woensdag, september 18, 2013

Prinsjesdag 2013

Heel Nederland participeert, zo blijkt uit de troonrede.
Participeer je niet, dan ga je er op achteruit. Wie participeren er niet? Gepensioneerden, uitkeringstrekkers.
Verdient een werknemer meer dan 150.000 dan moet de werkgever 16% meer belasting betalen.
Een inkomen vanaf een ,ton gaat er minimaal 3.200 op achter uit.

In het FD een grote staat van inkomsten en uitgaven. Ik mis hierin de aardgasbaten. Volgens  deze bron levert dat de overheid im 2012 6,9 miljard op,  dat dankzij de hogere prijzen.

In de uitgaven mis ik het stuk dat wij aan Europa betalen. Ik zocht en vond dit en ondanks de cijferbrij die daar staat geeft het geen juist bedrag. In het FD overzicht uitgaven werd het niet genoemd. Vreemd vind ik dat.

Nederland is een rijk land, hoe komt het toch dat er zoveel bezuinigd moet worden op de zwaksten in de samenleving? Als de tekorten blijven dan kan hooguit de AOW in de toekomst nog verdwijnen.

Mijn 28 jarige VVD collega trainee  die gisteravond bij de Prinsjesdag VVD borrel werd uitgenodigd, sprak ik aan op het doorwerken tot je zevntigste. Vond hij prima.ging hij ook doen! Ja, lekker lang doorwerken, Fun.
Een andere collega opperde, straks mogen we zolang doorwerken, dat we met een rollator naar het werk moeten.

Ik heb een vaste baan, dat is prettig. Veel mensen hebben dat niet. Die mensen werken ng harder dan anderen om opgemerkt te worden, wie weet een vaste baan!

Eindelijk werd de vermindering van de hypotheekrente aftrek genoemd. De aftrek wordt beperkt tot 38% in de komende jaren. Ieder jaar een half procent minder aftrek. Oef, ik ken mensen die een aflossingsvrij huis namen van 560.000 euro. Een mooi huis. De hoogte van deze hypotheek week ik omdat ik die opvroeg bij het kadaster. Een paar maanden terug hoorde van henzelf  ik dat hun WOZ waarde 380.000 is. Ik heb hen nooit verteld dat ik die info heb opgevraagd. Ik zou er bloed nerveus van worden.

De jurk van Maxima vond ik niet geweldig. Het zal best een duur ding geweest zijn, maar het kan beter.




15 opmerkingen:

  1. Jaaah, samen participerend naar de voedselbank: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6177/Malou-van-Hintum/article/detail/3511762/2013/09/18/Samen-participerend-naar-de-voedselbank-want-failure-is-fun.dhtml

    Ik ben net samen met mijn dochter naar een rommel/kledingmarkt van de kerk hier geweest. Dijsselbloem en Rutte zouden daar ook eens moeten kijken. Vriendelijk en netjes, maar daaronder zie je de armoede. Nette armoede. Morgenmiddag heb ik als 50 jarige een sollicitatiegesprek. Ik reinig liever 10 kliko's dan dat ik 1 sollicitatiegesprek heb. Ik heb een universitaire opleiding, maar als 50er ben je nu eenmaal een moeilijke partij op de arbeidsmarkt.

    Ik zag van de week een uitzending van Nieuwsuur, een reportage waarin ze werkloze jongeren rondreden langs werkgevers om ze te koppelen. Een econoom gaf hoofdschuddend commentaar, sollicitatietrainingen en rondrijden in een bus, dat helpt geen steek als er niet genoeg banen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind jij zelf niet dat je een beetje te ver gaat door de hoogte van iemand hypotheek op te vragen?
    Ik ben toch wel benieuwd waarom je de moeite hebt genomen om deze informatie op te vragen. Zelf zou ik dat nooit doen.
    Groetjes Esmee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Esmee, nee, dat vind ik niet, is openbare info. Ik wilde de cijfers weten en niet het verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het wel erg dat je echt de hypotheek gaat opvragen, als je dat doet moet je er ook eerlijk voor uitkomen tegen die persoon vind ik.

    Zelf heb ik totaal de behoefte niet om me met andermans leven te bemoeien of willen weten wat andermans sores is.

    Deboor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Deboor, wat heerlijk deze afkeurende reactie.
    Verder nog een mening over prinsjesdag?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach ja, prinsjesdag. Zoveel mensen die roepen dat de overheid nu juist moet investeren en niet keihard bezuinigen, dat is juist niet goed voor onze economie. Maar goed, iedereen riep weer wat, iedereen deed een plas en alles bleef zoals het was. Pas over een paar jaar zal Rutte zeggen "tjaaaah, met de kennis van nu, zouden we toen, blah-bla"
    Ik heb het eigenlijk best wel gehad met de politiek in Nederland, ik heb zelfs mijn lidmaatschap van een partij opgezegd omdat ik ze zelf ook hypocriet vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is openbare info, dus niks mis met checken. Er zijn twee huizen in onze nieuwbouwwijk verkocht en daar wil ik ook de prijzen van weten om zo te bepalen hoe ver we onder water staan.

    Ik vond de jurk van Maxima juist geweldig! De hoed en oorbellen trouwens ook.

    Persoonlijk vind ik het jammer dat ze de HRA niet eens grondig aanpakken. Dadelijk kan ons nu nog ongeboren kind in de toekomst nog steeds een huis kopen met 38% hra...dat zou een zeer kwalijke zaak zijn want de kosten zijn gewoon niet te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Econowiser, goede reactie.
    Je toekomstige kind krijgt goede ouders. Die komt er wel.Gefeliciteerd met je a.s. kind alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, wat is de aflossingsvrije hypotheker kwijt aan rente per maand? Kan ie daarvoor ook zo'n kast van een huis huren? Waarschijnlijk niet.....en daar gaat het nu om.

    Enne misschien valt het zo meteen nog wel mee, als de huizenprijzen gaan stabiliseren wordt er weer gekocht door de slimme jongens die geld hebben liggen om de aankoop vervolgens gewoon in de verhuur te gooien. Huurders worden straks de pisang eigenlijk 'zijn' ze dat nu al.

    Deel je kennis en ervaring met jongere mensen (stuk jonger dan 60 jaar), zeg ze dat ze in principe met 50% van hun inkomsten per maand moeten kunnen rondkomen en zelf gaan sparen. Oefening baart kunst om het zo maar eens te zeggen.


    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem, deze mensen kochten het huis toen ze al bijna gepensioneerd waren. Zij heeft parttime gewerkt en een klein pensioen en hij een ABP pensioen dat ieder jaar kleiner wordt en AOW.

    Als het 20ers waren en geen familie had ik me minder zorgen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik stap net in de wereld van de werkende, helaas zijn vaste contracten inderdaad niet standaard meer maar wij geven natuurlijk niet op!

    Ook heb ik mazzel dat meneer al een appartement had gekocht die hij zelf kon betalen met volledige aflossing.

    Ingewikkeld is het toch wel allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die ABP pensioen trekker en AOW ster: als ze geen kinderen hebben die ze schulden achter willen laten? So what?
    Zo lang je de rente betaalt woon je riant en geniet je ervan.
    Over 15 jaar langzaam naar het bejaarden tehuis met misschien een schuld. Nou en? Wat doe je met een spaarbank boekje in zo'n geval? Aan de instelling geven? Helemaal niet zo dom bekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Anoniem, goed bekeken. Ze hebben drie kinderen, die prima voor zich zelf kunnen zorgen.
    Ik dacht eigenlijk meer aan, wat als er 1 overlijdt, wat dan?

    BeantwoordenVerwijderen