donderdag, augustus 08, 2013

Krijgt de economie een boost

Zou het echt beter gaan met de economie?
De ING vertelde gisteren dat het beter ging. Maar ja, dat geloof ik dan wel.

De spaarrente is stijgende! Dat is pas nieuws! De nieuwsbrief van de VanSpaarbankVeranderen kwam vandaag en daarin stond dat de direct opvraagbare spaarrente bij de Belgische Argenta, de Nationale Nederlanden en Centraal Beheer Achmea de 1,95% had aangetikt.

Dit rentepercentage is bij lange na niet genoeg om de inflatie te dekken, maar er zijn meer dingen.

In deze regio Rotterdam zijn zelfs in de zomer de bezettingspercentages van de B&B's omhoog geschoten. Eindelijk is de omzet op een niveau die voor de crisis gehaald werd. Zomaar!
Wat ik merk is dat ZZP-ende Nederlander steeds meer bereid is om te reizen voor een job. Had ik tot een paar jaar terug meer buitenlanders, heb ik tegenwoordig veel meer Nederlanders.

De omzet bij de supermarkten steeg in de maand juli met 3,7% ten opzichte van een jaar eerder.
Eerst dacht ik nog, tja, we houden allemaal staycations. Dus het zal best dat we tijdens de vakantie thuis ook wat extra's kopen. Maar dat klopt niet, het schijnt blijvend hoger te zijn.

Wat me ook opviel is dat ik nu weer advertenties zie voor hypotheken. Echt waar. De hypotheekverstrekkers willen weer hypotheken verstrekken!  Die advertenties heb ik de laatste paar jaar gemist.

Hebben jullie ook signalen dat het beter gaat met de economie, of denken jullie dat het einde nog lang niet in zicht is.

7 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze peptalk. Zulke positieve berichten zie je de laatste tijd niet meer. Ik hoop dat het snel weer wat beter gaat, maar ik vrees dat we nog wel even door blijven gaan met de huidige crisis. Maar hoe dan ook, het komt echt wel weer goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook al zou de economie een boost krijgen ,dan nog geld dat maar voor een kleine groep mensen die daar profijt van hebben, want voor mensen die nu op een minimum zitten en of werkeloos zijn , zijn de vooruitzichten echt niet rooskleurig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Anoniem: maar het moet wel ergens beginnen. Het kan niet gelijk met iedereen beter gaan. Als er nu een kleine groep mensen vooruit zou gaan, zou dat toch uiteindelijk effect (kunnen) hebben op iedereen.
    Het sneeuwbal effect begint toch echt bij 1 sneeuwbal :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezien de inflatie vallen de berichten over "langzaam beter gaan"me mee. Ik ben benieuwd,welke maatregelen de regering weer aan het bedenken is. Of ze de inflatie verder aanjagen. Dat lijkt me niet goed voor herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het in ieder geval fijn nieuws! En wat ik er van begrijp werkt het ook 'self fullfilling'. Als iedereen zegt en denkt dat het beter gaat met de economie, gaan ze zich daar naar gedragen, en wordt het ook beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het kan toch alleen weer beter (is op het oude niveau)gaan als iedereen (incl. de regering) weer geleend geld uit gaat geven. En of we dat moeten willen?
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Vlijtig liesje, ja, zou best kunnen.
    @Julia, ik hoop dat we er iets van geleerd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen