maandag, juni 17, 2013

Wet voor Evenwichtige verdeling man/vrouw in bestuursfuncties

Het is geen weekend, maar gezien de commotie over  de vorige blogjes, besloot ik er nog een te schrijven. Dit blogje gaat ook indirect over  geld, het verdienmodel voor vrouwen zeg maar.

Sinds 1 januari 2013 is er een wet die een evenwichtige verdeling voor vrouwen en mannen in het bestuur of raad van commisscarissen van een NV of BV noodzakelijk maakt. Tenminste 30% van van het bestuur of RvC moet man of vrouw zijn.
Voldoet een NV of BV hier niet aan, dan moet de onderneming de reden daarvan vermelden in het jaarverslag. Sancties zijn er (nog) niet.

Alhoewel vrouwen meestal twee keer beter moeten scoren, dan hun mannelijke collega's om niet gepasseerd te worden bij promotie, laat staan dat het eenvoudig is om tot de top te behoren.

De wet is er, maar ik zie vooralsnog niet dat er meer vrouwen aangenomen worden in bestuursfuncties.
Als ik al een vrouw zie die tot de top behoort, wordt er veelal, geschreven, hoe sterk ze is, en toch een vrouwelijke uitstraling bezit.

Leuk vindt ik het, dat werkende vrouwen niet altijd meer in een broek, met colbertje lopen, maar dat ze in het bedrijfsleven vaker een rok, of jurk dragen, met ook hoge hakken. Het mag weer!

Ik ben blij met deze wet, ik hoop dat mannen niet altijd meer voorgetrokken worden, al zit hier ook verbetering in. Vooralsnog verdienen vrouwen minder geld dan mannen. Vreemd vind ik dat, zouden vrouwen minder geld nodig hebben? Waarom hebben vrouwen toch minder geld nodig? Geen idee, maar ik lees het wel in de comments.




6 opmerkingen:

  1. Het is ook te gek en volkomen achterhaald dat vrouwen in dezelfde functie als mannen, nog steeds minder verdienen. Echt SGP denken.

    Voor functies vind ik wel dat de juiste persoon voor die functie gekozen moet worden en geen vrouw omdat het van de wet zou moeten, terwijl een mannelijke kandidaat beter is. Maar bij gelijke geschiktheid of waar de vrouw geschikter is dan de mannelijke kandidaat moet de vrouw de functie krijgen vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ingrid, helemaal met je eens. Maar het verschil gaat soms niet zoopvallend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze hebben mij al eens met een sollicitatie gevraagd: 'hoe gaat u het ea met uw kinderen regelen'?
    Ik heb heel droog gevraagd, als ik een man was had u die vraag dan ook gesteld?. Ik heb de baan uiteindelijk niet gekregen maar daar was is niet eens rouwig om.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ingrid, een beetje flauw, de SGP is helemaal geen voorstander van een lager salaris voor vrouwen. Ook in de reformatorische hoek zijn er steeds meer werkende vrouwen. Ja, de SGP staat positief tegenover vrouwen die ervoor kiezen thuis te blijven. Maar dat dwingen ze niet af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Ernie, vreselijk. Groot gelijk, dat je daar niet wilde werken,

    Nadat de werkgever niet meer mocht vragen of de sollicitante zwanger was, vroegen ze bij de gezondheidskeurimg, wanneer ik voor het laatst menstrueerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt collega's die goed in hun werk of vak zijn en collega's die dat niet zijn. Je collega's die man zijn en collega's die vrouw zijn. O ja: als je je als vrouw al laat intimideren bij een sollicitatie gesprek, laat je je dan ook intimideren door een klant of leverancier?
    Aan de andere kant: ook mannen worden afgewezen na een sollicitatie omdat......

    BeantwoordenVerwijderen