zondag, september 08, 2013

Vrekken als 'vrienden'

In 'Moderne manieren' van dagblad Trouw staat deze ingezonden vraag:

" Vrienden van mij zijn nogal zuinig, beter gezegd: extreem gierig. Niet omdat hun financiële omstandigheden hen daartoe dwingen (zij hebben geen geldgebrek), maar vanuit een bepaalde overtuiging dat luxe slecht is en er niets verspild mag worden. 

Wanneer ze bij mij zijn, nemen zij gretig de geboden versnaperingen tot zich, maar andersom krijg ik als gast bij hen niets aangeboden, en wanneer ik zeg dat ik dorst heb, vragen zij geld voor een drankje. 
Ik weet dat dit niet persoonlijk bedoeld is en dat het door hun leefstijl komt. Toch vind ik deze gang van zaken onprettig en zou hier graag iets aan willen doen. Maar wat? Hoe moet ik mij opstellen zonder hen te beledigen".

Als ik zou moeten betalen voor een consuptie bij vrienden thuis, zou ik de relatie nooit als 'vriendschap' omschrijven.

26 opmerkingen:

  1. Ik zou ook totaal verbluft zijn als ik als gast bij vrienden moest betalen voor een drankje! Dat zijn geen vrienden en van gastvrijheid is al helemaal geen sprake!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is inderdaad echt heel raar. Er bestaan heel veel verschillende culturen in deze wereld, maar ik denk dat ze allemaal gastvrijheid hoog in het vaandel hebben. Ik denk dat wij Nederlanders dan misschien nog als weinig gastvrij bekend staan in de wereld, met dat ene koekje dat sommige Nederlanders gasten aanbieden (waarna de koektrommel dicht gaat) :-) . Maar helemaal niets, of zelfs geld eisen voor een kop koffie, dat vinden zelfs wij toch redelijk zuinige Nederlanders te gek...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt mij ook vrij extreem. Bovendien ook tegenstrijdig, als je luxe slecht vind waarom maak je er dan wel gebruik van als je het elders gratis krijgt?
    Raar verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ....vulling voor de krant?....broodje aap?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt mij erg overdreven, maar wie weet zijn er mensen die geld vragen voor een consumptie. Maar dan is de 'vriendschap' snel over.

    Als je bij anderen moet betalen voor een drankje ben je in een restaurant niet op visite.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik consuminderde omdat ik in de bijstand zat en ook wel moest opletten op mijn geld. Ik had een vriendin met wie ik samen at, zij was zonder schulden en met een hoog inkomen, toendertijd 5000 per maand, het was niet uit geldgebrek dat ze karig was. Was dat wel zo geweest dan had ik uit mezelf een vergoeding voor het eten gegeven om haar in haar geldnood te ondersteunen.

    We aten twee keer per week bij elkaar, met onze kinderen. Heel gezellig, en als ze kwam zorgde ik voor lekker eten en toetje of fruit. Andersom was het erg karig, vaak had ik nog honger en moesten mijn kind en ik thuis nog een boterham (of twee) eten.
    Eén keer had ze een maaltijd voor twee personen en serveerde die voor twee volwassenen en drie kinderen. Ik heb mijn kind mijn portie gegeven en haar laten weten dat dit echt niet kon. Haar zuinigheid maakte een eind aan het samen eten, erg jammer.

    Groet,Greet

    (De geserveerde maaltijd bestond uit één pakje opgewarmde diepvriesspinazie van bijna een pond en drie gekookte eitjes...inderdaad, zonder aardappels, of toetje om de leegte op te vullen)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat ik in het geval van de briefschrijver dan ook maar geld voor drinken en eten zou vragen. Misschien dat dat de ogen van deze vriend zou openen. En zo niet, dan zou de vriendschap misschien snel over zijn, want wie laat nou vrienden betalen voor een glas drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat zijn geen krenten maar hebberige egoïsten die goed voor zichzelf zorgen en niets voor een ander over hebben. Ik ben er al vaak eentje tegen gekomen. Meestal zijn ze ook heel makkelijk in hulp vragen en nooit dankjewel zeggen. Reken er maar niet op dat ze je helpen als jij eens hulp nodig hebt.
    Zo snel mogelijk dumpen en geen energie in steken, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lees die rubriek ook elke week, maar volgens mij is deze casus verzonnen. De casussen worden steeds ongeloofwaardiger, valt mij op. Meer bedoeld om reacties van lezers uit te lokken, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja , zulke mensen "bestaan "inderdaad! die zijn van hebben gek , en van geven ziek !
    walgelijk, daar moet je gelijk mee kappen 1

