vrijdag, september 06, 2013

Bijschrijving salaris en de hebberige incasseerders

De 25e komt mijn salaris binnen op de bankrekening bij de ASN bank. Al op de 23e incasseert de kabelmaatschappij het abonnement voor de volgende maand. Dat is 7 dagen te vroeg!
De gemeente incasseert op de 24e de maandelijkse gemeentelijke belasting, dat is 1 dag voor het nieuwe salaris.

Omstreeks de 8e wordt de maandelijkse incasso voor internet en telefonie uitgevoerd.

Tot payday hou ik geld op de bankrekening voor bijzondere dingen en het wachten op de incasso's van de kabelmaatschappij en de gemeente. Ik weet wat ik moet betalen en ik zorg voor een bedragje Pro memorie de onverwachte dingen. Niet meer geld dan ik nodig heb.

Zelfs het maandelijkse bedrag voor de hypotheek parkeer ik van de 25e tot de 2e op een spaarrekening bij de bank zelf. ASN geeft rente op de betaalrekening, maar die is  minder geworden. De spaarrekening geeft meer rente.

Het irriteert me dit maandelijkse te vroeg incasseren, zodanig, dat  ik besloten heb, om volgend jaar weer in 1 keer de gemeentelijke belasting te betalen.
De kabelmaatschappij betaalde ik tot vorig jaar zelf, maar dat kostte me maandelijks  1 euro extra.
Dit wilde ik zelf betalen, omdat de tariefsverhogingen nooit vooraf werd aangekondigd.

Ik zorg dat er maandelijks precies het geld op de vaste lastenrekening blijft staan, wat ik nodig heb. De rest maak ik over naar de reserveringsrekening bij ASN  of spaarrekening bij Leaseplanbank.

10 opmerkingen:

  1. Ja, maar helemaal zonder kun je nu eenmaal niet in dit land, ja zonder gemeente belasting kun je wel zeker. Helemaal jezelf voorzien in energie gaat sowieso niet in Nederland tenzij je op het platteland woont en een paar geiten, kippen en een bos hebt. Essent stuurt geen papieren factuur meer maar slechts digitaal via de mail: gevolg als je de email per ongeluk delete (of niet hebt gekregen) krijg je een herinnering en dat is toch wel even wennen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit wanneer ze iets afschrijven. Wat zou het, als hun maand loopt van de 23e tot de 23e, of van de 10e tot de 10e? Ja, je moet dan wel zorgen dat je saldo op je betaalrekening hebt. Dat was vroeger een probleem bij mij maar inmiddels heb ik een mooie buffer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, het probleem is dat je renteloos geld moet hebben staan op een betaalrekening.
    Dat geld hoort te renderen op een spaarrekening,of af te lossen op de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het hoeft niet renteloos op je betaalrekening te staan. Er zijn betaalrekeningen die nog een beetje rente geven, je geld schoon en mensvriendelijk beleggen en dan ook nog minder kosten dan de grootbanken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Willemien, ik zit bij de ASN. De tekst heb ik aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pff respect dan moet je wel heel goed weten wat je nodig bent elke maand. Ik zou me er niet lekker bij voelen. Room aan het begin van de maand, midden van de maand en eind van de maand de rekening af naar de spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn nu allebei ondernemer en kunnen dus niet echt meer van salaris tot salaris leven. We proberen er gewoon voor te zorgen dat op de eerste van de maand genoeg op de rekening staat voor de rest van de maand. Daarnaast geven we erg weinig automatische incasso's af, dus heel vaak worden we daar gelukkig niet door verrast. De gemeentelijke belastingen betalen wij dit jaar voor het eerst in termijnen en dat geeft eigenlijk best wel rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Opnieuw Beginnen, ik hou mijn betaalrekening op 0. Als er wat geïncasseerd wordt en ik daardoor negatief kom te staan, boek ik het meteen over van de spaarrekening. Als je het dezelfde dag doet als de afschrijving, kost het geen enkele cent. Moet je natuurlijk wel elke dag even kijken op je rekening, maar met een mobiel met internet bankieren is dat amper moeite. Wij betalen al jaren geen debetrente meer en dat is wel eens anders geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja je kan overal wel een probleem van maken. Ik zie het probleem niet. Als jij dat mou ook zou dm, scheelt het je stress.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Ellen, goede tip. Ik ga mijn app op de Ipad wijzigen, zodat ik ook geld kan overmaken. Nu heb ik alleen zichtbaar wat er gebeurd.. Vond ik wel zo veilig.

    @Allen, ASN gaf 1% rente op de bankrekening, dat is minder geworden. Ik betaalde vrijwel geen bankkosten door het vele geld wat altijd stond te wachten op incasso. Met name de incasso voor extra afschrijvingen zorgde ervoor dat ik vrijwel niets hoef te betalen.

    De direct opvraagbare spaarrekening geeft meer rente. Dan is het toch een leuke sport om te zorgen dat ik niks betaal voor mijn bankrekening?
    Ik vind van wel. Consuminderen is een sport.

    Wanneer ik het lichtknopje uitdoe, roep ik soms, niet altijd: 'verdiend'!'

    BeantwoordenVerwijderen