zaterdag, juli 13, 2013

Van brood wordt je niet dik

Mijn ervaringen met brood is dat ik daar niet dikker van wordt.

Montignac, van het wereldberoemde dieet, stelt, eet alleen volkoren brood, koolhydraten zonder vet en je valt af.
Geen wit brood, dat een hogere GI-waarde heeft.

Ik viel destijds flink af van dit dieet, en bakte mijn brood met bijvoorbeeld tutti frutti, ook appelstroop komt in aanmerking, immers is gemaakt zonder toegevoegde suikers.

Dr. Moerman dieet, de Moermanvereniging geeft aan volkorenbrood.
Ook dit dieet, waarbij ik geen honger heb, en net zoals met het Montignac dieet, ik zoveel mag eten als ik wil, ik ben afgevallen, zeggen ze.
Ik merk het aan mijn wijdere kleding en in de uitverkoop een maatje minder.

Als ik dan in de Volkskrant lees: Van volkorenbrood worden we alleen maar dikker en het blog van de zakelijke huisvrouw over Broodbuik kan ik dat niet onderschrijven.

Ik onderschrijf wel dat de granen voor volkorenbroot te genetisch gemodificeerd zijn door Monsanto en consorten waardoor de voedingswaarde verminderd is.
Laten we hopen dat dit bij speltmeel, rogge nooit het geval zal zijn.

Kortom, van brood wordt je niet dik, let op de combinatie met vetten en blijf van de suiker af.

16 opmerkingen:

  1. Dit kan ik alleen maar onderschrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van brood word ik ook niet dik, vanaf mijn 15e ofzo weeg ik 58 kilo, wat ik ook eet (hoewel ik niet zomaar alles naar binnen schuif) Maar als ik brood laat staan heb ik minder vaak en minder snel trek, geen stijve gewrichten als ik opsta, geen bekkenpijn als ik zwanger ben, een gladdere huid, sowieso meer energie en ga maar door.

    Snap dat veel mensen gehecht zijn aan hun brood en het verdedigen. Ook prima. Net zoals dat het fijn is dat de mensen die stoppen met het eten ervan, zich ook beter voelen. Mooi, iedereen blij :)

    x Valhalla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Valhalla,
    In beide dieten zijn overeenkomsten, ik noem er 1:drink geen bier, 1 glas wijn per dag is toegestaan. Bier maakt dik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alcohol maakt dik, daar zit reteveel voeding in dus zonder ben je nog beter af. Echter we kennen iemand van 93 jaar die al 32 jaar met de VUT is (goed voor Rutte II ha ha ha) en nog van alles doet maar geen halve kilo in al die tijd is aangekomen - hij drinkt wel een borrel elke avond of ook wel 2. Zo willen wij het ook....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, dat wil ik ook, en met mij vele anderen.
    Raar dat de een wel en de ander niet actief en gezond is.
    Las vandaag de ziekteverzuimcijfers over de eerste twee kwartalen 2013.
    Tot 24 jaar meer ziekeverzuim, vanaf 61 jaar minder ziekteverzuim. Zal wel iets te maken hebben, met het feit dat je als oudere beter je best moet doen, anders word je ontslagen,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat je moet eten waar jij e goed bij voelt. Dit is niet voor iedereen hetzelfde.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/07/14/29-geschenken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wanneer ik brood heb gegeten heb ik minder snel honger. Waardoor ik minder tussendoor eet en dat helpt natuurlijk ook. Brood is erg voedzaam en goed voor de vezels.

    Zelf eet ik volkoren brood. Met af een toe een uitstapje naar wat anders, maar niet vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @opnieuw beginnen ik merk bij 60 plussers vooral ook dat ze zichzelf niet gek laten maken door hun werk. Vaak geen kindern meer thuis (das ook rustiger). Dat soort dingen chlen ook in het ziekteverzuim.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mbt dat brood: er zijn verschillende trends in de afvalwereld. Dan weer is vet de boosdoener, de aardappel of weer ik het.

    Nu dus brood...

    Ik ben slank en kom uit een slank gezin. Nu zeggen mensen nogal makkelijk dat dat dan aan je genen ligt, maar dat denk ik dus niet. Wij zijn opgevoed met alles met mate, Een klein stukje vlees bij het avondeten, doordeweeks 1 klein koekje per dag, 1 glaasje fris (alleen inhet weekende), 1 plak kaas op een boterham enz enz en veel bewegen.

    Die bammetjes doen verder niet zoveel met het gewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Nans, Moerman en Montignac:
    Geen aardappelen, geen bier, geen witbrood
    Moerman, geen vlees, geen gebakken vis.
    Mij Montignac gaat het om de Glycemische Index, bij Moerman over vlees, door het bakken van vlees gebeurt er iets met een stof, dat niet goed is.

    Ik kom ook uit een slank gezin, dat zal ook wel te maken hebben met de magere oorlogsjaren en nee, snoepen doen we niet.

    60+ers worden door collega's arglistig bekeken:Zijn vast veel ziek. Jongeren tot 24 moeten inhet arbeidsritme komen.
    Ik merk dat ik uit een ondernemersgezin kom. Lekker je eigen ding doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik word ook niet dik van brood, maar ik word nergens dik van. Mijn man wordt wel dikker van brood. Ieder mens is anders.

    Het gaat ook niet alleen om het dik worden van moderne tarwe, wat bij veel mensen wel gebeurt. Maar ook om de andere lichamelijke klachten die je o.a. van de tarwe KUNT (dus niet hoeft) krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Henderina, je bedoelt Gluten intolerantie?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nee, niet alleen gluten intolerantie. Tarwe bevat o.a. ook een stofje dat je darmen lek kan maken. Daardoor valt er vanalles doorheen, wat er niet doorheen zou moeten. En daardoor slaat je afweersysteem op tilt en dat kan weer een (mede)oorzaak zijn van klachten als eczeem en verschillende allergieën, hooikoorts en auto-immuunziekten, zoals reumatoïde artritis.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Henderina, ik zal de link naar jouw blog verwijderen.
    Ik bedoelde broodbuik. Je wordt niet dik van brood.
    Je kunt altijd nog Boekweit, gierst, rogge mais eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De link verwijderen hoeft niet hoor. En van die andere koolhydraten worden mensen die makkelijk overgewicht krijgen ook gewoon dikker. Alle koolhydraten worden uiteindelijk omgezet in suiker en alles wat je van die suiker niet meer kunt opslaan in lever en spieren, omdat ze vol zitten, wordt omgezet in vet om te bewaren.

    En omdat mensen teveel koolhydraten (suiker, alles wat van graan en meel is gemaakt etc.) eten èn er niet voldoende tijd zit tussen de maaltijden, omdat ze tussendoortjes nemen en/of drinken waar suiker of zoet in zit, gaat het lichaam te weinig in vetverbrandingsmodus. Om vet te kunnen verbranden, moet je insuline-niveau terugzakken na een maaltijd. En dat gebeurt niet als je na een uurtje of twee weer iets tussendoor neemt of iets zoets drinkt.

    BeantwoordenVerwijderen