maandag, augustus 19, 2013

Dankzij garantie de scooter versnelling gratis gerepareerd

Eind 2011 kocht ik mijn huidige scooter, dat is 1,9 jaar en ruim 12.000 kilometer geeleden.

Paar weken terug, op een zonnige zondagmiddag, scooterde ik over een bochtig fietspad richting strand.
Door de vele bochten, was het vaak afremmen en gas geven. Op een gegeven moment, na de zoveelste keer afremmen, lukte het gas geven wel, maar het ging met een rommelig geluid, eindelijk weer sneller. Iedere keer hierna eigenlijk. Bij het oversteken met een door stoplichten N-weg, voelde ik de neiging om er naast te gaan lopen.

De motorenzaak was met vakantie, zo zwoegde ik twee weken met een haperende scooter, waarbij ik iedere keer weer hortend en stotend de gang er in kreeg.

Afgelopen vrijdag was het zo ver, de motorenzaak ging hem repareren. Ik vreesde voor mijn portemonnee, want bij een auto kost een versnelling ook veel geld.
Toen de motorenzaak belde om te vertellen dat hij was gemaakt, vroeg ik dan ook: ' hoe duur is het?'
'Gratis' , zo vertelde ze me, het is garantie! Er was een stuk ijzer afgebroken.

Muziek in mijn oren. Zeker toen ik in de nieuwsbrief van Vara.kassa las, dat e-bike rijder na 2,5 jaar en 2.650 km op de teller, geen garantie meer kreeg op de motor.
Ik denk dan wel, zo weinig kilometers!, maar wie ben ik, om daar over te oordelen. Zoveel kilometer fiets ik ook weer niet.


4 opmerkingen:

  1. goede service hoor, koesteren zo'n leverancier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 12.000 rijdt ik in minder dan 12 weken.

    Ik neem aan dat je op deze 'nieuwe' bak dan ook weer 2 jaar garantie krijgt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Leuk om je scooter perikelen te lezen.
    Mag ik je gerust stellen?
    Bijna alle scooter zijn voorzien van CVT en hebben dus geen versnellingsbak en dus ook geen versnellingen. CVT staat voor Contionusly Variable Transaxle, beter bekend als het pientere pookje van Daf. (Zelfde principe, andere uitvoering)
    Duidelijke video van de werking van de CVT van een 50 cc scooter
    http://www.youtube.com/watch?v=36I5n4deG8s

    BeantwoordenVerwijderen