donderdag, juni 27, 2013

Ze komen er aan de Zonnepanelen

Het professionele bedrijf uit mijn plaats heeft gisteren dan toch op het dak gekeken en tevens gelijk voor mij dakgoot voor hemelwaterafvoer bekeken, dat gelukkig nog schoon was!

Liet me foto's zien van andere huizen met platte daken met stenen op het dak. Foto's van deze daken voor plaatsing, tijdens plaatsing en van het eindresultaat.
Wist zonder te mekkeren een oplossing te bedenken voor het plaatsen van een stille omvormer zonder ventilator, bedacht een mogelijkheid om van de omvormer naar de meterkast te komen. Vroeg of er daar en daar een kabelgootje  mocht komen.

Zes panelen van 250 wp, omdat mijn verbruik slechts 1650 kWh is.  De schriftelijke offerte moet ik nog krijgen, maar zal nog beneden de 4000 uit komen. 'Lager mag ook'  zei ik.

In een later gesprek met mijn zus opperde ik, dat, wanneer ik meer overdags thuis ben, dat een extra zuinige Econo heater in de woonkamer, de temperatuur ook aangenaam maakt. Misschien moet ik toch maar acht panelen nemen...

Een colega vertelde vandaag dat hijin zijn gezin met tiener kinderen zes panelen heeft en dat dit 30% van het verbruik daalde. 

Zal ik dan toch maar die panelen plaatsen en verder aflossen weer uitstellen? Zo krijg ik nooit een buffer! Maar wat zal het heerlijk zijn, de onafhankelijkheid van gratis kWh op een helaas niet afgelost huis.

9 opmerkingen:

  1. Wij hebben 6 panelen, op het schuine dak op het zuiden. Verbruiken nu met 3 ps nog zo'n 1200 a 1300 Kw per jaar. Ons streven is dat het nog wat minder moet worden. Over 14 dagen krijgen we ook een zonneboiler, waardoor ons gasverbruik ook omlaag kan. Het bespaarde bedrag aan energie gaat dan weer in de aflossing van de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals anoniem zegt... Je besparing in je hypotheek stoppen.
    Hypotheek afgelost, zonnenpaneel blijft!

    Mooie deal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst aflossen en dan panelen (misschien) en wachten op een betere kwaliteit panelen, minder panelen en goedkoper wellicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supertof dat je het doorzet. Niet alleen voor de portemonnee, maar ook voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je meer panelen neemt kan je dus met de extra stroom je huis gratis electrisch bijverwarmen. Scheelt je gas. En gas is veel duurder dan electriciteit. En nog veeeeeel duurder dan gratis electriciteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem1, dat is heel erg weinig, dat doe ik je niet na. Mijzelf + mijn bedrijf is 1650 kWh. Iedereen vraagt zich al af hoe dat kan?
    Geen wasdroger, geen wasmachine, een koelkast 57% van het jaar. 1 koel vries en een vriezer 10% van het jaar. De wasmachine die regelmatig draait, teken van goede omzet.
    Wassen jullie zo weinig? Geen vriezer, alleen maar tablets? Geen tv?

    @Maria, dat vind ik een heel goed alternatief.
    @Anoniem 2, idem.

    @Ri, goed voor het milieu, daar is geen speld tussen te krijgen.

    @Anoniem 2, dat vind ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. " Anoniem zei...

    Als je meer panelen neemt kan je dus met de extra stroom je huis gratis electrisch bijverwarmen. Scheelt je gas. En gas is veel duurder dan electriciteit. En nog veeeeeel duurder dan gratis electriciteit. "

    Ik betwijfel of gas veel duurder is dan electriciteit.

    De zonnepanelen op je dak: de omvormer kan defect raken na 10 jaar en dan heb je een nieuwe nodig a 500 Euro(?). Garantie op de omvormer is sowieso niet eens zo lang - 5 jaar of minder of zo. Dus eigenlijk moet je bij je terug verdientijd een keer als extra investering de omvormer bijtellen (en de montage ervan) en na 20 jaar (of minder) nog een keer een omvormer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, het verschil in prijs tussen gaa en kWh kun je uitrekenen op een prijsvergelijkingssite. De prijs van zonnepanelen is nu hoger, en de kWh wordt telkens minder door de crisis, het grotere aanbod van energie door windmolens, panelen en getijden. Niet te vergeten de crisis natuurlijk plus het korte termijn denken van onze politici.

    Het klopt dat de omvormer defect kan raken. Ik zal aan het installatiebedrijf vragen om een schriftelijke garantie van 20 jaar, want aan woordn heb ik niks.

    Overigens, de schriftelijke offerte heb ik nog steeds niet ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een garantie van 20 jaar krijg je niet, want een omvormer gaat niet zo lang mee. Een garantie van 10 jaar op papier is al heel mooi. Wij hebben dat in de berekening meegenomen; 1x panelen 2x omvormer en dan nog is de besparing enorm. En alles wat ik minder betaal aan energie gaat rechtstreeks naar de hypotheek. Zonnepanelen worden voorlopig alleen maar duurder (importheffing en afschaffing subsidie) dus je moet nu je kans nemen of minimaal 5 jaar wachten. Reken het maar uit.

    BeantwoordenVerwijderen