maandag, augustus 26, 2013

Niet zo trots op mijn tuinkwaliteiten

Miskleun nr 1
Al het tweede jaar op rij heb ik domme dingen gedaan met peen.
Vorig jaar zaaide ik in een kuil, met een glasplaat er over heen, met de bedoeling dat ze dan snel zouden gaan groeien.
Vervolgens plantte ik ze uit, en o wat groeide het mooi, bovengronds.
Het leek me fantastisch. Met een glasplaat er boven, hoefde ik niet zo vaak water te gieten en door de warmte van de glasplaat er boven, zouden ze ook nog eens sneller groeien. Slim!!!

Maar peen mag je niet uitpoten. Nee, dat mag niet, hoorde ik mijn oudste broer, de opper tuinder zeggen. Waarom dat niet mocht vertelde hij niet. Had ik er uitleg bij gekregen, had ik dit verhaal niet kunnen vertellen.

Daarom mag je peen niet uitpoten:

Eind 2012, vlak voor de vorst spitte ik met de riek de grond om. Met een riek ja, want dat is een stuk lichter dan met de schop of met de spa. Ik weet echt niet waarom je of met een schop of met een spa moet spitten.


Begin 2013 zaaide ik. De winer duurde nog lang en ik legde een vliesdoek over de kroten en de peen. Het groeide hard. Dankzij het vliesdoek hoef je minder vaak te gieten en de grond er onder bevriest niet, of minder. Ik had nog zaad voor kleine ronde peentjes.
Deze foto komt van het internet, want mijn peentjes zien er veel minder goed uit.

Wat vertelde broer vaker en vaker aan me? 'Je moet uitdunnen.
Ik dunde uit. Broer vertelde me nogmaals: 'Je moet uitdunnen'.
'Ja, maar ik heb toch al uitgedund'? Bij de derde keer mopperde ik:  'Je kunt wel zien wie hier de zuinigste van ons twee is'.

Kortom, ik heb nu allemaal zielige dunne peentjes en volgend jaar, ik beloof het, zal ik fatsoenlijk uitdunnen. Peen uitdunnen moet, en meer plantjes betekent minder peen.

Miskleun nr 2 Spruiten:
Nog een minpuntje. Thuis had ik spruiten voorgekweekt en mijn afgeschoten stuk moestuin, dat nog steeds veel groter is dan menig stadsmoestuintje, vergrootte ik. Daar kwamen de spruiten.
Ik plantte ze uit, en zei: 'Goed hè?'  Het staat zo dicht op elkaar als de haren op een hond. '

Toen ik de spruiten plantte, had ik de peen nog niet gerooid. Nu de spruiten groter zijn en ook gaten in de bladeren hebben. Nu begin ik te begrijpen dat ze te dicht op elkaar staan. Voortaan toch maar de centimeter of lineaal er bij houden.

Twee weken terug zag ik nogal veel witte vlinders bij mijn spruiten. Ik vond het wel gezellig. Zegt een andere broer van me: 'die vlinders leggen eitjes tussen de spruiten'. Ik begreep dat die vlinder er voor aan het zorgen was, dat haar kroost lekker te eten kreeg.  Ik riep om hulp bij mijn oudste broer. Wat nu?  Tja, wat zal ik verder zeggen. Oudste broer liep naar de schuur en kwam met een spuit terug en spoot tussen de spruiten. Ik geloof niet dat de eitjes van de vlinders ooit nog uitkomen. Ik heb me nog niet verdiept in een betere oplossing. Ik was eigenlijk wel verbaasd over deze actie.

Miskleun nr 3 Courgettes
Nog een domme actie. Op deze foto zie je twee courgetteplanten omringd door plastic. Zo zouden ze lekker warm blijven.
Ze bleven ook lekker warm. Maar op een gegeven moment, toen het buiten ook warmer werd, had ik het plastic moeten verwijderen.
Volgens mijn bescheiden mening. Ik kan het fout hebben, zou de wind voor bestuiving kunnen zorgen. Ik heb dit jaar erg weinig courgettes. Nog nooit heb ik zo weinig courgettes gekweekt.
Juist in dit seizoen, dat ze 0,15 per kilo zijn geweest bij de Aldi.

5 opmerkingen:

  1. Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben :D
    Zo zaaide ik niet dubbel uit om zaad te besparen, helaas kwam er veel te weinig op en nu kan ik niet meer bij zaaien. Verkeerde zuinigheid. Ach, al doende leert men ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een paar jaar geleden zag ik dat mijn spruiten er wel een beetje zielig bij stonden en toen ik van dichtbij ging kijken zaten er echt honderden groene rupsen op. Ook ik heb toen gespoten, 1x maar en ze waren allemaal dood.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier maar 2 courgette's aan 1 plant de andere plant had er geeneen. spruitkool ook vol met rupsen, weggegooid aan de kippen, ik heb nu netten over de boerenkool tegen de duiven, met de prei gaat het goed en wortelen? die koop ik zo'n supergrote zak met paardenwortelen ik geloof 5 euro voor 50 kilo,of zoiets. geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat overkomt je in ieder geval niet nog een keer! Van je fouten leer je het allermeest!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je lijkt mij wel.
    Ik zaaide vorig jaar snijsla, niet te veel anders zou ik het niet op kunnen.
    Er kwamen maar 5 plantjes op.
    Dit jaar zaaide ik dikke regels, zoals op de verpakking stond.
    Het kwam vlot op, maar groeide nooit verder.

    BeantwoordenVerwijderen