vrijdag, mei 31, 2013

Weekmenu van afgelopen week

De hectische week is weer bijna achter de rug.

Voornamelijk leefde ik op gemengde salade. Je kent ze wel, die gemengde salades in bakjes of zakjes.
Ik sneed ze zelf en deed ze in afzonderlijke bakjes, wat me best veel tijd kostte afgelopen weekend:

Krop sla, bleekselderij, komkommer, puntpaprika's, winterpeen geraspt, stukjes augurken, wat fijn geknepen walnoten.

Iedere dag pakte ik van alles wat in de meeneem bak, maar ook vor de avondmaaltijd. Voor mij was de hoeveelheid niet voldoende, immers voor een Dr. Moerman dieet, moet je meer groenten eten.

Dinsdagavond na het werk besloot ik toch nog even naar Ik.ea Delft door te rijden voor extra kruidenpotjes, en nieuwe kussenslopen.
Om acht uur kwam ik thuis, uitgehongerd. Stond er al iemand voor de voordeur te wachten! Nou ja, ik was net op tijd, want de bezoekster fietste net terug naar huis toen ik hongerig aankwam.

Voorgekookte zilvervliesrijst ( niet in de hooikist, maar in de woondeken) was gaar en klaar, voldoende voor twee dagen.
Al pratend, uitje gesneden, gebakken in de koekenpan, samen met wat zilvervliesrijst en wat van de salade. In minder dan geen tijd, ruim voor half negen,  zat ik te eten en dronk het bezoek koffie.

Dat beviel me best, ik herhaalde het nog een paar keer, het vele snijden van afgelopen weekend leverde toch tijdwinst en een gezonde maaltijd op.

Voor de afwisseling, kookte ik ook een avond pijpjes macaroni, met tomatenpuree, een komkommer, tofu, sesamzaad en een uitje.

Gisteravond haalde ik mijn rabarberplant bijna leeg en maakte twee quiches, van 400 gram bloem, zakje bakpoeder, een ei, 300 ml water, tot een deegje. Omdat het een zoete rabarberquiche zou worden, mengde ik er ook suiker door heen. Na alle gezondheid van de afgelopen week, een behoorlijke uitglijder.
De rabarberstelen kookte ik zonder toegevoegd water in een drie liter pan. De stelen niet geschild, want dat deden we vroeger thuis ook niet, overdreven sjiek vindt ik het schillen. Zonder water in de pan zachtjes opgezet, want van rabarber komt heel wat water af. Weer suiker er bij en met custard het vocht gebonden.
Een grote glazen pyrex schaal en een gewone vlaaienbodem bedekt met het deeg en 30 minutenin de hete luchtoven op 160 graden.

Omdat het wederom erg laat werd voordat ik eindelijk kon eten, heb ik de restjes van het deeg uit de beslagkom gewoon opgegeten.

Terwijl het lekker geurde in huis, kreeg ik al weer onverwacht bezoek die mijn mooie huis kwam bekijken.
Ik vertelde dat ik twee rabarberquiches had gemaakt, die in de oven stonden.

Haar antwoord: 'Waarom deed ik dat nou, bij AH kon je ze kant en klaar kopen!'

Ach ja, ik ben nou eenmaal vaak bezig in de keuken.

Mijn Kenwood mixer is nu definitief kapot. Deze zware mixer kan geen zwaar deeg aan.  Het geld ontving ik terug van Bol.com, prima service 100% geld retour, na 1,5 jaar gebruik!

Als je een mixer koopt voor deeg maken, kijk dan goed naar de handleidingen. Advies: Na lang zoeken vond ik dat de goedkopere machines van Moulinex, zoals de Moulinex HM6151 POWERMIX Mixer  volgens de gebruiksaanwijzing wel 800 gram brood aankunnen
Kijk zorgvuldig eerst naar de gebruikershandleiding van een mixer voordat je deze koopt, immers zelfs een zware mixer kan brood nog niet eens aan.
Als je op kieskeurig of zo een mixer hebt gevonden, zoek eerst naar de gebruikershandleiding.

Afgelopen week had ik van de bezoekster nog 1 ei geleend, want dom,ik had niet voldoende eieren voor mijn 'eigen bedrijf'. In voorraad. Mijn nieuw gekochte eieren van de Lidl liet ik zien, en ik vertelde haar, dat ik bij AH in een spontane koopstaking was gegaan. 10 kleine alledaagse eieren voor 1,75 tegen 6 grote vrije uitloop eieren voor 1,35 bij Lidl. Dat was nog 1 cent per ei voordeliger en ook nog eens vrije uitloop.
Ze hoefde geen eieren terug. Het was wel goed zo.

1 opmerking:

  1. Ha ha ha, waarschijnlijk vindt je bezoekster de kant-en-klaar rabarberquiche ook nog lekkerder dan een eigengemaakte. Kwestie van gewend zijn aan de extra suiker/e-nummers/zout etc. in die produkten. Hoe iets puur smaakt weten ze dan niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen