zaterdag, augustus 31, 2013

B- merk wasmachine voordeliger dan A-merk

Maanden terug las ik in de Consumentenbondgids een artikel met precies dezelfde strekking als de uitzending van de Rekenkamer. Het is voordeliger om een B-merk wasmachine te kopen dan een A-merk

De redenen zijn:

  • Na 7-8 jaar zijn er weer zuiniger wasmachines op de markt
  • De Consumentenbond stelde dat het kleinere geinvesteerde vermogen, minder rente kost en adviseerde een Whirlpool
  • Een volle wasmachine, bijvoorbeeld maar 4 kilo in een 6 kilo wasmachine scheelt  geld
  • Bij gewoon gebruik kost iedere vol beladen wasmachine 34 cent per wasbeurt
  • Wasmachine laten repareren is meestal te duur. Fabrikanten rekenen te veel voor aparte onderdelen.
  • Doe heel af en toe een kopje soda in een lege wasmachine en draai op 90 graden.
Enkele extra tips van de huishoudcoach Marja Middeldorp op minuut 19:35 zijn:
1/3e wasmiddel en 2/3e natuurazijn. 
  • Het haalt het maximale uit het wasmiddel
  • Je kleding blijft langer mooi.
Een tip van een bedrijf dat de was doet voor hotels adviseert:
  • Nooit de aangegeven hoeveelheid wasmiddel in de trommel
  • De was hoeft maar een beetje te schuimen
Adviezen van een ervaren wit beddegoed wasser:
Wit beddegoed maakt een kamer groter.
Vouw beddegoed grof op, zo kan er meer beddegoed in een 7 kg wasmachine.
Wanneer de wasmachine van zijn plek trilt bij centrifugeren, dan kun je zeggen: de wasmachine is te vol beladen.
De volgende keer wat minder.
minder Formil gebruiken maakte al na enkele maanden een kleurverschil in het beddegoed. Het werd garuwer. Door het vloeibare wasmiddel te doen, voordat het de wasmachine in gaat, blijven de bakjes scoon, want ongebruikt.

14 opmerkingen:

  1. Toch klopt er niet alles er staat ook vermeld dat gemiddeld huishouden 4,2 x de was doet per weer in welke machine een 5kg of een 13 kg machine?

    En dat machines na 6-8 jaar zuiniger worden leuk maar dat kun je zelf ook hier een oude 15 jaar + Miele op warmwater aangesloten er is nu hedendagen geen machine te vinden die zuiniger is.

    Ok wel qua waterverbruik maar zijn zat machines die zo weinig water verbruiken dat was helemaal niet meer goed schoon wordt.

    Ook die kwalificatie dat een A-merkmachine zoveel moet kosten en welke machines dat zijn is mij ook niet duidelijk geworden.

    Voorbeeld een Beko zeer goed getest ook in diverse Duitse sites en zeer goed bevonden kost vaak net iets meer dan 300 euro en heeft standaard 5 jaar garantie :)
    Dat is in mijn ogen een A-merk.

    Een Samsung eco bubble echt een ondermaatse machine maar wel beste verkocht zijn er ook van 700 euro is in mijn ogen een C-merk.

    Ook een Miele is mijn ogen nu tegenwoordig een B-merk ze gaan allang geen 20 jaar meer de helft is al een hele opgave met al die elektronica.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die tip om wasmiddel met azijn te mengen heb ik me aan geergerd, want de azijn neutraliseert juist het wasmiddel en dan werkt het dus niet optimaal. Het is wel goed om de azijn ipv wasverzachter te gebruiken, want dan voorkom je huidirritaties die veroorzaakt worden door wasmiddelresten.
    d.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch ben ik heel blij met mijn dure wasmachine. Hij heeft bijzondere programma's waardoor ik zelfs mijn fijnste wasgoed erin kan wassen. Zo hoef ik nooit een handwas te draaien.

    De was komt er super droog uit, groot voordeel want dan duurt het drogen niet zo lang.
    En hij bevat speciale programma's die erg zuinig zijn.
    Zelfs al ben ik niet goedkoper uit, het gebruiksgemak is onbetaalbaar :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soda! Natuurlijk. Ik heb altijd gehoord blokjes voor de vaatwasser. Ik had vroeger een vaatwasser, maar de blokjes zijn op. Ik had eigenlijk geen zin om blokjes te kopen. Soda is een prima vervanging voor het draaien op 90 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blijft een slecht stuk zowel op tv als consumentenbond.

    Overall blijft de beste wasmachines A merken koop een goede na 10-15jaar dan weet je welke deugt kun je vaak(jaren) wassen voor paar tientjes en inderdaad even aansluiten op warmwater en goedkoper kun je niet wassen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, mijn MIELE loopt al 18 jaar. Zelf de schokbrekers een keer vervangen voor 15 Euro in de after sales van een kopie merk van MIELE en de machine centrifugeert dan weer heel rustig (dat kan dus ook een oorzaak zijn van onrustig centrifugeren). Tja en B en C merken, die klinknagelen alle onderdelen aan elkaar ook de plastic afdekkingen want het is snel maar een ramp als je iets wilt onderzoeken of even snel herstellen: goedkoop = duurkoop! want bij MIELE maak je zo de voordeur open en heb je toegang tot alle onderdelen.

    Alleen schokbrekers vervangen en verder nooit iets mee gehad. Zelfs de aandrijfriem is nog prima. Juist de electronische schakelklok is veel minder onderhoudsgevoelig dan de oude mechanische schakelklokken - die gingen na 15 jaar echt wel een keer stuk.

    FORMIL: en andere merken - nooit de vloeibare wasmiddelen gebruiken want daar kunnen de afdichtingen niet tegen, dus alleen poeders nemen (dat is regel 1 die alle wasmachine monteurs kennen.....)

    40 graden voor de meeste was, handdoeken en ondergoed 60 graden en soms een hete was want die maakt de machine ook weer schoon.

    Reinigen met soda of een litertje schoonmaak azijn er in wassen met een dweil zo nu en dan.


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het toch zo lastig, op de ene website zegt men dit, de andere 'expert' zegt weer dat. Zelf draai ik af en toe een lege trommel met wat soda of bleekmiddel op 90 graden. En ik wissel vloeibare en zeep in poedervorm af, omdat ik gewoonweg niet weet welke nu beter is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Suzanne.

    Poeder is echt beter voor machine geld ook voor vaatwasser maar een lege machine laten draaien is wel erg zonde en bleek zou ik nooit doen kan ook je manchet aangetast van raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu net de switch gemaakt van voorlader naar een boven lader mede ivm de ruimte koop je een degelijke Miele net geen 100 kilo voor een paar tientjes op Mp kun je weer jaren mee wassen mijn voorlader is ook al ruim 15 jaar oud.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem, dat heb ik nog nooit gemerkt. Het is bekend dat wasmachines van nu met meer plastic zijn geproduceerd dan ooit en ook op de hoeveelheid bouten en moeren wordt bespaard. De wasmachinereparateur bij mijin de buurt vertelde me, dat de huidige Indesit met drie jaar is overleden.

    Het voordeel van vloeibaar direct op het wasgoed is, dat ik nooit meer smerige bakjes heb. Het wasmiddel volledig wordt gebruikt.

    Vorige wasmachine duurde 7 jaar voordat deze finaal versleten was.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach soms moet je ook geluk hebben zo heeft mijn moeder ruim 11 jaar met haar Indesit gedaan ding stond ieder dag aan :) wast nu alweer jaren met haar tweede Indesit.

    Maar vloeibaar wassen en lage temperaturen is een crime bv Samsung die lagerafdichting is echt slecht en vreet zo weg en kun je binnen 3 jaar nieuwe lager laten plaatsen.

    Ik zweer bij poeder lost ook goed op heb nooit vieze bakjes gebruik het ook bij mijn vaatwasser.

    7 jaar red ik ook wel met een 2e handse Miele :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Anoniem, bij jaren wassen met dezelfde indesit, denk ik in termen vanaf vijf jaar. In 2008 zijn de meeste wasmachines begonnen met besparen op onderdelen. Wist je dat bedrijfswasmachines een extra punt hebben voor ophanging van de trommel. Dan kan die veel meer schokken aan.

    Ik heb nu een AEG en hiervoor een indesit, maar vanaf 2009 werd in dit huis begonnen met veel lakens wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een bovenlader heeft ook een extra ophanging. Miele heeft ook wat beter schokdempers dan bv Indesit en meer.

    Ik ben zeer tevreden met mijn nieuwe bovenlader(10 jaar oude tweedehandsje) draait als een zonnetje euromunt kan recht op blijven staan zo mooi draait hij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Intressant artikel :)
    Ben overgestapt op een A+ Miele wasmachine en voor het eerst kregen we geld terug met de jaarafrekening van de stroom, hiervoor hadden we een goede Indesit
    Scheelt echt veel aangezien de wasmachine wel 2-3x per dag draait hier

    BeantwoordenVerwijderen