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wie heeft er nog vijanden nodig als je zulke "vrienden" hebt.

    Owh kom op, zijn er echt zulke mensen? Ja helaas wel, en dat is geen geintje, met de auto ergens heen, ik reed, haalde benzine, hun haalde de drankjes, of ik evennnn 2,20 voor drinken neer wilde leggen... terwijl zij gratis! meereden, en weten dat het niet breed hebben. En dat rijden was 1,5 uur heen en terug, geen dank je wel niks... Dus jah die mensen zijn er.
    Daarvoor had ik gevraagd of ze konden helpen met de tafel naar buiten te tillen, of ik er 25,- voor over had, anders kwamen ze niet, had toen al genoeg hulp en dacht dat ze een grapje maken, na het meerijden begreep ik dus dat dit niet zo was...

    Niet nodig om te zeggen dat ik die "vriendschap" verbroken heb (geloof me bij hun kwam er op het jaar genoeg binnen, huurhuisje van 325,- de helft van het salaris op de spaarrekening etc etc Nu snap ik hoe ze dat deden en waarom mensen niet graag bij hun kwamen)

    je hebt vrekken en je hebt sociaal misplaatste vrekken, de eerste vrekken zijn misschien karrig maar wel gastvrij! (en dan maakt me het niet uit of die thee zakje tig keer is gebruikt!) en vrekken zoals beschreven door bovenstaande!

    Daarom zeg ik, wie heeft er nog vijanden nodig als je zulke "vrienden" hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is wel heel erg hoor, als je zoiets echt vindt, dan moet je ook consequent zijn als je bij een ander bent en daar niet de kast gaan leegvreten...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat zijn je vrienden niet,
    ik ben zuinig en gooi liever geen eten etc.. weg.
    Maar iedereen is hier welkom en krijgt meer dan voldoende. ( ook al is dat andersom in de fam niet zo )
    ik vang vrijwillig honden op asl gastgezin, het valt me op dat de meeste gastgezinnen het niet breed hebben maar heel gul zijn en delen wat ze hebben. top.

    Deb

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lang geleden had ik een collega die, wanneer je uitgenodigd werd om bij haar te eten, verwachtte dat je een deel van dat etentje mee zou brengen. Dus het vlees, het toetje of de wijn. Vond ik heel raar. Ze kwam uit een rijk gezin trouwens. Ik ken haar nog steeds en ze heeft altijd van die rare trekjes als het om etentjes, kadootjes enz. gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jij wilt ze niet beledigen, maar zij mogen jou wel beledigen!
    Dat zijn geen vrienden maar parasieten.
    Helaas ben ik zulke mensen in mijn leven ook tegengekomen.
    Hen op dezelfde manier behandelen,als je door hen behandeld wordt, moet je zien hoe snel het over is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tja hoe zeggen ze het ook alweer? Je krijgt wat je toekomt?
    Lol.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha, da's wel een heel raar (en verzonnen?) verhaal. Wat zegt het over de vragensteller, dat hij/zij zulke vrienden heeft?

    Ik moet het ook best zuinig aan doen maar er is voor onverwacht bezoek op z'n minst altijd een goede kop koffie, en meestal ook wel een eenvoudig koekje, in huis. Voor geplande visite pak ik iets meer uit; niets overdadigs maar wel gastvrij. Zelf verwacht ik ook geen hapjesbuffetten als ik ergens op visite ga. Maar ik verwacht ook zeker niet dat ik moet meebetalen aan een drankje!

