zaterdag, juli 27, 2013

Aarzelingen bij hypotheek oversluiten naar familie

Het is zaliger te geven dan te ontvangen, is een bekend gegeven.

Gisteravond sprak ik weer mijn broer en zijn vrouw, waar ik wekelijks de boerenkarnemelk breng die ik via een omweg in Midden Delfland koop en waarmee  de scooterafstand  in tijd een kwartier verlengd wordt.  Het is een heerlijke route waar ik van geniet, omdat ik nu eenmaal meer van de polder dan van een zaterdagse Rotterdams centrum hou.

Het gesprek ging via wie, wat nu weer in de familie weer naar hypotheken. Broer zei het veel gebruikte credo: "met familie moet je wandelen, niet handelen." Het blijkt dat hij ook niet zo blij is met familie dingen.
Ik herhaalde maar eens dat mijn hypotheek klein is. Met de RD krant op tefel, zei zijn vrouw dat zij haar broer ook wel eens een lening had verstrekt.
Ik opperde, om de aandacht van mezelf af te leiden: " Ik geloof dat neef (het zwarte schaap in de familie) ook een hypotheek heeft. Het antwoord luidde: " dan kan ik mijn zoon ook geld geven voor een hypotheek, dan ben ik het zeker kwijt.

Vervolgens zei hij dat de hypotheek rente nu 4,40 % is, en dat dat allemaal pure winst is voor de banken. Hij keek mij aan, en vroeg me, dus jij zegt dat je nog maar weinig hypotheek hebt en dat je daar niet mee zit?
Ontwijkend mens die ik ben, zei, nee, ik heb slechts een kleine hypotheek. Vervolgens zei hij een beetje emotioneel: "Elke cent die je hebt breng je naar de bank! Dat moet je doen!".

Het laat me niet los.

Deze week belde ik een familielid op en loog wederom over de hoogte, vertelde vervolgens de waarheid over de tien jaars periode rente, die in 2005 was begonnen en die in 2015 afliep.
Hij vertelde over de hulp aan de hypotheek voor zijn jongste gehandicapte dochter en over de familiebank. Je betaalt 5% af aan de geldverstrekkende familie, en het verschil krijg je terug.
Die 5% kan je aftrekken bij de belastingdienst.
Maar hij vond het door mij gelogen bedrag te laag om er moeite vor te doen. Vervolgens vertelde hij me, dat ik het heel goed deed. Hij doelde op mijn bed and breakfast,op mijn overal op af te stappen en niet thuis te wachten, tot ik iemand gevonden had om mee naar toe te gaan.
je eigenplan trekken is heel goed.

Ik geef het de tijd tot september. Ik zal er als uitlaatklep nog wel eens over bloggen. De verwachte besparing is 1500 euro in drie jaar.

19 opmerkingen:

  1. Ik had net via aan ander blog op je gereageerd doen ik je nieuwe blog pas zag. Daarom mijn reactie ook nog even hieronder:

    Ik las hierover geloof ik al eens eerder op je blog. Het is natuurlijk vanuit je familie gezien een heel vriendelijk aanbod. Maar er komt zoveel rompslomp bij kijken (denk bijv. aan aanpassingen van testamenten want wat als een van beide overlijdt voor alles is afbetaald?), die weer voor allerlei toestanden tussen familieleden kan zorgen dat ik het zelf niet zou willen. Het kost misschien iets meer maar ik ben er een groot voorstander van om dit soort zaken alleen met derden/buitenstaanders/professionals te regelen. Nu je weet wat het verschil is kun je het daar misschien met je familie over hebben. Misschien (ik zou er voor geen goud naar vragen maar toch) komen ze op het idee je dat bedrag te schenken. Dan kom je uiteindelijk financieel hetzelfde uit. Oftewel, wel het financiële voordeeltje dat ze je gunnen maar niet de kans op eventueel gedonder in de familie.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik (ook jurist) ben er niet voor. Wat je beschrijft in je stukje geeft weer dat er allerlei gevoelens in de familie heersen die niet goed samengaan met een zakelijke overeenkomst. Ik ben er dus ook voor zoiets alleen met derden/buitenstaanders/professionals te regelen. Ongeveer 18 jaar geleden hadden wij een lening bij onze ouders voor een auto. zij hadden veel geld verdiend met hun binnenvaartschip, terwijl wij daarom een nare jeugd hadden want we moesten naar internaten en pleeggezinnen. Ik vond dat ze ons eigenlijk nog wel iets verschuldigd waren, en ons dus best dat geld konden uitlenen. Dat bleken zij achteraf toch anders te zien: ze vonden dat wij dankbaar moesten zijn, en vertelden overal in het rond dat zij ons 'hielpen'.
    Je vertelt dat het RD over tafel lag, houd er rekening mee dat in deze kringen het geloof een grote rol speelt in familierelaties. Kijk uit voor het je afhankelijk maken van je familie. Een bank heeft nu in deze tijd een heel slechte reputatie, maar die bank komt je geen preek afsteken over je levenswandel, en je de maat nemen over hoe je leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zou nooit geld lenen aan vrienden of familie en vice versa zou ik ook nooit geld lenen van familie en vrienden, ik vind de financiele voordelen niet opwegen tegen de nadelen als er inderdaad iets mis zou gaan , zo veel factoren kunnen daar een rol in spelen bijvoorbeeld ziekte ,overlijden ,een scheiding, werkeloosheid van een van de partijen ,allemaal situaties waarbij je van tevoren niet de gevolgen kunt inschatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou het ook buiten de familie houden. Vaak komt van geld een hoop narigheid hoe goed de afspraken ook zijn.

