hoor je zeer bijzondere verhalen! Ik zou het zelf niet aandurven, zoals anderen ook al zeiden, maar vind het mooi om te lezen dat ze er zo gelukkig mee is.

    BeantwoordenVerwijderen