dinsdag, juni 11, 2013

Verpakkingsbelasting is afgeschaft

Wisten jullie het nog? In 2008 werd de verpakkingsbelasting ingevoerd. Deze is geruisloos per 1 januari 2013 verdwenen.

Niet gek, dat er een belasting is vervallen. De voornaamste reden dat deze belasting is vervallen, is, om de regeldruk te verminderen.

We blijven natuurlijk wel betalen, maar dan op een andere manier. Het bedrijfsleven staat garant voor 20 miljoen euro voor het opruimen van zwerf afval.
De PET flessen worden veel meer gemaakt  van hergebruikt materiaal.
Door gescheiden afval te verzamelen kan er meer bespaard worden.  Een onderzoek naar hergebruik van drankenkartons.

De regeling bestond vier jaar. In 2012 werd afgesproken dat het bedrijfsleven de komende 10 jaar de kosten voor inzameling en hergebruik van kunststof verpakkingsmateriaal gaatbetalen. Daarmee wordt jaarlijks 115 miljoen euro bespaard op het Afvalfonds.

Bron: her en der, maar ook Exmi.nl.

De reden dat ik me hierin ben gaan verdiepen is dat ik afgelopen vrijdag bij de Toko een gesprekje kreeg met de eigenaar, toen ik bedankte voor de aangeboden plastic tas. Zij dacht net als ik dat de verpakkingsbelasting nog steeds bestond.

Ik hergebruik plastic tasjes, door mijn afval daarin te deponeren. Tegenwoordig heb ik bij het tweede gootsteenkastje ook een plastic ,tasje hangen om daarin het plastic te verzamelen, dat ik wekelijks weggooi.
Ik heb ondanks mijn hergebruik, nog steeds veel te veel tasjes. De Turkse winkelier, verkoopt altijd al zijn fruit in deze zakjes. Het fruit wordt daarin afgewogen.

In afval verwijderen ben ik redelijk fanatiek te noemen. Een paar maanden terug schreef ik een e-mail aan de gemeente en vroeg om een lantaarnpaal bij het afvalcentrum bij de winkels. Stikdonker daar in de winter. Ik beklaagde me ook over Kruidvat, dat geen afvalemmer voor batterijen had in het nabijgelegen winkelcentrum. Ik schreef Kruidvat er over aan. En zij bevestigden dat er nu wel een emmer bij de deur staat. Voorts vond ik dat er overal een textiel afvalpunt moest zijn.
Inmiddels weet ik nu waar die textiel afvalpunten zijn.

Het consuminderen, het sobere, maar niet sombere leven leerde me wat zuiniger te zijn op alles.
Op de gastenkamer doe ik niet aan gescheiden afval en ik ga dar niet achteraf scheiden. Brrr...

7 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd katoenen zakjes bij me (gekocht bij een eco-winkel) waar groente en fruit (per soort) in kan. Worden gewoon meegewogen omdat ze niks meer wegen dan een plastic tasje of een papieren zak. Af en toe was ik ze uit (heb er 8) en heb ze in het voorvak van mijn boodschappen tas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hergebruik ook plastic zakjes voor het afval. En ik heb een katoenen tasje in mijn tas zodat ik niet overal een plastic tasje hoef mee te nemen.

    Ook omdat ik denk dat in de toekomst je moet gaan betalen voor plastic tasjes, bij kr.uidvat is dat volgens mij al zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik laat mij altijd zo weinig mogelijk tasjes in de handen drukken. Ik gebruik altijd eigen lichtgewicht tasjes voor boodschappen. De enkele plastic tas die ik wel ontvang hergebruik ik voor afval.

    Het is trouwens raar: op de kassabon van de C1000 staat inclusief verpakkingsbelasting. Zouden ze die belasting lekker in eigen zak steken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik waszakjes voor losse groente en fruit. Sticker blijft prima zitten en de zakjes kunnen in de was.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/12/zero-plastic-dag-2-en-friemelen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Zuinigaan, zou ik een e-mail aan wagen. Mogelijk dat het te veel moeite kost om de kassabon te veranderen.
    Prijzen zijn toch een beetje raar, concurentie is volgens mij meer belangrijk dan de verpakkingsbelasting.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hergebruik PET flessen is een wasse neus. De PET wordt meestal verhandeld naar China wegens grote vraag van grondstoffen. Het bewerken (shredderen) van de PET wordt vaak niet eens gedaan, kost meer dan de handel oplevert dus gaat het gewoon de handel in. Als je denkt dat je gerecycleerd PET wilt gebruiken voor een vergelijkbaar produkt heb je pech, de aanvoer van een gelijkblijvende kwaliteit in bepaalde hoeveelheden kan niet worden gegarandeerd. O ja, en als je het dan gebruikt en de klant staat erop gerecycleerd PET in te zetten dan mag het niet verschillen van nieuw PET materiaal, maar dat is niet helemaal mogelijk natuurlijk. Tja wat doet u dan als een flesje drinken van gerecycleerd PET kapot scheurt en de inhoud loopt in uw tas? Jammer dan? Meestal niet acceptabel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De verpakkingsbelasting is afgeschaft, maar in de ogen van de belastingdienst. Dus bedrijven betalen hier nog steeds voor, dus de bedrijven zullen dit zoveel mogelijk willen doorberekenen aan de klant.

    BeantwoordenVerwijderen