    Als ik bij iemand op bezoek ga van wie ik weet dat hij/zij krap zit, stel ik voor iets bij de koffie mee te nemen of, als we samen eten, een deel van het menu te verzorgen. Ik vind het ook fijn wanneer mensen dat omgekeerd zo doen. Gelukkig heb ik die mensen in mijn omgeving!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha, da's wel een heel raar (en verzonnen?) verhaal. Wat zegt het over de vragensteller, dat hij/zij zulke vrienden heeft?

    Ik moet het ook best zuinig aan doen maar er is voor onverwacht bezoek op z'n minst altijd een goede kop koffie, en meestal ook wel een eenvoudig koekje, in huis. Voor geplande visite pak ik iets meer uit; niets overdadigs maar wel gastvrij. Zelf verwacht ik ook geen hapjesbuffetten als ik ergens op visite ga. Maar ik verwacht ook zeker niet dat ik moet meebetalen aan een drankje!

    Als ik bij iemand op bezoek ga van wie ik weet dat hij/zij krap zit, stel ik voor iets bij de koffie mee te nemen of, als we samen eten, een deel van het menu te verzorgen. Ik vind het ook fijn wanneer mensen dat omgekeerd zo doen. Gelukkig heb ik die mensen in mijn omgeving!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb wel eens een oudere mevrouw ontmoet, toen ik nog jong was en veel uit ging. Zij gaf mij en mijn vriendin heel serius het advies om zoveel mogelijk op kosten van een ander te drinken als we uit gingen, anders kostte het te veel. Ik geloof dat ze zoiets zij als: je kunt het beter een ander laten betalen.
    Over mee betalen en benzine denken ook veel mensen anders, ik vind het onzin om de kosten te delen, als je toch zelf al ging. Een vergoeding of traktatie voor de omweg, okee maar de kosten van de hele rit... voor mij hoeft het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh, ik heb een stel vrienden, als we hen bezoeken nemen we op hun verzoek zelf de drank mee omdat er bij hen altijd heel veel inloop is. Alleen nemen ze zelf nooit iets mee als ze bij ons komen. Ik neem het maar zoals het is, het is verder wel leuk gezelschap...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb wel eens ergens een bbq moeten betalen: mijn vis werd zelfs vanaf bonnetje apart berekend. En het waren goedverdienende, ruim en landelijk wonende mensen....

    Ik was eerst van plan ze terug uit te nodigen. Maar toen het zo eindigde, heb ik daar vanaf gezien. De vriendschap is 'verwaterd' daardoor.

    Ik zou nooit mijn gasten vragen om geld. De idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. zoeen "gezellige "schoonfam bezit ik ook ...
    hier verjaardag metoa taart, bij hen op verjaardagen kun je een koekje krijgen ......
    vooral schoonmoeke kan geweldig gierig uit de hoek komen !
    en daarnaast graag bluffen dat ze geld genoeg heeft ..
    noem het bij mezelf stumpers !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat vind je hiervan: je schoonzussen uitnodigen voor een creatieve avond, niets over geld gesproken. Aan het eind van de avond wordt er gezegd dat je moet betalen. Op z'n zachtst gezegd niet netjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. In Brabant krijg je altijd koffie of thee en een stukje cake erbij , ik zou me kapot schamen wat kost een zelf gebakken cake met verse aardbeien erop 2,50 totaal gaan 12 schijven eruit tel uit je wist

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ik heb het ook meegemaakt bij mijn ex schoonfamilie. Toen ik voor het eerst bij zus kwam eten kregen we de opgewarmde nasi die ze zelf in een doggybag had meegenomen van het etentje van mijn man. Als ik waagde een bonbon van een schaaltje te pakken bij ex schoonouders werd er meteen gezegd hoeveel centen ze hadden gekost. En ik maar allerlei dingen bakken en lekkers maken plus allerlei cadeautjes. Terwijl ik OF geen cadeautje (en zelfs geen felicitatie) kreeg of een vaas uit de kringloop met een stukje eraf gebroken.

    Na 20 jaar gebroken met deze hopeloze familie die nog vreselijk discrimineren ook

    BeantwoordenVerwijderen