woensdag, juni 05, 2013

Buitenkeuken

Emigreren naar Laplad hoef ik niet meer, het is nu eindelijk overdags ook lekker weer in Nederland, en het beloofd nog beter weer te worden.

Op mijn weekmenu staat veelal salade. Salade mee vooor de lunch, salade bij het avondeten en nog net niet bij het ontbijt.

Een uur ben ik zo kwijt aan het snijden en raspen van de salade, waarna ik het per groentesoort laat verdwijnen in een bak.

Gisteravond sneed en spoelde ik de groenten in  de achtertuin. Hiermee kon ik lekker een uur buiten zijn. Als ik gewild had, kon ik ook de campingbrander buiten zetten om de zilvervliesrijst van de molen met ui, restanten bleekselderij in op te bakken. In dat geval had ik dus echt een buitenkeuken.

De groenten van deze week zijn:

  1. Krop sla
  2. Zoete punt paprika's
  3. Witlof
  4. Geraspte winterwortelen
  5. Komkommer in plakjes en daarna kleiner snijden
  6. Augurkjes alvast klein snijden
  7. Verse kruiden uit de tuin, zoals bieslook, peterselie, rozemarijn, munt.

Mijn favoriete basis recept is gebakken zilvervliesrijst met ui en kruiden.

Deze keer was dat:
Twee gesneden uien voor door de te bakken en eerder gekookte zilvervliesrijst en afgekookt in de woondeken. Meegebakken werd een groot restant van bleekselderij van de vorige week was nog goed en bakte ik mee met de zilvervliesrijst, samen met wat gedroogde bouillon, mijn favoriete kruiden, zoals gemalen peper, ketjap.

Ik heb gedroogde knoflook van de toko in voorraad, maar ik maak er niet veel gebruik van.
Vrijwel alle kruiden van de toko heb ik in huis in kruidenpotjes. Voor 80 a 90 cent een bakje met kruiden. Op de Rotterdamse markt worden ook voordelige  kruiden verkocht, maar in de toko in mijn gemeente ook. Tig keer voordeliger dan in de supermarkt..

Het bovenstaande recept is mijn favoriet, superlekker, gezond, voordelig, en na alle voorbereidingen de rest van de week supersnel herhaalbaar. De gesneden groenten blijven lang vers, door het apart per groentensoort verpakken en bewaren in de koelkast. Net zoals brood niet verveelt, gaat dit ook niet vervelen.
voor extra eiwitten kun je er maanzaad doorheen doen, of sesamzaad. Ik maak ook gebruik van geitenkaas. Bij de Turk koop ik regelmatig een pnd zelfgeschepte walnoten die 10 euro per kilo kosten. Er zijn er ook van 16 euro per kilo, maar die passen nietin mijn budget....

Om zes uur startte ik met de buitenkeuken, om zeven uur ging ik bakken, at om tien over zeven weer buiten en om vijf over half acht startte het aqua joggen met de buurtjes.

Vandaag staat de moestuin en mijn achtertuin van onkruid verwijderen op het programma. Nog lekker vele uren genieten van de zon!




1 opmerking:

  1. Dank je wel voor je ideeën voor het eten. En succes met het onkruid. Ook af en toe lekker zitten hè?

    BeantwoordenVerwijderen