dinsdag, juni 25, 2013

Zonnepanelen

Het lukt me maar niet om zonnepanelen op het dak te krijgen. Dus dacht ik als ik via de website van Milieucentraal bereken hoeveel panelen er op de schuur kunnen, dan is dat een begin.
Twee panelen kunnen op die ruimte en dat kost volgens Milieucentraal 900 euro voor 400 kWH per jaar en een besparing van 70 euro per jaar.

Iedereen die maar een beetje kan  rekenen beseft dat je dan nog langer dan tien jaar over het terugverdienen doet,
Maar die panelen, het kriebelt. Dus dacht ik, als ik er twee kleine terrasoverkappingen tegen de schuur aan bevestig, ben ik gelijk  af van het verplichte heien van een terrasoverkapping aan mijn huis.
Ach ja, ik fantaseer wel eens wat.

Enfin, offerte aangevraagd. De eerste firma, zei, dat wordt veel te duur. De tweede firma reageerde met, dat kost 1500 euro, maar dan hebt u wel heel goede panelen. Pffftt. 1500 euro voor 400 kWh.
Dat Milieucentraal op 900 euro uitkomt, kan niet volgens deze firma.
Een plaatselijke leverancier, die hier vaker was, om de gastenkamer te voorzien van geaarde stopcontacten, belde en komt morgenmiddag langs.

Deze firma leverde in 2009 lampen met bewegingsmelders voor  75 euro per stuk. Niet niks, zeker, toen na een jaar al een spaarlamp kapot ging. Nee,ik ben daar niet mee terug geweest. Ik zal het argument gebruiken in het gesprek.

Het verlangen om zelfvoorzienend te zijn is groot aanwezig, maar het moet wel te doen zijn.
Ik vrees dat het weer een wassen neus is. Een dagdroom.

10 opmerkingen:

  1. http://www.duurzame-energiesystemen.nl/index.php?page=info&action=aboutus

    Vraag hen maar eens om een offerte. Ik denk dat je steil achterover zult slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij overwegen nu om zonnepanelen te kopen die elders worden geplaatst: http://doemee.1miljoenwatt.nl/page/how-it-works

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij hebben besloten het echt niet t doen, we betalen 160,00 euro per jaar voor electriciteit, uitgerekend krijgen we nooit de zonnepanelen er weer uit. we kunnen voor die investering beter een lading hout laten brengen voor ons houtfornuis, daarbij, betaal je nog altijd verbruikerskosten en btw, da's dan zogenaamd goed voor t milieu. succes met je kriebels, ik begrijp t wel, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Vlijtigheid, ik vrees bij mij ook. Te duur. Toch iedere keer wanneer ik weer een advertentie van Correct in Rotterdam lees voor zo weinig zoveel opbrengst, dan denk ik: 'Dat wil ik ook'. Bij bestudering gaat het dan om zonnepanelen op boten.

    @Spaarcentje, dat ziet er goed uit, een prima alternatief. Ik dacht dat er toch belasting betaald moet worden over elders opgewekte energie. Ga ik uitzoeken. Dit is crowdfunding met een grote kans op eindresultaat. De vrijheid, dat je in delen kunt inschrijven. Niet gelijk vele duizenden euro's maar ook in kleine zOnbligaties. Kan een goed alternatief zijn.

    @Marion Anderson, 160 euro voor electriciteit. Ik denk dat Mark Rutte daar niet zo blij mee is. :-))
    Het is wel een werk de as wegwerken van al het hout. Hoe doen jullie dat?





    BeantwoordenVerwijderen
  5. met een huurwoning waar ik eigenlijk weg wil zodra dochter op zichzelf gaat wonen , zij is 25 jaar, zie ik de investering niet zitten anders zou ik ook wel graag zonnepanelen willen, ik heb al wel lampjes op zonnenergie in de tuin en wil ook binnenkort gaan kijken voor een oplader voor mijn mobieltje op zonne-energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, dan is de tip van Spaarcentje misschien weliets voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het ligt er aan wat het rendement is Opnieuw beginnen en of je er ook belasting over moet betalen ik heb maar een bijna minimum inkomen dus daar moet ik zorgvuldig mee omspringen, ik moet het ook weer eventueel snel weer kunnen opnemen ,in geval van bijvoorbeeld werkeloosheid aangezien ik alleenverdiener ben,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vanaf 9 mei hebben wij 12 zonnepanelen op het dak en tot op vandaag hebben die 541 kwh opgebracht, veel meer dan wij gebruiken. De energierekening gaat 40 Euro per maand lager worden. Dat bedrag sparen we dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Anoniem, in jouw geval is het zorgen voor meer geldachter de hand belangrijk. Voor mijis het aflossen van hypotheek ook belangrijk. Soms vergeet ik dat uit het oog.

    @trudereads, ben ik benieuwd hoeveel je betaalde voor 12 panelen,inclusief plaatsen. Wel tof dat je ze hebt.

    BeantwoordenVerwijderen