vrijdag, juni 21, 2013

Moestuin vrijdag

Afgelopen woensdag nam ik de Ipad mee naar de familie moestuin en nam wat foto's.

Vanavond plukte ik nog wat superzoete aardbeien en kleine kropjes sla.

Aan 1 courgette die ik thuis in de vensterbank kweekte, plantte ik woensdag in de moestuin. Er zaten vanavond al twee bloemen in! Ik twijfel over de houdbaarheid van de courgettes, want het is al weer voor de zoveelste keer te koud voor de tijd van het jaar. De courgetteplanten staan in het met plastic omgeven stuk. Komende week komen daar twee rondpalen bij.


Overzicht van mijn deel. Schooltuin noemde iemand het onlangs.
Deel van de aardbeien.  Veertig planten staan er.
en een zwarte bes. Beetje schots en scheef.

Ik kan nog uitbreiden. Ooit had ik alles beplant, maar 
sinds vorig jaar veel kleiner, door tijdgebrek.
Op het niet begroeide stuk stonden vorig jaar pompoenen. 
Het is de bedoeling dat er gras gaat groeien.

Peen en rode kroten. Onder vliesdoek op de tuin gekweekt.
Woensdag zaaide ik nog een rij Choggia, Italiaanse kroten.
Selderij en de watervoorziening.
Sla, en spruiten en op de voorgrond, nog wat van de
kroten die ik thuis in de vensterbank voorkweekte.
De bogen kocht ik bij Welkoop,
nog zonder plastic op geweest,
Spekbonen in wording. Ik heb hiervan twee hokken.
De thuis voorgekweekte kroten.
De kroten zijn vooral geteeld omdat het gezond is. 
Ik wil ze gaan inkuilen om ook komende winter sap te maken. 
De choggia, Italiaanse kroot, omdat ik die lekker vind. 
Aan gewone kroten is altijd zo'n grond smaak.

Mijn broer kweekte dit jaar ook  weer  tomaten in de kas.
Enkele tomatenplanten zijn ook voor mij.


Ik kreeg een restant prei mee naar huis, voor in de achtertuin
 Veel te veel Irissen.
Die zijn nu uitgebloeid en daar komen prei planten



Tuinbonen in de achtertuin,
ze worden komende week gegeten.


5 opmerkingen:

  1. Wat groeit alles bij jou goed zeg!! Hier komt langzaam maar zeker ook van alles op, gisteren m'n eerste aardbei gegeten. Met de rabarber en spinazie kan ik nu ook wel wel wat, de rest moet nog even.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @LLmM, misschien woon ik zuidelijker? Ik heb afgelopen winter op het stuk van hetplastic tot de aardbeien, 2 zakken gedroogde koemest er op gegooid.

    De kroten en peen zaaide ik op de tuin, onder vliesdoek, dat aan de zijkanten met grote stukken aarde. Vorig jaar gebruikte ik hetzelfde vliesdoek, maar na de nattigheid is het vliesdoek kapot.

    Vliesdoek is een tijdbesparend geweldig iets. Wordt in Noorwegen ook gebruikt op de bergen.

    Het vliesdoek kocht ik vorig jaar, omdat ik dan minder vaak hoefde te gieten. De moestuin is op 12,5 en twintig minuten scooteren via een mooie route afstand. Dat zijn heel veel minuten samen.

    Voor de bonen bij de bonenstokken heb ik mijn bonen voorzien van wederom gedroogde koeienmestkorrels. Wilde ook voor de rest van de familie strooien en in de grond harken, maar dat hoefde niet.

    In mijn stukje moestuin staat veel onkruid. De aardbeienplanten staan niet in het gelid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker: krootjes! Jij hebt groene vingers, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er goed uit! Ik vind die gele bloemen mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Ta-tien, je hoeft geen groene vingers te hebben ,maar je moet wel hard werken.
    @vlijtig liesje, vanavond werd ikin de moestuin door passanten aangesproken, dat het er allemaal zo mooi uit ziet. Waarom er stroomder de aardbeien lagen en ook, dat het er dit jaar beter bij staat dan vorig jaar, en hoe dat kwam?

    BeantwoordenVerwijderen