woensdag, juli 17, 2013

De zonnepanelen staan en nee ik neem geen andere energiemeter

De panelen staan nu op het dak en de gewone electriciteitsmeter met draaischijf draait lekker naar links in plaats van naar rechts.

De twee panelen op de schuur met een ingebouwde omvormer leverden afgelopen week 9 kWh op.

Vanmiddag om drie uur toen de zes panelen net geinstalleerd op het dak stonden en de zon goed scheen draaide de draaischijf op de meter rap naar links. Ook ik liep de ladder op naar mijn dak en dat was eigenlijk helemaal niet zo vervelend. Wat een stevige ladder is dat. Zo kan ik later als ik om kom in de vrije tijd... zelf nog wel eens mijn huis verven.

Zodra je zonnepanelen hebt, moet je die aanmelden bij de netbeheerder. In mijn geval Stedin.
Stedin deed mij daarin een opmerkelijk cadeau: een gratis slimme meter.
Zo kan de netbeheerder zien wanneer je stroom terug levert aan het net.

Nou zo moeilijk is dat niet hoor. Kijk naar het weerbericht en dan weet Stedin heus wel hoeveel zon de panelen overal aanhet net gaan leveren. Een stuk slimmer dan dat Stedin de gegevens van de slimme meters afleest. Stedin kan beter vooraf best  inschatten /berekenen hoeveel energie er die dag, week geleverd gaat worden, dan achteraf via de slimme meter. Daar heb je geenogere wiskunde voor nodig:-))

Wat is het voordeel van het huden van de oude meter? Een slimme meter gebruikt meer energie.

Het grootste voordeel is dat het totale verbruik aan het einde van het jaar verrekend wordt.

Bij de slimme meter heb je twee tarieven, het hoge tarief voor wat je verbruikt en het lage tarief voor wat je terug levert.

Bij de oude meter is dat niet zo, daarmee kan niet exact gezien worden wat je terug levert. Slechts 1 verbruik, het eindsaldo.

Mogelijk dat met ingang van 2015 de slimme meters verplicht ingevoerd gaan worden. Maar nu nog niet. Houden zo.


12 opmerkingen:

  1. Slim, om geen slimme meter te nemen!
    Zou ik ook niet doen. Zolang je er aan kan ontkomen moet je het zeker doen. Mijn panelen staan ook al klaar, we hebben helaas de tijd nog niet gehad om ze te plaatsen. Het is er wel perfect weer voor nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Snel geregeld allemaal zeg! Zo praat je er over en zo heb je ze al draaiden! Ik wens je een zonnige zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De oude draaischijf werkt met zonnepanelen natuurlijk prima, niets mis mee.
    Wat een slimme meter echter wel mogelijk maakt is het uitgebreid per kwartier kunnen zien wat je verbruikt aan elektra (en gas)
    Vind het zelf handig om te zien icm met een verbruiksmeter wat er aan stroom inkomt en uitgaat. Veel plezier met de panelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook panelen en niets gemeld aan Liander. Ook geen slimme meter in huis, zeker niet nu die uitspraak van het Europese Hof over BTW afdracht als je stroom teruglevert aan het netwerk. Dat kan alleen vastgesteld worden als je een aparte meter hebt, en wij blijven dus, net als jij, gewoon bij onze ouderwetse draaimeter die nu naar links staat te draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, ik heb trouwens wel een keer gemeld aan de energiemaatschappij dat ik panelen had. Dat was toen mijn verbruik drastisch naar beneden was gegaan. Ik kreeg toen een online formulier in te vullen waar een aantal mogelijke redenen stonden waarom je zoveel minder verbruikt had. Panelen stonden er niet bij, dus die heb ik bij 'anders' ingevuld. Dat was ruim een jaar geleden en inmiddels is de taakverdeling tussen netwerkbeheerder en energiemaatschappij veranderd, geloof ik. Zo komt nu de netwerkbeheerder de meters opnemen. Dat deed vroeger de energiemaatschappij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goed gezien! Leuk als je meter de "verkeerde" richting uit draait :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @weg naar zelfvoorzienendheid, zelf doen en ze ook nog eens krijgen is, samen met een vrijstaand huis, iets dat me aantrekkelijk voorkomt.

    @Maria, is blijkbaar crisis. Ze staan in rijen voor de deur. De subsidie heb ik nog niet binnen.
    @LLmM, ja is ook aantrekkelijk. Ze weten dan ook of je op vakantie bent. En het teruglever tarief is minder.
    @Anoniem 1, ik hoop het.
    @Anoniem2, dat is prettig
    @Nena, tegendraadse meter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij is het voordeel van een oude meter t.o.v. een slimme meter allemaal onzin. Niemand heeft me kunnen overtuigen, Energiedirect verrekent gewoon (geen BTW probleem en volledig tarief) en geef mij maar dag/nacht teruglevering. Ik produceer namelijk 80% op dagtarief tegen een hoger tarief. Lekker toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Pim, als ik het goed begrijp, verbruik je meer energie op het nachttarief. Zodat je de stroom op dagtarief terug ontvangt.

    Energie direct heeft geen tarief voor teruglevering. Mooi.
    Toch blijf ik jaarlijks overstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zelf net bij Liander aangegeven GEEN slimme meter te willen op dit moment. Tenminste, aangegeven bij het bedrijf dat de verwisseling zou doen.

    Heb mijn twijfels met de mevrouw aan de telefoon besproken. Ik gaf aan geen nadelen te zien om het bij mijn huidige meter te houden. Daar kon ze op antwoorden dat daar ook geen nadelen aan zitten. Enkel als ik voor de landelijke uitwissel alsnog een aanvraag voor de slimme meter doe, dan zijn er kosten aan verbonden.

    Kortom, lekker blijven bij de oude meter waar ik dan niet aan kan aflezen hoeveel ik lever. Dat pik ik wel van de grafiekjes van mijn omvormer af!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien willen ze inzicht krijgen in hoeveel stroom mensen terug leveren. (en eventueel prijzen gaan aanpassen oid) Waarom zullen ze anders onkosten maken met 'slimme' meters

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ben, uiteraard geef je het aantal zonnepanelen op. Ze kunnen rekenen hoor. Heel goed rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen