donderdag, augustus 22, 2013

Gelukkig geld is binnen geharkt

Vrijwel altijd gaat het binnen harken van geld simpel, maar er zijn van die irritante uitzonderingen.

Een uitzendbureau in de Rotterdamse regio liet een Limburgse man een leuke periode logeren bij mijn bed and breakfast. Bij de telefonische reservering vraag ik tegenwoordig, wanneer ze na een factuur gaan betalen.
Dat gaat vaak heel goed. Na de e-mail bevestiging stuur ik meteen de factuur mee. De gast arriveert en alles gaat goed.

Deze keer lukte het betalen niet zo goed. Dan hoorde ik dat de baas van het uitzendbureau in het buitenland zat en niet kon betalen, dan was er weer wat anders. Het wachten duurde maar.
Ik stuurde de eerste herinnerin, de tweede herinnering en tenslotte de aanmaning met daarin vermeld, dat ik, wanneer ik het geld afgelopen vrijdag niet binnen had, ik overging tot gerechtelijke incasso.

In de lunchpauze van afgelopen maandag vulde ik het formulier in op de websiite van het incassobureau en stuurde de factuur, de herinneringen en de aanmaning op.

Het bureau stuurde dezelfde dag een sommatie en mij een brief dat ik kosten moest overmaken.
Dinsdagavond maakte ik het bedrag over aan het incassobureau.

Vanmorgen, donderdag morgen kreeg ik een belletje dat het bedrijf betaald had en daar bovenop  de incassokosten al betaald had.

Misschien viel het uitzendbureau tegen, maar dan blijf je niet vervolgens vele nachten lang. Dan vertrek je.
De website is transparant en eerlijk. Ik hou niet van verborgen geintjes, dus zo oogt ook de website.

Joost mag weten waarom ze zeurden. Je hebt gewoon van die bedrijven.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik hou niet van die stiekeme smoesjes.

9 opmerkingen:

  1. Goed gedaan! Een belangrijk punt van debiteurenbeheer is dat je consequent bent en doet wat je zegt.
    Als je er niet bovenop zit dan heb je een veel grotere kans dat je (een deel van) je geld niet terugziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @weg naar zelfvoorziening. Bedankt. Ja, het is verleidelijk om te zeggen, laat maar zitten. Een paar mensen zeiden dat ook. Maar heeft ook met respect te maken en niet overje te laten lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Familie van mij heeft ook zoiets, maar laat mensen altijd vooraf betalen. Geen uitzonderingen. Is dat niet iets voor jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LekkerLevenmetMinder, hoe doen ze dat met bedrijven?

    Sinds dat ik aan de telefoon vraag: 'wanneer betaalt u gaat het vlotter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn ervaring binnen bedrijven is dat je ze een soort code aanhangt. De eerste twee keer moeten ze vooraf betalen, en als dat goed gaat mogen ze de derde keer achteraf betalen. Op het moment dat ze zich niet aan de afspraak houden vallen ze een code terug. En dan weer alleen vooraf betalen.

    Dit hanteer je naast het gebruikelijke debiteurenbeheer natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je het geld hebt. Vervelend om er zo achter aan te moeten vangen. Ik heb 1 keer een incassobureau moeten inschakelen, en toen betaalden ze nog niet… En ik was wel het geld aan het incassobureau kwijt.

    Ik denk er maar liever niet meer aan, want dan word ik weer helemaal verontwaardigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Vlijtig liesje, wat vervelend. Ik hoop dat je dat nooit meer overkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dat het zó moest. Ik vind het heel goed dat je het zo gedaan hebt. Je bent toch een bedrijf en niet een goed doel? Nou dan... Je hebt je dienst al geleverd, dan moet er betaald worden ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Petra, zo is het. Het bedrijf heeft behoorlijk wat kosten extra betaald. Fijn een bedrijf dat niet alleen brieven stuurt, maar ook doorgaat tot de rechter.

    BeantwoordenVerwijderen