woensdag, september 25, 2013

Dubbeltje op zijn kant

Na de soap  "Goede tijden, slechte tijden" is de tweede meest goed bekeken uitzending "Dubbeltje op zijn kant". Iets minder scoorde "Uitstel van Executie. Bron: kijkonderzoek

Goede tijden, slecht tijden keken 1,9 mln kijkers, naar "Dubbeltje op zijn kant" keken 1,6 mln kijkers.

Ook ik keek en ik zag dat er goed verkocht werd aan tussentijdse reclames. Wat waren er veel reclames!  Ik geef meestal de voorkeur aan uitzending gemist, maar nu zat ik de hele uitzending tv te kijken.

Het was een jong getrouwd stel, zij 21 jaar en hij 29 jaar,  waarvan de man ruim voldoende geld binnenbracht met meer dan 70 uur werken per week als binnenvaartschipper. Zij werkt als bloemist. Het stel heeft geen kinderen, maar zo werd er gezegd, grote kans dat die kinderen er komen.

Ondanks het meer dan twee keer modale inkomen, door het vele werk, leefden ze er goed van, met een netto inkomen van 5.000 euro per maand. Te goed, de schulden stapelden zich op, ze moeten ook haar vader terug betalen die hen geld leende voor de bruiloft van 15.000 euro. Zij werkte part-time, maar tijdens de uitzending bleek dat haar contract niet verlengd werd. Dankzij bemiddeling van het programma kreeg ze toch al weer snel werk, voor 4 dagen per week in een vakantiepark als schoonmaakster en hulp in de winkel enz. waarmee ze 1.015 euro per maand mee gaat verdienen.

Ik denk zo maar, had het stel een telraam gegeven, crying out loud. Hoe moeilijk is het om te tellen wat er in komt en wat er uit gaat.
Maar dat is simpel gezegd, het vereist moed om de een overzicht van inkomsten en uitgaven te maken. Niet iedereen heeft dat.

Het heeft tevens met opvoeding en karakter te maken.
Ze dreigden hun in 2010 gekochte huis te verliezen. Ze zeggen zelf ook dat het ergste is, dat ze zelf de situatie hebben veroorzaakt, maar dat ze hem niet kunnen oplossen.

Over 1,5 jaar zijn ze uit de schulden. Zouden ze stoppen met roken, dan zijn ze twee maanden eerder klaar met het aflossen. Dat stoppen met roken is moeilijk. Misschien stoppen ze ooit.
Voor de boodschappen krijgen ze een budget van 80 euro per week voor twee personen. Eerder gaven ze 500 euro per week aan boodschappen uit.
Het afscheidscadeau was een stoppen met roken pakket, het boek 'Dubbeltje op zijn kant" en een romantisch verblijf in een hotel. Bovendien krijgen ze een jaar lang een budgetcoach.


Kijk terug op rtl.nl, dat nu ook start met meerdere reclames.

Bezoek de website "sloopdecrisis.nl" die ook  tips geeft om te bezuinigen.

13 opmerkingen:

  1. Ik heb de uitzending vanavond ook bekeken en schreef er daarnet een blogje over. Een verbazingwekkend relaas! Hoe kun je doorgaan met veel te veel geld uitgeven als je steeds meer schulden krijgt? Waarom gaat die knop niet veel eerder om? Ik snap er helemaal niets van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Zuinigaan. Vermoedelijk omdat ze de hypotheek al een tijdje niet meer konden betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het contrast tussen de vrouw uit Uitstel van Executie en het stel uit Dubbeltje tenenkrommend. Vrouw met een hoop ellende in haar leven werkt 50 uur voor 1.500 netto om de boel schuldenvrij te houden. En dat stel daarna verdient 3.500 netto meer en laat alles in de soep draaien..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb met verbijstering zitten kijken. Ruim 5000 euro netto per maand en zo in de schulden.

    In uitstel van executie had een vrouw net 1500 euro als ze een goede maand had, die had nog kinderen thuis en werkte zich een slag in de ronte om uit de schulden te blijven. Zo zie je waar de verantwoordelijkheid ligt en waar 'lang leve de lol'. Het was een groot contrast.

    Vraag me af of de progameurs expres deze twee uitzendingen van dinsdag na elkaar gepland hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het alleen al fijn om te kunnen kijken hoe het niet moet. Knap van die mensen om met de billen bloot te gaan. Ik hoop dat de programma makers ook een doel hiermee hebben om andere mensen in Nederland wakker te schudden.
    Als twee weken achter elkaar liggen de schulden bij het uitgavepatroon van de vrouw.
    Tjee, die knoppen moeten om en dat is blijkbaar erg lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry, nog vergeten te vermelden. EN dat die budgetcoach hun ervan laat doordringen dat je het na anderhalf jaar kunt ombuigen naar een dikke vette spaarrekening. Hopelijk komt het met deze mensen goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Zuinigaan Ik denk dat ze in ontkenning zitten. Waarschijnlijk hebben ze helemaal niet door hoeveel ze uitgeven, omdat ze het niet willen weten.
    Zij wist niet eens hoeveel schuld ze hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hadden het voorstukje gezien en wilden alleen al gaan kijken om erachter te komen wat voor werk die jongen deed! Jeetje, wat een filmsterrensalaris! Maar ja, toen bleek dat ie wel 80 uur werkte, dat is wel veel.
    Ik probeer niet te snel en hard te oordelen over dit soort mensen. Er zijn zoveel mensen die aan het struisvogelen zijn en waarom weet je niet.
    Ik denk wel dat ouders en scholen meer aandacht moeten besteden aan de financiële opvoeding van kinderen om dit soort situaties vaker te kunnen voorkomen. Anderzijds kun je als ouder nog zo veel doen, soms loopt het toch anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je verwijst naar www.sloopdecrisis.nl

    Ik heb daar bij ZuinigAan wat kritische kanttekeningen bij gezet:

    Een aspect van het programma: je wordt steeds opgeroepen om zelf op de website van het programma na te gaan of je zelf ook nog kunt besparen op vaste lasten. Ook van Gaal herhaalt dit de hele uitzending door tot vervelens toe.
    Ik ben even naar die site gegaan, maar moet daar mijn adresgegevens achterlaten als ik een vergelijkend onderzoek met andere aanbieders van energie, telefonie en verzekeringen wil laten uitvoeren. Er wordt een beetje gesuggereerd dat er een soort collectieve veiling zal plaatsvinden voor de laatste prijs. Maar waarom moet ik dan mijn adresgegevens achterlaten? Op deze manier krijgen onbekenden heel wat persoonsgegevens in handen. Ik heb een sticker 'geen colportage aan de deur' op mijn voordeur en gebruik een prepaid telefoonkaart en anonieme OV chipkaart.. Ik krijg hier niet zo'n goede indruk van (of modern gezegd: geen goed gevoel bij). Hebben jullie wel je gegevens op dit site ingevuld om na te gaan of je nog meer kunt besparen? Wat zijn jullie ervaringen? (We zitten hier tenslotte als consuminderaars onder elkaar, toch?)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het lijkt mij dat als ze echt het roer omgooien ze nog wel sneller van die schuld af zouden kunnen komen ,als je 5000 euro per maand verdient moet je daar toch meer van kunnen overhouden zelfs al zou je de vaste lasten op 2500 euro per maand zetten wat ik al een bizar hoog bedrag vind voor 2 personen dan nog houd je 2500 euro over om je boodschappen en dergelijke van te doen dit is meer dan 500 euro per week , zoveel houd ik per maand nog niet eens over na aftrek van mijn vaste lasten en zelfs ik spaar 150 euro per maand , ik zou liever nu alles doen of liever gezegd alles laten om van mijn schuld versneld af te betalen m,zeker de schuld aan een familielid die zelf ook moest lenen om je te helpen, want als je dan je schulden afbetaald heb kun je al dat geld gebruiken om te gaan sparen zodat je in slechte tijden ook nog een beetje fatsoenlijk en zonder zorgen kunt leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem, Sloop de crisis en collectieve energie inkoop.

    Het is gebleken dat gezamenlijke energie inkoop via Vereniging Eigen Huis en Consumentebond en het zal dan ook wel zijn via Stopdecrisis.nl duurder is dan via de NMA goedgekeurgde vergelijkingssites van Consuwijzer.nl

    Feit is dat al die websites duurder zijn dan via de NMA goedgekeurde vergelijkingssites.

    Ik stap jaarlijks over, al vele jaren, het ging altijd goed, behalve bij Geenchoice. Helaas dus. Ik had een jaarcontract, maar na 10 maanden kreeg ik duurdere energie. Ik hoefde toen niet meer het jaar uit te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zal vast wel weer een adder onder het gras zitten.. zo gaat het al jaren met dit soort acties. Ze moeten eens komen met een onafhankelijke vergelijkingssite. Waarom men eerst kan vergelijken alvorens je gegevens te moeten afgeven. Dit sloopdecrisis verhaal riekt naar problemen als je het mij vraagt..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aanvulling: ik heb inmiddels de indruk gekregen dat je op www.sloopdecrisis.nl je huisnummer en postcode moet invullen om de aanbieder van goedkope alles 3 in 1 pakketten na te laten gaan of die jou op jouw adres ook zo'n 3 in 1 pakket aan kan bieden. Het zou zomaar eens T.elford of een vergelijkbare maatschappij kunnen zijn. Dit denk ik omdat ik vanochtend van E.uroClix ook zo'n aanbieding van T.elfort kreeg. Helaas, hier heeft U.PC de markt in handen, er is nog geen glasvezel beschikbaar, dus geen 3 in 1 pakket van T.elford of goedkopere maatschappijen leverbaar. T.elfort kan mij dus geen 3 in 1 pakket leveren. Wel internet en goedkoop vast bellen. vind ik niet erg, want de tv mag er van mij wel uit. Van manlief en dochterlief niet. Maar de internet die T.elford en goedkopere maatschappijen ons hier kunnen bieden is echt te traag. Wij gebruiken internet ook veel zakelijk en dan kun je echt niet hebben dat het eindeloos blijft hangen.

    Kortom, ik denk dat je daarom je huisnummer en postcode in moet voeren op www.sloopdecrisis.nl. Wij hebben al de goedkoopste zorgverzekeraar en de goedkoopste woon- en autoverzekering. Tja, 3 in 1 van U.PC is niet de goedkoopste.

    BeantwoordenVerwijderen