woensdag, juni 19, 2013

Bloed geven aan de bloedbank

Jaren terug gaf ik bloed aan de Rotterdamse bloedbank.

Twee keer per jaar een halve liter. Ik bleek ongeschikt. Altijd  had ik al een minimum hoeveelheid ijzer in het bloed.

De voordelen zijn:

  1. Je bloed wordt gecontroleerd.
  2. Je krijgt regelmatig een gratis onderzoek.
  3. Je geeft zieken hoop op beterschap.
Het nadeel vond ik altijd, dat er gevraagd werd naar mijn seksleven. Mannen met een actief homofiel leven, mogen geen bloed geven. Maar enfin, misschien heb jij geen problemen met beide zaken, dan is bloed geven vanwege beide voordelen heel handig en voordelig.

Dit topic is dus op Facebook stijl geschreven en het is een braaf net blog, dus ik zal niet schrijven dat de arts die mij onderzocht perse met zijn handen mijn borsten op bobbeltjes wilde onderzoeken en verder alleen controleerde of de reflex in mijn benen in orde was. Je kent dat wel, tik net onder de knie en je onderbeen vliegt omhoog.

Nee, alle mensen die mijn blog lezen zijn respectvol, doen nooit iets fout en alle artsen zijn professioneel.:-P

9 opmerkingen:

  1. Even om een fantasietje de wereld uit te helpen: jouw bloed wordt gecontroleerd op bloedarmoede en verschillende virusziekten, waaronder soa's. Dus ze zien niet of je kankerstoffen in je bloed hebt. De vragen over je seksleven moeten ze stellen om uit te sluiten dat eventuele overdraagbare aandoeningen wel aanwezig zijn, maar nog niet aantoonbaar.
    Het bloedonderzoek zegt dus helemaal niets over ernstige, lees kanker, ziekten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marja, dank voor je opmerking. de docent gaf me deze info. Ik zal nog even een vraag hierover stellen aan de bloedbank.
    Vond meer info bij het RodeKruis http://www.rodekruis.be/NR/rdonlyres/D695FEBE-A609-45AE-9712-2321105757D9/11177/2011_153C_BrochureNuttigeinfovoordedonor_NL_LR.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Artsen bij de bloedbank in Nederland mogen tegenwoordig géén lichamelijk onderzoek meer bij je doen, tenzij kijken naar een vlek of wond van de huid en dan moeten ze er eerst een collega bij halen als getuige dat er niets onzedelijks gebeurt. Precies om dit soort wanpraktijken te voorkomen.

    Mochten mensen dit lezen en denken: maar mijn bloedbankarts deed vorige week zoiets: melden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Joke, voortschrijdend inzicht dus. Ik zal het stukje morgen aanpassen, na navraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een onzin.. Ik ben zelf homo, en heb een monogame relatie met mijn man. Ik verwijs dan ook het risikodeel naar het land der fabelen omdat inmiddels HIV geen homoziekte meer is, maar een infektie die ons allemaal kan treffen.

    Maar, als de bloedbank er zo over denkt prima, maar dan ben ik dus ook geen orgaandonor meer.. Immers wie wil organen van een vieze homo die HIV vrij is... Denk daar maar eens over na.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He getsie, dat je zo'n engerd hebt getroffen. Ik geef bloed en een nadeel vind ik de beperkte openingstijden van de bloedbank en hun slechte telefonische bereikbaarheid. Als je dan een keer mist gaan zij jou bellen. Heb je net zes weken terug gegeven, bellen ze weer met de vraag of je die dag kunt geven(en ik heb geen zeldzame bloedgroep). Ik heb best wel tijd nodig om ervan te herstellen en wil daarom graag twee keer per jaar, maar om een of andere reden moet ik dat dan steeds uitleggen. Ik heb er wel voldoening van, doordat ik in de aangetrouwde familie bloeders heb, je kiest je eigen gezondheid helaas niet.
    Voor de bloedbank en alle ontvangers hoop ik dat ALLE donors, altijd bewust en eerlijk over zichzelf zijn, dat wantrouwen naar homo's vind ik nergens op slaan.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geef al jaren bloed in Groningen. Nooit onrechtmatigheden. Eerst formulier invullen waarop inderdaad de vraag of je wisselende sexuele contacten hebt en hetero of homo (pin me er niet op vast, ik weet niet precis hoe het omschreven staat), daarna naar de dokter voor Hb en bloeddruk. Verder niks. Als ik niet kan zeg ik via internet af en krijg een nieuwe oproep. Prima personeel, altijd heel gezellig :) !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, ja dat stimuleert, wannneer hetin de nabije omgeving voorkomt.

    @Inenomdekas, goed getroffen.

    BeantwoordenVerwijderen