woensdag, augustus 14, 2013

De vriezer is redelijk vol met spekbonen

De opbrengst van de spekbonen is dit jaar zo groot, dat mijn inbouw tafelmodel vriezer redelijk vol zit.
Nou heeft zo'n vriezer maar drie laden, dus zoveel is het ook niet, en één la heb ik nodig voor bedrijfsmatige -ontbijtjes.

De spekbonen, haalde ik af, en sneed die in kleine stukjes, want dan kan er meer in de vriezer, waste ze twee keer, zette een grote pan met water op het gas. Zodra het kookte goot ik het water over de kleine boontjes in een plastic bak en liet ze zo een paar minuten staan.
Vervolgens zette ik de vergiet op een emmer, en gooide de boontjes met het hete water over in de vergiet. Gelukkig heb ik een wat oudere grote vergiet, waar veel in kan.
Daarna stortte ik de boontjes op het schone aanrecht en liet ze wat afkoelen. Vervolgens deed ik per portie in zakken. Die porties heb ik niet afgewogen, maar deed het op het oog. Ik eet altijd heel veel groente. Een portie die ik normaal vind, kunnen anderen zeker met twee personen van eten.

Ik gaf aan de buurtjes een tasje met boontjes, hetgeen gewaardeerd werd. Twee tomaten per gezin, daar boven op. Het versterkt de onderlinge band. Altijd handig.


In 2010 was het ook een goed bonenjaar en heb ik ze geweckt. Maar eigenlijk vind ik geweckte groenten niet zo lekker. Ook niet als het de groenten van Hak zijn.
Dit jaar vries ik de bonen in en kist ik de peen en de bieten in.

Vaak ook eet ik alleen groenten, soms met zilvervliesrijst en zelden met volkorenpasta.

Ik verheug me op alle gratis maaltijden die ik het komend winterseizoen op tafel kan zetten. Het zorgt voor een verbetering van mijn persoonlijke financiën. Ik hoop dat ik zolang ik natuurlijk gezond blijf. Blijven consuminderen en het houden van mijn baan, heb ik geen last van krimp.



4 opmerkingen:

  1. Heerlijk spekbonen, daar maak ik humkes soep van (maaltijd soep met veel groente, wat vlees en de spekbonen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ach het is allemaal zooooveel lekkerderderder uitje eigen tuin, ik heb een grote diepvries met 5 lades, gekocht toen ik stopte met inwecken, het scheelt heel veel tijd en ik vind het vers uit de diepvries ook veel lekkerder dan geweckte groenten, wat zullen we smullen in het koude seizoen he? , geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zo'n gezonde voorraad voor de winter. En leuk dat je je buren ook een plezier kon doen.

    BeantwoordenVerwijderen