zaterdag, juli 20, 2013

Restant hypotheek oversluiten bij familie?

Mijn broer verkocht onlangs het appartement waar hij een jaar woonde toen hij als weduwnaar op leeftijd hertrouwde met zijn huidige vrouw, die hem tegemoet wilde komen door te verhuizen naar het dorp waar hij zijn hele leven heeft gewoond, maar dan wel in een appartement.

Mijn broer die zijn hele leve. Heeft gewoond in vrijstaande huizen kocht op het hoogtepunt van de markt een appartement voor 285.000 euro en betaalde dat.
De ellende begon. De inpandige berging waar de vuulniszakken in moesten, was een zoitje. Twee vuilniszakken over elkaar waren volgens hem oeldoende om het vuil netjes in op te bergen. Volgens zijn buren deed hijhet niet goed.
Als hij van de moestuin in het met nette vloerbedekking appartement kwam, kon er wel eens wat gezonde grond meekomen. Tja, dat mocht niet. De krant beneden ophalen, moest in nette kleding gebeuren en niet in ochtendjas. Hij hoorde in zijn appartement ook de deurbel van de buren.

Opgesloten voelde hij zich in het appartement en zijn vrouw ging om. Ze kochten contant een nieuw groot huis, twee onder een kap met een aanbouw voor slaapkamer en douche,
Op de ovenste etages komen ze nauwelijks.

Het is geen vrijstaand huis, maar een verbetering. Het appartement werd onlangs verkocht voor 140.000 euro.

Hij had vroeger een tuinbouw bedrijf en dat bedrijf was zijn pensioen. Na wat beleggingsproblemen belegt hij niet meer, maar alles gaat op spaarrekening en dat levert weinig op.

Enfin, zo vroegen ze of ik og een hypotheek had. Ik loog er zoals gewoonlijk flink op los. Ze vertelden dat ze te weinig geld ontvingen op de spaarrekeningen en dat de belastingdienst 1,2% vermogingsheffing rekende,

Ik denk er nu wel eens over, wat, als ik mijn hypotheek bij mijn broer afsluit en dat hij meer rente ontvangt, ik minder rente betaal aan de bank. Dat mijn register accountant broer dat moet regelen.

Maar ja, dan moet ik eerst stoppen met liegen, met de billen bloot. Zucht. Heb ik er dat voor over?
Ooit heeft familie gezegd dat hij me in zijn testament moet opnemen. Hij twintig jaar oudere broer zonder eigen kind, met 1 geadopteerd kind.
Ik wilde daar liever net over horen, want erfenis, betekent dat hij dood gaat. Dat vind ik maar enge gedachten. Ik heb hem maar liever levend en over dood gaan denk ik maar liever niet zo na.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?
-doorgaan met aflossen bij de bank
-er over praten met al die rijke broers?
-eerlijk zijn?

Zelf wil ik het liefst mijn zelfstandigheid bewaren en niemand het achtereind van mijn tong laten zien. Maar ja, ik wil ook wel graag wat minder hard werken.


15 opmerkingen:

  1. Moeilijk!

    Aan de ene kant denk ik: broer heeft geld genoeg, effe zakelijk een leninkje aangaan samen, hij blij met de rente, jij met de iets (!) lagere rente (hij mag niet veel minder dan de marktwaarde vragen, anders telt het niet voor de belasting).

    Aan de andere kant is het mogelijk ook veel familiegedoe. Misschien wil je niet voor niets zelfstandig lijken, zit daar heel veel gevoel achter, en trots. En dan is het het misschien niet waard.

    Ik zou misschien eerder nog eens goed kijken naar de financiële situatie nu en als je met pensioen gaat. Misschien met een onafhankelijke financiële planner erbij die alleen jouw belangen op het oog heeft?

    En: weet je zeker dat je minder hard wil werken? Ik geloof dat je graag ook nog vele avonden vult met activiteiten, dus dat je een nogal actieve persoon bent. Misschien is een leven achter de geraniums wel helemaal niets voor jou. Of misschien kun je de laatste jaren voor je echte pensioen wel minder uren werken en is dat genoeg om een mooie balans te houden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn advies is: NOOIT DOEN. Je krijgt zo snel verkeerde verhoudingen, met je familie moet je wandelen, niet handelen.

    groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou het ook niet doen. Bij familie 'lenen' geeft altijd onenigheid (soms zelfs ruzie) laat je financiele dingen bij de bank misschien ben je duurder uit maar je blijft wel zelfstandig. Wat als je broer op wat voor een manier failliet gaat, wat gebeurd er dan met jouw financiele (huis) zaken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is vooral een constructie die ouders en kinderen gebruiken omdat er ook een voorschot genomen wordt op een eventuele erfenis en daardoor mogelijk minder succesiebelasting betaald hoeft te worden.
    Als je familie het zakelijke met het persoonlijke kan scheiden zou ik het zeker laten doorrekenen. De 'familiebank' wordt momenteel erg gepromoot. In fisc.alert staan er regelmatig goede stukken over wellicht even op hun website kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, geen haar op mijn hoofd die erover zou peinzen bij familie te lenen. Daar komen alleen maar problemen van en je ben minder onafhankelijk dan bij een bank. Ik zeg ook: niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben onze volledige hypotheek bij mijn moeder afgesloten, ze heeft het geldnover en wilde ons graag helpen. Het scheelde ons veel gezeur bij banken. Als je alles goed vast laat leggen kan het prima, de drang om snel terug te betalen wordt hooguit groter bij familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Fabiooltje, goed gezien. Ik ben altijd actief en ik geniet extra wanneer ik een vrije halve dag hebof zo.
    Je kent me goed. Ik betaal nu 4,15% tot 2015 en dan wil ik eigenlijk ook wel klaar zijn met de hypotheek.

    @Marijke en @Ernie, dat klopt, alleen hebben wijin de familie nog nooit ruzie gemaakt over geld of zo. Moeder maakte zich heel sterk dat we elkaar respecteerden en zorgde bij het verdelen van de erfenis er voor dat er geenruzie kon komen.

    @Willemien, dat klopt, zo zitten wij wel in elkaar.

    @Ineke, dat klopt, minder afhankelijk dan bij de bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Fabiooltje, goed gezien. Ik ben altijd actief en ik geniet extra wanneer ik een vrije halve dag hebof zo.
    Je kent me goed. Ik betaal nu 4,15% tot 2015 en dan wil ik eigenlijk ook wel klaar zijn met de hypotheek.

    @Marijke en @Ernie, dat klopt, alleen hebben wijin de familie nog nooit ruzie gemaakt over geld of zo. Moeder maakte zich heel sterk dat we elkaar respecteerden en zorgde bij het verdelen van de erfenis er voor dat er geenruzie kon komen.

    @Willemien, dat klopt, zo zitten wij wel in elkaar.

    @Ineke, dat klopt, minder onafhankelijk dan bij de bank.

    @GW, ik geloof dat je sneller gaat aflossen bij familie.
    Want stel dat je moeder overlijdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lastig. Ik denk dat het ook ligt aan de band. Voorheen zou ik zeggen dat je familie en geld beter niet kan mengen, maar ik heb ook een familielening. Het is een gunstige constructie voor beide. Je zal zelf moeten zien wat goed voelt voor jouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met familie moet je wandelen, niet handelen.
    Je broer is getrouwd en een geadopteerd kind? Tja, dan heeft hij een verantwoordelijkheid aan hen, en wie eft er als hij er niet meer is? Zijn vrouw (is aan te nemen) en geadopteerd kind? Dan mag je in principe in zo'n geval direct aflossen vermoed ik of gaat de lening over aan deze "vreemden"? Hmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Wegnaarzelfvoorziening. Dank je voor je advies.
    @Anoniem, zakenlieden trouwen nooit in gemeenschap van goederen. Tweede huwelijk, overlijdt hij, dan mag zij in het huis blijven wonen. Zoon krijgt uit een depot maandelijks een bedrag. Dat is destijds afgesproken.
    Zijn tweede vrouw heeft eeneigenpensioen en aow en geen rijbewijs! Ongelofelijk he?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik had een lening, ( echte hypotheekakte op laten stellen) bij mijn ouders voor mijn huis. Prima gegaan. Ik betaalde mijn maandelijkse rente, net als ik een bank zou betalen. Toen zij beiden niet meer leefden is alles in goede harmonie met zussen verdeeld en verrekend.

    Ik wilde nog wel een stukje nieuwe hypotheek, om niet alle geld wat ik erfde, in stenen te laten vallen. Ik stelde mijn zussen voor met één van hen dezelfde deal te sluiten. Ieder een prima rente en geen Grote Graaiers die aan ons beide verdienden. Maar ze deden het niet. Bang, " niet lenen aan familie" enz. enz. Heel veel beetje domme opmerkingen.

    Nu staat hun grote kapitaal op een bank en het rente-verhaal schrijf jij al. Ik betaal de bank aardig wat. Ik vind het jammer.. Onderling heeft ieder er profijt van. En met een hypotheekakte, die je dus ook tussen particulieren op kan laten stellen, is alles rechtszeker.

    Ik zou zeggen... doen. Je helpt je broer er ook nog mee. :).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Maria, in onze familie werd in het verleden vaker van elkaar geleend. De broers, die, omdat ze man waren, de kwekerij tegen een gunstig tarief mochten lenen. Een zus die een andere broer en andere zus tijdelijk hielp. Ik herinner me niet dat er werkelijk hypotheekakten opgesteld werden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Even opnieuw
    Moeilijk maar ik zou het niet doen. De verhoudingen worden anders. Dat jullie nog ruzie of zo gehad hebben, wil niet zeggen dat je dat nooit krijgt. Zaken uit het verleden bieden geen garantie....en zo voort. En geld is in families meestal de oorzaak van ruzies en onenigheid.

    Daarnaast zou het kunnen dat als je broer overlijdt, dat zijn erfenis anders verdeeld wordt dan jij denkt, omdat hij zijn testament heeft veranderd. Waar jij niets van weet. Dingen en zaken kunnen veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen