maandag, juni 10, 2013

Pffttt, die onbetrouwbare pensioenen toch

Vervelend onderwerp pensioenen, zeker nu we helemaal niet zeker weten, hoe waardevast dat nog is. De politiek net zo stabiel is als de wind waait.

De vijfentwintig jarigen mogen nu tot hun 71,5 jaar doorwerken en ik kijk en reken regelmatig, wanneer ga ik stoppen.
Iedere keer is het weer anders, dan denk ik doorwerken tot mijn 66e of zo. Dan denk ik, weet je wat, als over twee jaar het saldo van de hypotheek op 11.000 euro staat, dan ga ik een dag minder werken.

Jaren terug werd ik gewaarschuwd, dat op een gegeven moment de energie gewoon afneemt. Ik zit er nu gewoon soms op te wachten tot het zover is. Ben ik bek af, dan leg ik niet meer de link naar, o, zal ik het wel te druk gehad hebben, maar nu denk ik dan gewoon, o, ik ben zeker al te oud.
Gedonderjaag ook dat ouder worden.

In het boek 'Helemaal vrij' staat het advies, om dan gewoon een dag deeltijd pensioen op te nemen.
Het is een goed advies, maar die verdullemde hypotheek.  Als ik niet zo dom was geweest, had ik nu geen schulden meer. 

Wanneer ik zonder hypotheek door het leven ga, dan heb ik nu maandelijks 1200 euro nodig voor vaste lasten. Rekening houdend met 3% inflatie is dit over twee jaar 1280 euro. Dan mag je ook nog eens rekening houden met dalende pensioen uitkeringen.

Best een hoog bedrag, maar je dient rekening te houden met auto rijden met afschrijvingen, scooter rijden, 1% van de verkoopwaarde van je huis voor onderhoud, zeker in deze buurt, waar iedere vijf jaar ophogen normaal is.

Is dat veel? Ik vind van wel, maar zonder afschrijvingen en reserveringen voor onderhoud, kom je nergens.
Zonder auto door het leven? Zou kunnen, maar is wel handig voor alle keren waarin het sneeuwt, glad is, spullen wil vervoeren, op bezoek waar geen OV komt, of te ver is. Zonder auto heb ik nog maar 950 euro per maand nodig. Zonder scooter en zonder auto is het nog maar 830 euro vaste lasten per maand. Maar dan krijg je weer meer Openbaar Vervoer, en als je thuis bent verbruik je meer energie.

Kortom, soms peins ik me suf, en dan denk ik weer, die laatste werkdag komt heus nog wel. Eerst maar weer eens stevig aflossen en 4000 euro reserveren voor de Turkse tandarts. De prijs van een enkele brug in NL is tussen de 2800-3500 euro, dus waar piep ik nu helemaal over. Voor 4.000 euro heb ik een vakantie en een mooi uitziend gebit!

Gewoon maar doorgaan met leven voorlopig. Dat pensioen komt wel.
Stoppen met zorgen maken, en leuke dingen doen. Maar de waarheid is, dat zo dicht bij de eindstreep ik deze gedachten nog wel eens vaker op dit blog zal delen.

Eind juli ga ik weer een extra aflossing doen van 1.000 euro, bovenop de maandelijkse annuïteit/aflossing van bijna 500 euro.

9 opmerkingen:

  1. Denk eens na over die auto. Hoe vaak zul je 'm echt nodig hebben als je met pensioen bent? En als hij je nu 350 euro per maand kost, dan kun je daar dus minimaal tien taxiritjes per maand (en geen korte ook) van maken. Zoveel heb je de auto toch zeker niet nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Auto is toch nieuw? Die schrijf je af over zeg 10 jaar. Dan ben je 10 jaar verder en of je dan nog per se de auto nodig hebt zoals deze nu bestaat.
    Per dag gewoon de uren maken voor je werkgever die je moet en niet meer, dat helpt al veel want ook wij merken dat slechts 8 uur werk 'weinig' is, het is de stress erom heen en het overwerken die het op den duur lastig maken.

    Enne...gelukkig heb je geen boot!




    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga ervan uit dat ik niets meer krijg, of in elk geval niet op het moment dat ik over mijn ingelegde geld zou willen beschikken. Ik ben 32 en ik wil echt niet tot mijn 71e doorwerken als ik die leeftijd al haal. Ik werk nu al 4 dagen en mijn man ook. Wij werken zelf aan een pensioen door het huis af te lossen en te indexbeleggen. Wij zitten bij ABP en PME... We willen vooral niet af gaan zitten wachten over wat anderen voor ons besluiten en nemen het heft in eigen handen. Voelt goed! (Nu moet het natuurlijk allemaal nog volgens plan verlopen, dat dan weer wel...haha!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 11.000 euro, dat zou mooi zijn! Dan ben je er tegen die tijd dus bijna vanaf! En ik zou idd nadenken over die auto, je hebt dan met je pensioen waarschijnlijk meer de mogelijkheid om te kiezen wanneer je gaat, dus kunt b.v. het mooiere weer uitkiezen en je hebt ook meer tijd. M'n vader heeft een scooter, veel zuiniger en goedkoper dan een auto, hartstikke leuk en veel sneller dan de fiets.

    Voor mijn eigen pensioen ga ik ervan uit dat ik niets krijg en dat ik het zelf moet regelen. Dus: huis aflossen en sparen. Weinig nodig hebben. Zo kom je er vanzelf wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Cijfers zijn koppige dingen… Ik kan me voorstellen dat je verlangt naar wat meer rust. Vervelend als dat financieel dan niet uit kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is een electrische fiets ofzo niets voor je dan, in plaats van een auto? Hang je zo'n karretje er achter... Je woont toch in de randstad, in de nabijheid van allerlei voorzieningen? En als je dan op vakantie wil kan je vast wel een auto lenen of huren.

    Die berichten over pensioenen motiveren wel weer om straks weer extra hard af te lossen... Je zal tot je 71e moeten werken...

    Valhalla met inlogproblemen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn man is over 15 jaar 67. Sinds 4 jaar is hij ZZP-er en bouwt geen pensioen meer op. In mijn branche bestond vroeger geen CAO en ook geen pensioen. Pas sinds ongeveer 20 jaar bouw ik pensioen op terwijl ik al meer dan 30 arbeidsjaren heb. Ik heb altijd parttime gewerkt dus dat pensoen zal geen vetpot zijn.
    We lossen nu zoveel mogelijk af en hopen "later" dit huis te kunnen verkopen en een goedkoper ieneminie huisje voor ons tweetjes te kunnen kopen.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/11/zero-plastic-dag-1

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik schrok toen ik de prijs las van de tandartskosten, zoals je die omschrijft. Ik heb sinds november jl een brug, bestaande uit 4 tanden. Inclusief de noodbrug, de röntgenfoto's, de techniekkosten etc. heb ik iets meer als € 2250 betaald. En dan heb ik het over een brug waarvan iedereen zegt, inclusief de kaakchirurg, dat het er perfect uitziet. Als ik het zelf niet zeg dat ik hem heb, ziet niemand het.
    Ik raad je dan ook aan om verder te zoeken.

    Wat de rest betreft ik ben nog te jong om me nu al zorgen te maken over later. Ik moet sowieso nog minimaal 25 jaar werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Fabiooltje, jais nieuw, maar het reserveren gaat door. Als alleengaande, ga je gewoon vaker de deur uit, dan wanneer je samen bent.
    @Anoniem, gelukkig heb je geen boot... Jammer ja....
    @Econowiser, goed plan, julie komen er op je gemak.
    Wel lamg nog.
    @LLmM, ik gebruik hem voornamelijk voor vervoer zware voorwerpen, bonenstokken, koemest, onderhud huis, en op bezoek in andere steden, als hetglad isin de winter. Met zijn 3en naar het zwembad. Wel fijn eigenlijk, duur fijn, maar toch fijn.
    @Vlijtig Liesje, misschien ga ik dan veel meer bloggen en ook geiniger, omdat ik niet meer in een strak keurslijf zit. Google ads heeft me weer in genade aangenomen.
    @Anoniem, volgens mij verhuren ze geen auto's meer aan grijze gevallen. Je bent dan gewoon te oud, teveel risico.
    @InenomdeKas, dat is een goed idee,, die houikin gedachten. Een leuk vrijstaand huisje midden in de polder........ (Te duur)

    @Anoniem, joud bruggaat derig jaar mee. Ik heb nog veel meer kronen, die vernieuwd gaan worden en dan ook nog facings. Filmsterrenlok. Misschienook de ripels nog laten wegwerken? Haha. Nee hoor, gezichtsgymnastiek,is beter.

    Groet.

    BeantwoordenVerwijderen