woensdag, augustus 07, 2013

Moestuin oogst seizoen

De oogst van de overheerlijke stokbonen is  weer volop bezig. De oogst is dit jaaar beter dan die van vorig jaar. Ik heb vlak voor het uitplanten van de plantjes, koemestkorrels door de grond verwerkt, vlak voordat een stortbui losbrak . Het resultaat is er naar. Van 9 plantjes en even zoveel stokken, heb ik afgelopen zaterdag een paar kilo verwerkt en vanavond een emmer vol en er volgt nog meer.

Doordat ik ze klein sneed, kunnen er meer in de vriezer. Wecken is prima, maar bonen die alleen even door het hete water zijn gehaal (blancheren) zijn later  wel zo leker.

Ik heb al wat kroten ingekuild in een kist met zand. Ik hoop dat het net te vroeg is. Ik heb heel veel bieten geteeld.
Ik weet niet hoe ik bietensap moet wecken. Immers het is het beste om ze rauw te persen tot sap.
Voordat ik ze pers, schilik ze. Het is best een werk.

Afgelopen weekend had ik de laatste sperciebonen geoogst en 'zondagaond at ik bij een vriend. Hij had sperciebonen gekocht. Wat maakt dat nou voor verschil, gekocht of gekweekt, zij hij.
Ik nam mijn sperciebonen mee, nadat ik ze eerst even kort gekokt had. Nootmuskaat er over geraspt en mee in een bakje.
Het verschil was duidelijk. Zijn sperciebonen moesten lang koken, hadden draden en de smaak van de moestuinbonen waren veel lekkerder en zoeter..

Met deze vergelijking heb ik klip en klaar dat moestuinen loont. Deed ik het eerst om geld te besparen, is het nu behalve dat het geld bespaart, toch vooral dat moestuin oogst lekkerder en gezonder is.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk al die verse groente. Er is niks lekkerder dan verse sperciebonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gaat goed zeg! De boontjes komen hier nu ook aardig op (geen stok, maar die lagere), kroten heb ik ook al in weckpotten zitten. Zodra het volgens de moestuinkalender kan, ga ik ook wortels oogsten, die deden het dit jaar bij mij ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groente van eigen grond is zoveel lekkerder! Bovendien weet je zeker dat er geen rotzooi inzit en hoeft het niet uit Verweggistan te komen :)

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/08/08/de-gondelier-en-de-zakenman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Weg naar zelfvoorziening, helemaal mee eens
    @LLmM, jij bent ook goed bezig.
    @Inenomdekas, helemaal mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen