dinsdag, juni 18, 2013

Reanimatie

Vandaag had ik een leuke warme dag voor de herhalingscursus BHV.

De man die les gaf had vroeger in de gevangenis gewerkt, totdat hij het lef had om binnen de OR van het gevangeniswezen, de aanvraag voor een dure auto van de directeur, waarmee de man dan bij calamiteiten 's nachts snel op de plek van de gevangenis kon komen. Hij had al een auto, maar ja, wie wil nou niet een mooie grote auto :-))
Daarna vroeg de ex-cipier of er niet beter geld uitgegeven kon worden aan veiligheid. Maar nee, daar was geen geld voor. Wat hij toen tegen zijn ex-directeur zei, had hij beter niet kunnen zeggen, namelijk dat het best eens kon gebeuren, dat de gevangenen weet zouden hebben van de notulen van deze vergadering.
Vreemd genoeg kreeg hij bij een 'bezuinigingsronde' zijn ontslag, maar enfin, daar gaat het hier niet om: reanimatie.

Wist je dat er in de EU en in de VS  10 tot 12% van de gereanimeerden nog blijft leven en in Japan maar 5%?  Dat komt omdat in Japan er niet meer beademd wordt tijdens het reanimeren.
Het beademen, 2 keer op iedere 30 keer pompen op de borstkas scheelt mensenlevens.
Was het voorheen geen goed idee om iemand te reanimeren, die nog een vaag hartritme had, tegenwoordig maakt het niet meer uit. Bij twijfel over ademhalen, geen ademhaling of gasping: reanimeren. Ja, maar, wat als je een rib breekt, is dat dan niet erg? Het antwoord: 'Je kunt een gebroken rib niet in de longen douwen. Circulatie op gang brengen, dat is belangrijk. Tot 4 cm induwen. Mijn persoonlijke ervaring, toen ik mijn moeder jaren terug reanimeerde, is dat reanimeren gemakkelijker is op een mens dan op die reanimatie poppen. Ik vond het moeilijk, want het was de eerste keer dat ik reanimeerde, en nog wel mijn moeder! Zonder succes eigenlijk.

De Nederlandse Hartstichting heeft een app die je op je smart phone kunt installeren. Kom je ooit in een situatie, dat je iemand zou kunnen helpen en je weet niet wat je moet doen, druk je op de app en je wordt door het ranimeren gepraat.

Hiereen YouTube filmpje van een cursus reanimeren.bij volwassenen
Ik raad je niet aan bij kinderen hetzelfde te doen

10 opmerkingen:

  1. Ik ken iemand van heel dichtbij..die ook gevangenisdirecteur is, maar hij gaat bij calamiteiten gewoon in onze twaalf jaar oude auto.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je app geïnstalleerd. Ooit (in een eerder tijdperk) heb ik moeten leren reanimeren, dus zo'n app is dan wel handig om bij de hand te hebben mocht het ooit nodig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Willeke, goed idee,ik heb bewust geen smartphone, maar wel een Ipad. Hierop lukt het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanwege mijn werk moet ik ieder jaar opnieuw voor reanimeren en AED. Lastig dat de "regels" steeds opnieuw veranderen...
    20 Jaar geleden hebben we mijn ex-schoonvader met succes gereanimeerd, voor mijn eigen vader was ik 11 jaar geleden helaas te laat...

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/19/ambities

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een slechte directeur! Helaas zie je dit soort hebzucht steeds vaker :(

    Ik heb een eerste hulp app. Ook handig voor allerhande ongelukjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Inenomdekas, hoe was je na de reanimatie van je dichtbijzinnde familieleden? Hetliep met je schoonvader goed af.
    Hoefde je er niet met anderenover te praten?

    Ook ik heb lang geleden mijn eigen moeder, zonder succes gereanimeerd. Ik ging gewoon door met leven, maar de man met de hamer sloeg drie maanden later genadeloos toe. De Burn out was toen officieel begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gek genoeg gingen we gewoon door met leven. Er was niemand die vroeg hoe het met ons ging. "Het was toch goed afgelopen"? Mijn ex-man wilde het al helemaal nergens over hebben. Hij had toch wel vaker iemand ge reanimeerd (via zijn werk). Later, toen ik mijn vader vond, voelde ik me vooral schuldig omdat ik bij hem te laat was. Na mijn scheiding en een enorme brand waar ik bij was en waar een paar doden vielen belandde ik op de hartbewaking :(
    Inmiddels heb ik mijn leven weer op de rails :) Wel ben ik veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb sinds vorig jaar mijn kinder ehbo en aed.
    Hoop het nooit nodig te hebben.
    Vind het wel belangrijk.

    Deb

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Inenomdekas, er niet over praten! Wist je a
    Dat ambulance personeel, die regelmatig volwassenen reanimeren en dat min of meer ' normaal'. Is geworden, nog altijd moeten praten nadat ze een kind hebben geholpen. We zijn toch geen machines?

    BeantwoordenVerwijderen