    Je schreef dat je je familie niet het echte bedrag van de hypotheek heb verteld, hoe denk je dat ze zullen reageren als ze het juiste bedrag horen?

    Misschien is er een financieel voordeel als je oversluit naar familie, maar als daar kosten voor bv. notaris, testament, contracten ed. bijkomen. Daarbij de kans op ruzie in de familie als het anders loopt dan verwacht. Wat blijft er dan van het voordeel over? Is het je dat waard?

    Voor mezelf zou ik zeggen van niet. Ik zou zoveel mogelijk aflossen en mijn familie er buiten laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben onze dochter geholpen met haar hypotheek voor haar eerste flatje dmv de overwaarde op onze eigen woning. De wachtlijst was zo lang en op dat moment was het heel belanrijk voor haar om een bepaalde stap te zetten.
    En dat gaat prima. We hebben afspraken gemaakt nadat we het eerst aan de bank en de vereniging eigen huis hadden voorgelegd hoe we dit het beste konden doen. En zij heeft nu genoeg tijd om te kijken wat ze over een paar jaar wil doen. En ze kan gewoon de rente aftrekken van de belasting.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb mijn vader geholpen met een flink bedrag voor een keuken toen ze de kans hadden om een appartement te kopen na een periode van huren etc. ze konden alleen geen lening krijgen voor een keuken maar het was een nieuwbouwappartement. een keuken moest er toch in. we hebben ong de helft terug. de rest komt nog. het bedrag wat nog open staat kunenn we missen mocht er onverhoopt iets gebeuren dus daar maak ik me niet druk om. ik ben blij dat ik hem heb kunnen helpen. is een ander bedrag dan hypotheek. maar ging toch om een flink bedrag. vooral als je bedenkt dat ik een jong gezin heb (2 kids van nu 3 en 1) en zelf maar parttime werk....

    GMM

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ten eerste snap ik niet goed dat je over de hoogte van je hypotheek liegt. Wat win je daar nou mee. En het staat ook nog heel raar als het uitkomt.(en die dingen komen altijd uit)

    Verder twijfel je teveel over lenen bij de familie maar je blijft er maar over bezig? Je onderbuik zegt blijkbaar nee maar je blijft maar met je hoofd aan de gang. ;-) Je buikgevoel heeft gelijk kan ik je wel vertellen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Ineke, al dertien jaar mijn mond dicht.
    Mijn buikgevoel zegt ja, mijn hoofd nee,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Lily, ja ik heb je stukje gelezen.
    @Jurist, inonze grote familie is vaker aan elkaar geleend en het liep altijd goed af. Rasechte calvinisten.
    @Anoniem, in sommige kringen is lenen geen traditei.
    @Tahita, dat is juist de reden dat me tegen houdt. Ik heb nooit iets verteld over mijn foute beleggingen. Schaamde me te veel.
    @Pecunia, onderhandse lening met contract,opgegeven aan de belastingdienst. Dat is wat mij zo aantrekt. Kan die hypotheek geroyeerd worden uit het kadaster. Bij de goedkoopste notaris 100 euro.
    @Anoniem, dat is een groot offer geweest, met liefde gedaan. Fantastische familieband. Geweldig.. Zonder liefde kom je er niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,
    Ik zit met enige verbazing het verhaal te lezen... je wil lenen bij familie (of hoop je op een gift? Vind je dat men het aan je verplicht is omdat men eerder geleend heeft aan een ander familielid of vanwege hun godsdienst of omdat je vindt dat ze voldoende geld hebben?) en tegelijkertijd ben je niet eerlijk over verkeerde beleggingen en de hoogte van je hypotheek.... sorry, maar ik zou met een heeeeele grote boog om je heen lopen.... het komt zo onbetrouwbaar over.... wees aub eerlijk tegen jezelf en tegen je familie. Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Saskia, Je hebt hier nog niet eerder gereageerd. Wat is de reden dat je zo fel bent? Wat heb jij meegemaakt, dat je zo scherp reageert? Zo zul je weinig vrienden maken/hebben.

