dinsdag, juli 23, 2013

Mileuvriendelijk voordelig Wc reinigen

Een tijd terug, gedurende de verbouwing, toen de wc door de nieuwe vloer, zelfs los gezet was en ik hem een tijd niet kon gebruiken, maar Bob de Bouwer wel en er bovendien nog een vlek in kwam die ik met chloor ook niet kon wegkrijgen kwam Annemiek van Deursen met haar nieuwsbrief Mijmeringen met de volgende door mij weken terug opgevolgde tip, die ik vrij vertaal in onderstaande handleiding:


  1. Pak een oude dweil
  2. Haal het water uit de wc pot (handschoenen gebruiken mag, hoeft niet, heb je ze niet fiets eens langs bij een tankstation)
  3. Wring de dweil uit in een emmer
  4. Schoonmaakazijn in de wc hals en overal waar het vuil is. Wachten.
  5. Soda er bij als het nog niet schoon is, je hoeft nog niet te boenen
  6. Kokend water er bij en zorg dat er frisse lucht.
  7. Wachten en het de tijd geven.
  8. WC borstel gebruiken
  9. Doorspoelen
  10. Geniet van het resultaat.



    Dit stukje is een beetje facebook, dus geen foto van vooraf. Ik had ze wel, maar ik vond ze zelf niet prettig.

17 opmerkingen:

  1. Ik heb dat hier ook gedaan. Vanwege een verstopping hebben we zelfs de hele pot verwijderd, dat was gelijk mijn kans om de pot goed schoon te maken van binnen. Soda en azijn samen zijn een super schoonmaakmiddel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn tante zweert bij schoonmaakazijn. De combinatie met soda kende ik nog niet. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik gebruik de schoonmaakazijn ook regelmatig in combinatie met bakpoeder dat vind ik ook een goed werkend middel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tip. Ga ik ook eens proberen, als het weer wat koeler is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel, dat is het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Wat een huisvrouwen allemaal. Ik ben dan toch wel gegroeid. Was ik vroeger voor het consuminderen een dummy op huishoudgebied. Heb ik toch maar een pluim!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goeie tip, alleen zou ik wel voorzichtig zijn met kokend water in de pot, voor je het weet zit er een barst in.
    Groet, Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry hoor, maar naar een tankstation fietsen voor handschoenen? De eigenaar ziet je aankomen. Deze service verlenen ze vast niet om bij jou thuis de pot schoon te krijgen!
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Anja, onbemande tankstations zoals Tango enz. Hangen standaard handschoenen, net zoals bij bemande, ik gebruik nooit handschoenen om tetanken, maar pak ze wel mee, voor haren verven enz. Ze gaanlanger dan 1 keer mee. Ik was ze gewoon uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Na de dweil uitwringen.. weet ik niet waar die verderop in het proces was doet? Of lees ik niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Maria, die dweil ligt achterin de tuin. Ik weet nog steeds niet wat ik er mee ga doen. Voorheen had ik hem al jaren niet gebruikt. Echt een oude ongebruikte grijze dweil, zoals ze niet eens meer gemaakt worden.
    Heb je nog een advies?
    -weggooien
    -uitkoken in een pan met kokende schoonmaakazijn?
    Geen idee. Ik heb tot morgen drie dagen vakantie. Echt vakantie. Wat een heerlijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die schoonmaakazijn ontkalkt natuurlijk geweldig, maar ik vraag me af of het toevoegen van soda bij de schoonmaakazijn wel wat extra's doet. Ik was nooit een ster in scheikunde, maar er staat me nog bij dat een zuur en een base elkaar neutraliseren?
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ anoniem, klopt, schoonmaakazijn en soda nooit tegelijk gebruiken. Deze neutraliseren elkaar.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Lies en @Immy ik had al een dag gewacht en nog steeds vlekken. Teneinde raad de soda er. Bij en nee ik had geen baking soda.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, ik had uit je stappenplan begrepen dat je, na een poos inwerken, de soda bij in azijn had gedaan. En volgens mij hadden meer lezers dat. Maar soda of baking soda had dan geen verschil gemaakt want het zijn allebei basen, alleen is de soda veel sterker dan de bakingsoda. Wat luchtbelletjes zeggen niets over de schoonmaakkracht, is alleen maar koolzuurgas. Misschien dat de combo azijn-soda iets doet voor in een verstopt afvoerputje, maar dan meer dat het de verstopping wegbruist, niet omdat het reinigt. Nou ja, vuil verwijderen is natuurlijk ook wel reinigen, maar dan anders.
    Interessant eigenlijk wel, dat huishouden;)
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Lisa, dat schreef ik, dus dat klopt.
    Een dag en een nacht de azijn, ging naar een verjaardag, jammerde tegen iemand over de wc, en die opperde soda!

    Soda bij een fles azijn dus. Maar pas na 24 uur wachten.

    BeantwoordenVerwijderen