zaterdag, juni 01, 2013

In Lapland is het 28 graden

Die zomer van nu, daar heb ik het wel helemaal mee gehad. Twaalf graden, zag ik ergens onderweg. De moestuin floreert niet geweldig. Nog steeds de bloesem in de tuinbonen, maar geen tuinboon te zien.
De vaste planten Irissen, beginnen eindelijk te bloeien. De sier pompoenen, zijn helemaal verschrompeld door zoveel kou.

Lapland daarentegen was een paar dagen terug 30 graden, een hittegolf! Nu is het 28 graden.

Vandaag probeerde ik een stuk plastic over boogjes te spannen op de moestuin. Het mislukte. Het heeft me weer veel tijd gekost. Van vanmorgen tien uur tot twee uur ben ik bezig geweest met het project moestuin. Het resultaat is, onkruid weg, thee gedronken met familie, naar de Welkoop geweest voor deze mislukte aankoop. 32 euro hup weg, voor niks.

Opeens had ik er genoeg van, samen met mijn broer heb ik het plastic opgerold en borg ik het op.
Mopperend vertelde ik, zoveel tijd kwijt geweest aan moestuinen en nog steeds geen behoorlijk resultaat.

Hij vertelde me dat ik een stadsmens was geworden en ik niet met de natuur kon werken. Hij had de grond twee spaden diep gespit. Ik slechts een riek diep. Dat trekt die grond niet. Ik moest komende winter maar iemand inhurenof toch zelf dieper spitten.

Vroeger toen mijn broer nog weduwnaar, en niet hertrouwd was, deed hij veel meer voor me. Ik hoefde zelfs het onkruid niet te wieden, maar die tijd ligt ver achter me.
Ik mopper altijd op de grote hoeveelheid tijd die het me kost, nooit eens een dag gewoon chillen en helemaal niks. Het was een drukke week, afgelopen week. Zelfs mijn normale vrije woensdag ging aan vergaderen en verder thuis reeorganiseren op.

Vandaag besluit ik dan maar, misschien moet ik maar emigreren naar Lapland, lekker warm.

7 opmerkingen:

  1. Maar je krijgt de muggen er bij in Lapland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerina, nou, dan blijf ik maar hier. :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ehm....spitten is helemaal niet goed voor de grond. Elk jaar een dikke laag compost en bij voorkeur een laag houtsnippers o.i.d. Zoek eens op 'permacultuur' en 'tuinier zonder spitten' etc..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Henderina, het is veen, een zare klei grond. Dit seizoen, was het te nat,plassen op de niet gespitte grond, mijn een keer met de riek omgewoelde grond en droog en los op de grond waar mijn broer had gespit.

    Spitten bevordert de afwatering. Maar houtsnippers zijn ook niet gek.
    Misschien dat een baal stro doorwoelen de afwatering en tevens zorgt voor bemesting?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij veengrond denk ik aan turf en niet aan zware klei. Veen heeft de neiging om zuur te zijn volgens mij, dan is in balans brengen met kalk en gesteente-meel etc. toch noodzakelijk? Bij zware klei is het ook zaak zoveel mogelijk compost en ander plantaardig materiaal te gebruiken bij mijn weten.

    Zit de laag klei iets dieper, dan schijnt hier en daar smeerwortel planten een goed idee te zijn. Die heeft lange penwortels die heel diep gaan en voor 'gaten' in je onderlaag zorgen. Maar goed, ik ben ook maar een amateur, die veel leest, maar weinig praktijk ervaring heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Henderina, de schrijver van dit blog geeft mij te denken http://tuintirades.blogspot.nl/2009/03/nooit-meer-spitten.html

    Ik herken veel van zijn beschrijving, snel natte grond en ook weer zo droog. Biedt mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zijn rare tijden wat betreft het weer! In Duitsland plenst het bijvoorbeeld van de regen.

    BeantwoordenVerwijderen