    Als je eerdere blogs had gelezen, had je gezien dat het me is aangeboden. Ik kan er op ingaan of niet.
    Fijn dat jij niet hecht aan je privacy.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat als jede optie goedbespreekbaar wilt maken, dat je dan ook de complete boodschap moet brengen. (dus kloppend bedrag en dat je dat wilt en waarom)

    Anders blijft het zo vaag en indirect en daar schiet je zelf ook nietsmee op.

    Devraag is in feite heel simpel toch?

    Ik zou dit bedrag van jullie willen lenen, om die en die reden en daar zitten voor jou en mij die en die voordelen aan. Kan dat? En: hoe regelen we het zo dat het beide partijen voldoende rust en zekerheid bied en de familieband er niet onder kan lijden.

    En als het te ingewikkeld is zou ik het verdergewoon laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Nans, dankje voor je bericht. Ik wilde maar dat het helemaal niet besproken was.
    Je hebt gelijk met je stelling. Alleen in een grote familie blijft een dergelijke lening nooit tussen twee personen, minstens. Zes,of eigenlijk de hele meute weet er dan vanaf.. Dat betekent veel praten, veel gedoe. Dat wil ik helemaal niet.

    Nog een poosje en dan is deze situatie hoop ik ook weer achter de rug. Lief van broer, maar zelfstandigheid is wel zo pretig. Zelfs al is de hypotheek nog niet geroyeerd bij het kadaster en gebeurt dat pas ver drie jaar.

    Lief aanbod van broer, maar ik ben er niet klaar voor.
    Op eigen kracht is wel zo'n goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @opnieuw beginnen,
    over het aantal vrienden heb ik gelukkig niet te klagen :-)

    Je privacy is uitermate belangrijk, maar wanner je iets van iemand wilt is het belangrijk om deze persoon alle info te geven die hun besluit/aanbod kan beinvloeden.
    Stel dat je ingaat op het aanbod en daarna pas de werkelijke situatie openbaart, dan ontneem je de persoon zijn/haar keuze om het aanbod in te trekken. Wat zou jij doen als je zelf voor deze keuze gesteld wordt?

    Ik zou adviseren (zoals ook in andere reacties staat): hou je familieband in ere en regel het financiele deel buiten de familie
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Saskia, het bedrag is voor de aanbieder geen probleem. Dat weet ik.
    Het is mijn schaamte.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zou zelf me op geen enkele wijze afhankelijk willen maken van familie. Het kan er nu allemaal wel leuk uitzien, maar de besparing die je ermee doet is me de kans op mensen die zich met mijn leven zouden kunnen gaan bemoeien niet waard. Ze zouden zich kunnen gaan bemoeien met het geld dat je bv aan andere dingen uitgeeft en waarvan zij dan misschien vinden dat je het beter aan hen kan terug betalen. Je kunt nu wel denken zo'n vaart zal het niet lopen maar wat als...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. GHeldover, zo denkiker ook over, inmiddels. Aan de andere kant is het royeren van de hypotheek bij het kadaster, nu al, heel aantrekkelijk.

    maandag, 29 juli, 2013

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hoe goed je familieband ook is en hoe goed mensen het geld nu misschien kunnen missen , ook in hun leven kunnen er dingen veranderen die er de oorzaak van kunnen zijn dat zij het geld misschien zelf hard nodig hebben bijvoorbeeld door ziekte, werkeloosheid ,sterfgeval of een scheiding , hoe word de verhouding dan als jij het geld niet terug kunt geven ?blijft het dan nog zo gezellig in de familie of komen er dan problemen en gaan mensen anders over dingen denken? ik houd geldzaken toch liever buiten mijn relaties met familie en vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik zelf heb goede ervaringen met lenen aan/van (zeer nabije) familieleden. In de familie van mijn man is dit juist erg fout gegaan. Het zal per familie verschillen. Maar wat mij hier tegen de borst stuit is dat er gelogen wordt, dan is de hele basis al verkeerd. Als je het niet wilt vertellen is dat uiteraard jouw goed recht, maar zeg dan ook eerlijk dat je sommige dingen voor jezelf houdt. Dan kan de andere partij een goede afweging maken. Het zou verschrikkelijk zijn als de andere partij er later achter komt dat er gelogen is, geld lenen aan familie (zelf aangeboden of niet, met contract of niet)is en blijft een kwestie van vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen