dinsdag, juli 09, 2013

Genieten

HMet de relatieve rust van de vakantie, kan ik zeggen, dat ik de rust en tijd heb gevonden om een boek te lezen. Ik las het boek "Helemaal vrij" opnieuw. Helemaal op mijn gemak. Eindelijk.
Ooit heb ik me voorgenomen om alle verwijzingen naar andere boeken nog eens in een blog samen te vatten. Het is gebleven bij het voornemen.

Het boek 'Helemaal vrij' inspireert me, ook al zit ik helemaal vast in onderhoud, investeringen in een duurzamer en voordeliger kWh per jaar.
Ik moet zeggen, het doet me goed om straks nog maar minimaal een afname te hebben via netbedrijf Stedin. Eigenlijk net als mijn hypotheek, net niet helemaal op nul, zeg maar. Kort gezegd, ik kick er op! Een lange neus trekken naar de maandelijkse nota.

Toen ik overstapte van dag- en nachtstroom naar enkelstroom, moest ik dit  aan de energieleverancier doorgeven.
Nu ik zonnepanelen krijg moet ik dit doorgeven aan de netbeheerder Stedin. Het is maar dat ik dat weet. Iemand vertelde me dat wel, maar ik vond het vreemd omdat toen ik overstapte naar dubbel tarief naar enkeltarief ik door Stedin verwezen werd naar mijn tijdelijke energieleverancier.

Nog fijner, is dat de grote stenenlaag die op mijn platte dak ligt de bitumen voor altijd gezond houden. Het heeft zelfs een extra laag, omdat de voormalige buren bij de opbouw van nog een etage, hun stenen op mijn bitumen dak legde. Alleen de zijkanten bij de dakgoten moeten op termijn vernieuwd worden, maar daar komen geen panelen.

De acht LG 250 wp panelen met twee omvormers, want zes op mijn huis1.500 Wp = 1.210 kWh en twee op de schuur 500 Wp en 350 kWh kosten samen 5.190,00. Daar gaat de subsidie nog vanaf, zolang er nog wat in het subsidiepotje zit.
Op de schuur worden ze gelegd, dit geeft 10% minder opbrengst, maar wandelaars op het achterliggende brandpad, zullen nooit vermoeden dat dichtbij twee zonnepanelen liggen. Dat vind ik een rustgevend idee.

De aanbetaling van 838 euro  kon ik doen, omdat ik mede dankzij giften nog een belastingteruggave van 611 euro ontving. Betaalde de ANWB eindelijk de door mij (domme ik) dubbel betaalde WA scooter premie terug.
De 10.000 km onderhoudsbeurt van de scooter ad 215 euro kon ik contant  betalen, dankzij gasten, die zelfs in de zomer de Randstad nog bezoeken. In tegenstelling tot de toeristische gebieden heb ik het vaak wat rustiger in het zomerseizoen.  Vind ik helemaal niet erg :-))

Vanavond naar de moestuin en de laatste aardbeien geplukt en al weer meer frambozen dan de vorige keer. Verder wat kroten geoogst.
De kroten die begin dit jaar onder vliesdoek de kou goed hebben overleefd , oogst ik al. Ze zijn zelfs groter dan de kroten die ik in huis heb voor-gekweekt!
Goed spul dat vliesdoek. De Noren gebruiken het op landerijen op de bergen zag ik vorig jaar. Helaas is vliesdoek niet duurzaam. Ik heb het nu twee jaar gebruikt en het is op, weg. Dun spul.

De maaltijd van vanavond was een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Puur en lekker eigenlijk. Het moest ook wel, want afgelopen weekend at ik bij vrienden en de maaltijd was misschien wel lekker, maar niet voedzaam. Ik kon onder dit etentje niet uit. Grrr...
Plofkip, witte rijst in plaats van zilvervliesrijst en ook groenten, jawel, twee stronkjes broccoli en minuscule bloemkool. Ik roep nu al zo lang dat ik graag gezond eet, kom me dan niet aanzetten met deze troep.  Ik ga ze zelf maar eens uitnodigen op een eenvoudige doch voedzame maaltijd.

Enfin, vanavond at ik de gisteravond voorgekookte kroten, die verder in het hete water gaar mochten worden. Vanavond schilde ik ze, sneed ze in stukjes, gooide wat geitenkaas in stukjes er bij, en liet dit lekker warm worden. Ik deed er komijn en gemalen peper bij.
Weinig werk voor een doordeweekse avond. Sjieker maken kan altijd nog. Belangrijk voor mij is, dat het binnen een kwartier op tafel staat, want als ik onderweg van mijn werk nog niet weet wat ik ga eten, is de verleiding om ergens onderweg wat te snaaien groot en vaak is dat nog minder gezond dan wat ik te eten kreeg bij vrienden.

Ik zie uit naar het moment dat de OR vergaderingen stoppen vanwege het zomerseizoen, dat ik ook niet meer iedere keer hoef te Aqua joggen. Rust, en eindelijk wat meer tijd!

Ik ben er uit, dat ik nog steeds blij ben met lezen, vaak maakt het me niet uit wat het is. Als het maar lettertjes zijn, hoorde ik ooit iemand zeggen.

Morgen ga ik met schoonzus shoppen. Dat vind ik heel erg sympathiek dat ze me door die winkels heen loodst. Maximaal 1,5 uur graag en dan nog liever gewoon lekker dingen doen, waar ik normaal nooit aan toekom. Maar zo makkelijk kom ik niet van haar af. Blijven eten hoort er ook bij en ik denk dan: Bij jullie eet ik ook moestuin. Dat heb ik zelf ook! Sjacherijnig klinkt dat he, maar je kunt me nu eenmaal momenteel niet blijer maken dan met gewoon in mijn achtertuin, lekker lezen. Het eten bij hen is meestal fantastisch lekker. Recht toe recht aan, je proeft de sensatie van echt eten.

Binnenkort gaan we weer zeilen en dat vind ik ook top, maar nu niets liever dan gewoon niks doen. Eindelijk eens lekker niks doen. Vakantie!


Update: De zonnepanelen leverancier is vandaag aan het werk gegaan met het voorbereiden van de zonnepanelen. Daag, vrije dag. Halverwege de middag ga ik dan toch nog shoppen. Als ik nog geld over heb.
Update 2: shoppen is van de baan, schoonzus is net als ik, altijd wat anders te doen. Als de leverancier had geweten dat het dak ok was, hadden ze vandaag alles geplaatst.

Update 3: Sinds ik schreef dat ik het helemaal niet erg vond dat het nu wat rustiger is,  lijkt het wel of de economie toch wat aantrekt! Veel gasten, zelden een dull moment. Mijn regelmatig terugkerende gasten moet ik nee verkopen, terwijl er weer meer B&B's zijn bijgekomen. Wat vreemd?! Snap er niks van. De gasten zijn steeds kritischer, dat weer wel. Mijn revieuw cijfer is naar beneden van 9,5 naar 9,2 :-((

3 opmerkingen:

  1. Niet zo streng voor anderen zijn hoor ;-) Kip met rijst en groenten, lijkt me best aardig. Iedereen heeft een ander idee bij wat gezond zou zijn.

    Geniet van het lekker niks doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig zeg, zonnepanelen! Ik ben benieuwd hoe ze je bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen