vrijdag, augustus 09, 2013

Subsidie zonnepanelen is op

Het potje subsidie zonnepanelen is op. Helemaal op. Kennelijk heeft Nederland het afgelopen jaar veel extra zonnepanelen er bij gekregen.

Subsidie is aardig, maar is alleen een kleine bijdrage voor alleen de kosten van materiaal.
De totale kosten van mijn zonnepanelen waren ruim 5.000 euro, inclusief arbeid.

Het bedrag is 650 euro aan subsidie en ik heb het nu nog niet binnen, terwijl de rekening al is betaald en de panelen het dak sieren.
Gisteravond stuurde ik een e-mail met de vraag of ik nog in  aanmerking kwam voor de subsidie en dat de subsidie op 3 juli was aangevraagd.

Het bleek dat ik een fout had gemaakt bij het invoern, in plaats 5.000 euro stond er 500.000 euro. De komma stond verkeerd!
Deze fout is nu gecorrigeerd en begin volgende week krijg ik de toezeggings brief en dan hopelijk binnen twee weken het geld op mijn bankrekening.

Gelukkig hoef ik nog niet te fluiten naar de subsidie. Het komt er aan.

Voor alle anderen is het dikke pech.

Voor mij is het kijken naar de omvormers en hoeveel KwH hebben ze nu weer opgeleverd een echt nieuwtje. In de meterkast heb ik een schrift gelegd en daar noteer ik vrijwel dagelijks de meterstand.

Dat je van het constant kijken naar de meter ng zuiniger wordt op energie is bekend. Afgelopen weekend heb ik de stoomreiniger niet gebruikt en het was toch wel nodig. De tegeltjes van de badkamer zien er niet uit. Shame. Daar is die stoomreiniger toch zo handig voor.

9 opmerkingen:

  1. Goedemorgen,
    Klinkt wel als n vrij dure installatie, 1650 kW voor iets meer dan €5000?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat jij nog voor de subsidie in aanmerking komt, alle beetjes helpen.
    Ik vind het wel raar dat diegene die de aanvraag bekijkt niet zelf nadenkt dat er misschien een foutje is gemaakt en je even belt ter controle/informatie. Blijkbaar moet je overal zelf achteraan tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het wel prettig dat die subsidiepot leeg is. Dan hoeven we niet langer te twijfelen of we nu wel of geen zonnepanelen hoeven te nemen. Voorlopig bij ons dus geen zonnepanelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Rene, duur ja.
    Plat dak 6 stuks en twee op de schuur, met ingebouwde omvormer. Op de stuur 1000 euro 100 euro meer dan volgens milieu centraal berekening.

    Heb jij het vast voordeliger?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi!
    Is absoluut niet vervelend bedoeld en ik ben een enorme enthousiasteling op het gebied van zonne-energie. Ik weet niet jullie situatie, maar als ik een willekeurige site pak:
    http://www.bespaarbazaar.nl/zonnepanelen-pakket-sunkit-1740wp-p-2987.html
    Reken daarbij €800 installatiekosten, dan ben je met €3150 klaar. Subsidie was dan €352. Dat is best de moeite waard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @René, in 2012 heb ik bij een aantal bedrijven zonnepanelen offertes aangevraagd. Eerder had ik met het spreadsheet overal berekend hoe groot zijn die panelen, de opbrengst, de prijs. Twee bedrijven kwamen, 1 bedrijf wilde het beschermende grint voor altijd van mijn dak verwijderen. Dit grint beschermt mijn dak voor eeuwig denk ik.
    Het andere bedrijf wilde negen panelen neer leggen, tegen een prijs van 4000 euro, maar had problemen met het brengen van de omvormer, die bij hem herrie maakte naar de meterkast.

    Dit bedrijf vertelde me dat als er maar 1 paneel is die weinig oplevert, de rest ook weinig oplevert. Of je moet in iedere paneel een omvormer zetten.

    Dit bedrijf vertelde me ook, dat je een bepaalde ruimte tussen de kanten en de panelen moet hebben.
    De optimale benutting is zes panelen en geen negen panelen.

    Dit bedrijf heeft twee extra panelen op de schuur gelegd. Ik wilde niet dat ze schuin omhoog staan, omdat ze zo onzichtbaar zijn ten opzichte van het brandpad achter het huis.
    Volgens milieucentraal, waar ik een berekening deed en offerte aanvroeg, kwamen twee bedrijven waar ik wel in zee wilde gaan. Ze rekenden voor twee panelen op de schuur. 1600 euro. Milieucentraal berekende 900 euro.
    Mijn installateur berekende 1000 euro. Lager kon niet met arbeidsloon.

    Vorig jaar kreeg ik voor dezelfde klus offertes tussen de 4.650 euro en 5.500 euro.

    In dit geval is er nog niet eens een extra groep op gezet, omdat ik nog een groep 'over'had, omdat mijn bubbelbad verwijderd is.
    Een extra groep plaatsen daarvoor ben je ook best 800 euro kwijt hoorde ik van vrienden.

    Vrienden van me hebben voor 4.500 euro wel 12 zonnepanelen, maar zij hebben een schuin dak. Heel simpel allemaal.

    Kortom, de prijzen lijken wel aantrekkelijk, maar zijn later altijd minder plezierig.

    Eerder berekende ik dat de terugverdientijd van zonnepanelen wel meer is dan tien jaar, zeker omdat ik jaarlijks overstap van energieleverancier:
    http://opnieuwbegonnen.blogspot.nl/2012/11/zonnepanelen-echt-terug-verdiend-binnen.html

    Het is dus niet zozeer de terugverdientijd, maar het gevoel van onafhankelijkheid, net zoals voldoende geld over hebben.
    Je eigen groenten verbouwen.
    Je hypotheek afgelost te hebben. Lekker onafhankelijk dus. In tijden van crisis, maar ook in tijden van topeconomie.
    Wat we leerden van de crisis: Wees onafhankelijk, Investeer in assets en skills en een hypotheekvrij huis.

    Niks geeft een beter vrijheidsgevoel.

    Dit was een lap tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik begrijp het hoor. Die onafhankelijkheid is heerlijk! Hier net zo.
    Geniet van de panelen, ik wens je een hoge opbrengst toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Rene, blij dat je het begrijpt.
    Eerder suste ik mezelf toe, dat met jaarlijks overstappen ik die panelen er nooit uit kreeg.
    Maar o, o, wat is onafhankelijkheid toch geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen