maandag, juli 22, 2013

Wachten op de hoogte van de boeterente bij vervroegd aflossen van hypotheek

De Direktbank kon mij niet vertellen hoe hoog de boeterente is bij vervroegd aflossen van het resterende bedrag van mijn hypotheek.
De hypotheekrente was destijds voor 10 jaar vastgezet tegen 4,15% rente per jaar.
Over 1,5 week krijg ik een pro forma nota waarin de boeterente staat aangegeven.

Simpele ziel die ik ben, denkt, hallo zeg, doe je daar 1,5 week over?
Bij een hogere huidige hypotheekrente is het geheel gratis.

De vraag is natuurlijk, welke rente nemen ze:
-jaarlijks variabel
-twee jaar vast.
-tien jaar vast.

Geen zinnig woord over te zeggen, vertelde de vrouw van NederlandsHypotheekCollectief.nl me.

Ik heb de vereniging eigen huis niet gebeld,  alhoewel ik daar nog steeds lid van ben.

Gewoon wachten dus.

Dat wachten gaat de komende dagen prima. Ruim een maand terug, toen het nog koud en guur was, keek ik op de agenda wanneer ik vrij kon nemen. Mijn collega is iedere vrijdag vrij, ik heb vaak op maandag overleg. Nu is de OR klaar en nam ik twee vrije dagen. Later dacht ik, dat wordt de datum waarop de zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Die panelen staan er nu, maar over vijf dagen betaal ik die.
Toen ik met dat gure weer beslot twee dagen vrij te nemen, kreeg ik een ingeving om de hele week vrij te nemen. Helaas geen ingeving dat het dan mooi weer wordt, een echtovertuigende ingeving was het niet, want die kun je niet afslaan. Na mijn reguliere vrije woensdag ga ik donderdag aan de slag.

Ook niet verkeerd, aan het einde van de donderdag is er beach volleybal en BBQ. Al zal er voor mij vegetarisch geval, er te weinig te eten zijn. Misschien zelf maar meer sla meenemen. De meeste mensen eten zo weinig groenten!

Met dit uitje heb ik mijn auto nodig, net zoals steeds vaker tegenwoordig, omdat er steeds meer dingen ver buiten het werk, in nauwelijks met het OV bereikbare gebieden.
Gekukkig dat ik een auto heb, alhoewel de vergoeding van 0,19 per km om te huilen is. Ik ben nog niet zuinig genoeg om dan eerst naar de zaak te scooteren en daar een leenauto te nemen.
De factor tijd dus. Update 24-7-2012: Direktbank De boeterente is incl 2 maanden rente en vergoeding algehele afslossing 555,88. Notariskosten 500 oversluiten naar broer. Royement 90 euro. Totaal 1000 euro. Winst 1,5% x 49000 = 735,00 euro in een jaar.

5 opmerkingen:

  1. Het is vakantietijd, dan draaien alle molens langzamer, vanwege personeelstekort. Ik heb weken geleden een extra storting gedaan in de spaarpolis van de spaarhypotheek, is net aan het begin van de vakantieperiode verkeerd geboekt als aflossing. Gebeld, het zou hersteld worden, wacht nu weer op een brief. Vanochtend de reisverzekering gebeld, daar is het druk, ik word teruggebeld..
    Probeer vooral niets te wijzigen in vakantietijd, grote kans op vertraging of op dat het helemaal niet of verkeerd verwerkt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb bij de verzekeraar een aanvraag gedaan om een " krediet bij leven" verzekering stop te zetten, deze berekening kost ze daar 2 maanden!!! Echt belachelijk. Maar je doet er niks aan natuurlijk, maar het is wel raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een onzin, ze horen de rente te pakken die het dichtste bij de resterende looptijd van je hypotheek hoort! Ze kunnen jouw geld immers weer aan een ander uitlenen voor deze looptijd. Wat men wel er eerst erbij kan optellen zijn evt kortingen die ze jouw destijds gegeven hebben dan kom je op de basisrente uit en daarmee moet men vergelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De schenkingsvrijstelling is verruimd door het kabinet. Dat is natuurlijk een mooie www.technischwerken.nl/nieuws/schenkingsvrijstelling-voor-aflossen-hypotheek maatregel maar werkt deze wel in de praktijk? Vereniging van Eigen Huis vermoed dat deze maatregel niet zozeer ten gunste komt van de consumenten. Het geld zal voor een groot deel in de boetepot van de banken belanden. De banken zijn niet van plan om deze boetregeling aan te passen ten gunste van hun klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @peter, de boeterente valt wel mee, het is winst voor banken. In mijn geval van de familiebankbleek het slechts 495 euro te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen