vrijdag, september 27, 2013

Reken hier snel je koopkrachtwijziging in 2014

Hier kun je snel  het koopkrachtverschil voor de jaren 2014, 2015 en 2016 uitrekenen door het invullen van een paar gegevens, zoals je bruto inkomen, fiscale partner,  aantal kinderen,  invullen of je een hypotheek hebt, de hoogte van je hypotheek, de hypotheekrente en je eigen vermogen.

Zodra je die cijfers hebt ingevuld, klik je op de knop bereken en voila het resultaat, dat je meteen op facebook of twitter kunt plaatsen, door op de juiste knop te klikken.

Jort Kelder heeft vandaag zijn belastinggegevens op twitter geplaatst.
Grappig dat hij op zijn facturen de afkorting BTW, luxebelasting noemt, hij schrijft dan:' 21% luxebelasting'.
Notabene bevriend en skiemaat van Mark Rutte.

Ga jij ook je gegevens op de sociale media zetten? Je mag het ook als opmerking hier zetten.

Ik ga er vogend jaar 496 euro op achteruit.

14 opmerkingen:

  1. Ik ga er volgend jaar 250 euro op achter uit, maar de jaren daar na 2 tot 2,5 duizend vooruit als ik de berekening mag geloven. En dan reken ik mijn salaris stijging nog niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het niet op sociale media zetten. Volgens die berekening ga ik er volgend jaar €239,00. Dat is wel inclusief €0,00 verhoging eigen risico. Die heb ik afgelopen jaren niet verbruikt en hoop natuurlijk 2014 ook niet. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn uitkomst: In 2016 hebben jullie netto € 2015 minder te besteden dan in 2013
    2014 - € 1133
    2015 - € 490
    2016 - € 392

    Maar helemaal klopt het niet. Een aanvullende verzekering voor ziektekosten hebben wij bijv. niet. En mijn partner merkt nooit iets van een eigen risico, daar hij eigenlijk nooit ziek is. Kan natuurlijk veranderen.

    En nee, ik zet dit niet op social media.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook is de inflatie in 2015 en 2016 0%. Dat geloof ik niet :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens die berekening zouden we er volgend jaar 598 op vooruit gaan. Zou leuk zijn als dat klopt maar kan het me niet voorstellen eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Komend jaar zouden wij volgens deze berekening €332 er op achteruit gaan. Oplopend naar €934 in 2016.
    Wie dan leeft....

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Was leuk gisteren. Ik had een komma in het bedrag geplaatst en we zouden er 15000 euro tot 16500 op achteruit gaan in 2016. Ik raakte compleet in paniek. Man zei; "Dat kan niet!" Nog eens gekeken en het bleek, dat de 2 cijfers achter de komma een salaris werd met 5 nullen. Toen zonder komma ingevuld en we gaan er nu volgend jaar 708 euro op achteruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @KrapbijKas, ik heb de cijfers ingevuld van een minimalistische kennis.
    Het klopt, de krap bij kas mensen gaan er op vooruit.

    Geweldig toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De inflatie hangt heel erg af van je eigen bestedingspatroon. Als je weinig reiskosten maakt (ov of auto, whatever) heb je weinig last van accijnsverhoging op brandstof of verhoging van ov tarieven. Roken en drinken, daar ben je zelf bij. Er wordt bij een bepaald inkomen een bepaalde leefstijl verondersteld en zo komt men dan op een bepaald bedrag aan inflatie. Voor ons is die volgend jaar berekend op 267 euro. Maar wij hebben zonnepanelen, kopen alles tweedehands en eten geen vlees. Dus het zal bij ons wel loslopen. Voor 2015 en 2016 staat idd nul euro voor inflatie. Dat is wellicht omdat ze daar nog niets over kunnen zeggen?

    Ik kan van het bedrag dat voor ons uitgerekend wordt, dus al de helft van 267 (is 134, afgerond) en 20 euro voor niet gebruikt eigen risico en niet afgenomen aanvullende verzekering aftrekken. Een verminderd bedrag aan hypotheekrenteaftrek deert ons ook niet. Dat is meer van toepasssing op hoge inkomens met een hoge hypotheek. Onze hypotheek ligt onder de 2 ton, en we betalen minder dan 3 procent rente. Wij hebben juist, anders dan de tool berekent, iets voordeel van de compensatie voor verminderde hypotheekrenteaftrek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem, klopt helemaal. Anders zou Mark niet geroepen hebben, dat we auto's moeten kopen enz.
    Maar het geeft een indicatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor mij is het niet te berekenen. Wij zijn geëmigreerd, ik krijg binnenkort inkomen uit het buitenland. Onze situatie is te ingewikkeld voor zo'n simpele berekening. We zullen maar moeten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. soms ben ik blij dat ik zo weinig verdien ,want ik word nog blij van kleine meevallers, en het lijkt of mensen met flink hogere inkomens al gestressed worden als ze ook maar iets meer moeten gaan betalen of iets minder verdienen, toen het nog goed ging hoorde je die mensen eigenlijk nooit over hoe goed ze het hadden en vonden ze alles maar vanzelfsprekend en nu ze in moeten leveren hoor je ze steeds meer en meer klagen alhoewel ze nog steeds beduidend luxer leven dan ik , ik praat nu in het algemeen hoor ,ik weet dat niet iedereen hetzelfde is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sorry @anoniem, maar over wie heb je het nu eigenlijk?
    Ik weet natuurlijk niet wie je bent, maar ik lees dit zelfde stukje/verhaal steeds weer, met dezelfde toonzetting en zelfde taalkundige stijl, dus ik denk dat je dit verhaal al op meerdere blogs hebt opgeschreven. Kun je concreet aantonen en onderbouwen welke bevolkingsgroep je bedoelt, als je stelt: 'En het lijkt of mensen met flink hogere inkomens al gestressed worden als ze ook maar iets meer moeten gaan betalen of iets minder verdienen, toen het nog goed ging hoorde je die mensen eigenlijk nooit over hoe goed ze het hadden en vonden ze alles maar vanzelfsprekend en nu ze in moeten leveren hoor je ze steeds meer en meer klagen alhoewel ze nog steeds beduidend luxer leven dan ik'.

    Je zwakt vervolgens je verhaal af met de stelling 'ik praat nu in het algemeen hoor,ik weet dat niet iedereen hetzelfde is'.

    Tja, dan is het eigenlijk niet meer dan een bewering van jou. Niet te onderbouwen. Dat je in het algemeen wel eens iets hoort of leest, zegt helemaal niets.
    Daarbij, hogere inkomens betalen ook hogere lasten. En wie weet, komen die mensen met een hoog inkomen ook van heel ver, misschien hadden ze ooit een heel laag inkomen of zelfs niets. Hebben hard gestudeerd en gewerkt om hoger op te komen.
    Zou zomaar kunnen..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zit te dubben om te stoppen met werken, op 1 inkomen doorgaan.

    Uitkomst 2 inkomens, 500 euro plus
    Uitkomst 1 inkomen, 600 euro minder

    Minder vooral door minder kinderbijslag, geen schoolboekengeld, en geen inflatie. Ik denk zelf dat het nog wel mee gaat vallen

    BeantwoordenVerwijderen