donderdag, juli 18, 2013

Zwarte bessensap

Gisteren hebben  we, mijn voormalige schuldhulpmaatje en ik, tijdens het wachten op de zonnepanelen eens lekker gewerkt,

Allereerst hebben in de tuin elkaars haar geverfd  en na een verf uitspoel beurt, bakten we een brood. Hierna kwamen alle zwarte bessen aan de beurt voor het maken van bessensap.
Sap, geen ingewikkelde wijnmakerij, jam of wat dan ook.

Ze had er zin in en met behulp van een grote pan, vergiet, teiltje en alle zwarte bessen van de ene struik die ik over  heb, nadat de rode bessenstruiken al eerder het leven lieten, werden ze door haar schoongemaakt, blaadjes, takjes en twijgjes weggehaald.

Het spoelwater van alle groenten, dus ook de bessen, vang ik nu op, doe het in een emmer en vervolgens in de gieter, en zo komt het op de droge stukken achtertuin. Dat scheelde gisteren een aanzienlijke hoeveelheid kraanwater.

Na het koken van de bessen in de pan met iets water opgezet en even kokend, deed ik ze over in de passeerzeef met de kleinste gaatjes.
We proefden van het vocht vol met antioxydanten, en we constateerden dat het wat ons betreft te gezond smaakte. Ik heb Stevia in huis, ik had het kunnen zoeten met Stevia. Toch zoette ikhet met suiker. Totdat het lekker was en wat minder bitter smaakte, samen met het Moermanbrood met zonnebloempitten, er bij, kregen we een voldaan gevoel.

Zij naar huis met een aangesneden brood en een pot bessensap. Ik hield een brood over voor de komende week, en een paar potjes meer sap.




4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke middag zeg! En wat fijn dat je haar zo kunt helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een gezellige en productieve middag. "afval" water bewaren voor de tuin doe ik op dit moment ook, al het water wat schoon genoeg is gaat in een emmer en s'avonds geef ik de plantjes water.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, zo'n middag!
    Hier wordt ook zuinig gedaan met water. Groente wordt gewassen in een emmer water, water wordt 's avonds gebruikt voor de tuinplanten.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/07/19/heerlijk-simpel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Allen, thanks. Een prima dagje. Consuminderen is zo slecht nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen