dinsdag, juli 30, 2013

Negentig procent maakt gebruik van een sociale regeling

Volgens het CBS maakt 90 procent van de Nederlandse bevolking gebruik van een sociale regeling.

Ik schrok van de hoeveelheid toen ik het las, vanmorgen.
Dat betekent dat maar tien procent van de bevolking geen gebruik maakt van sociale regelingen.

De meeste huishoudens maken gebruik van zorgtoeslag, 4,8 mln om precies te zijn.

In totaal zijn er 7.732.400 huishoudens waar slechts 674.335 huishoudens geen gebruik maken van een regeling, aldus het CBS.

Nu denk ik bij het opnoemen van deze getallen, dat dit nooit kan kloppen. Immers, we hoorden dat mede EU-genoten vaak huursubsidie en zorgtoeslag aanvroegen en ontvingen terwijl ze niet eens meer in Nederland woonden!

In ieder geval gaat het kabinet de getallen bestuderen en dan horen we met Prinsjesdag, in hoeverre er  weer een bezuiniging is gevonden.

7 opmerkingen:

  1. Vermoedelijk ontvangen inderdaad heel veel mensen zorgtoeslag. Ik ontvang ook zorgtoeslag. Als er nog zoiets als een ziekenfonds zou zijn, dan zat ik onder de loongrens die voor het ziekenfonds geldt. De ziekenfondsgrens bedroeg in 2005 €33.000.- Ook nu zit ik onder dat bruto jaarinkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Valt de kinderopvang toeslag en/of kinderbijslag hier niet ook onder dan? Dat zou voor mij het hoge percentage verklaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sociale regelingen: aow, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, awbz, huurtoeslag, hypotheekrenteaftrek, kinderbijslag, alleenstaande ouderkorting, studiefinanciering, subsidie op zonnepanelen, starterslening, ........ Volgens mij klopt het prima dat bijna 100% van de bevolking daar gebruik van maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees bij de opmerkingen bij dat artikel dat de hypotheekrenteaftrek niet daarbij telt. Dan behoor ik tot de 10% die geen beroep doet op een regeling. Maar goed artikel is niet echt duidelijk over welke regelingen het precies gaat. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik dacht eerst ook dat wij bij die 10 procent hoorden. Maar onze inwonende studerende dochter geniet wel zorgtoeslag en studiefinanciering, dus horen wij toch bij die 90 procent. Ook hogere inkomens kunnen kinderopvangtoeslag of zonnepanelensubsidie (hebben wij wel eenmalig gebruikt!) krijgen. Dus zodoende kan bijna de gehele bevolking hier onder vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zijn naast degene die Willemien heeft opgenoemd nog regelingen voor cultuur, maatschappelijke of sport voorzieningen, vergoeding vanuit de wtcg, rechtsbijstand, uitkering uit de algemene weduwen en wezenwet, en zo gaat de lijst verder.

    De 90% uit het artikel is volgens mij nog te laag. Ik denk dat bijna 100% van de Nederlanders wel gebruik maken van een of meerdere regelingen. Al dan niet kort of lang durend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn man en ik vallen in geen enkele regeling. Niet erg, maar ik erger me wel aan mensen die vanalles vanuit die regelingen krijgen en ondertussen heel veel zwart werken. Er is heel veel scheef in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen