zaterdag, oktober 19, 2013

De Opal pruimenstruik uit de Betuwe staat in de achtertuin

Over twee jaar kunnen de eerste pruimen geplukt worden. Je weet wel, groei van mensen, echte dieren, gaat langzamer dan we denken dat de economie groeit of daalt en plofkippen groeien.
Echte groei gaat dus langzamer. Aflossen van de hypotheek gaat ook langzamer dan ik hoop. Stukken langzamer, dan toen ik die hypotheek afsloot.

Vanmorgen om 9 uur reed ik 100 km verder naar Kesteren in de Betuwe naar de Bomenshop waar ik een pruimenstruik eerder kocht voor 12,50. Helaas was de struik al weg. Of ik een boom wilde. Tja, hallo zeg, die past niet.
Niet in de Toyota Aygo en ook niet in de kleme achtertuin van 8 bij 5,50 meter.. Natuurlijk wel in het begin wanneer die nog jong is, maar kleine bomen worden groot.

Ik mocht doorrijden naar de  Batterijen, wat een grote bomenhandel is en daar stonden bomen en struiken zat. Ik gaf door dat ik al wel een pruimenstruik betaald had aan de bomenshop en ik noemde er nog een naam bij dus ik kon hem zo meenemen.

Bij beide bomenhandelaren was het druk. Ja, bomen koop je of in oktober of in het vroege voorjaar.

Ik tufte meteen weer 100 km terug naar huis, waar ik dichtbij getrakteerd werd op een fikse file. :-(
Om 1 uur thuis, eerst lunchen, een half uurtje rust en toen begon ik de stronk met wortels van de eerder verwijderde groene struik op in te hakken, te zagen, het gat groter er omheen weg te scheppen.
Een stevig deel van de struik zit er nu nog steeds. Ik heb de pruimenstruik er pal naast gezet.

Mijn 1-na oudste moestuin broer, die ik vaak de oppertuinder noem, bood al aan om de stronk te verwijderen. Ik denk dat ik het binnenkort toch maar vraag. Wat een werk is dat zeg. Dat kost zo een halve dag en spierballen.

2 opmerkingen:

  1. We hebben een pruimen boom gehad. Uit de tuin verwijdert na 8 jaar. De boom bleef helaas vol luizen zitten en vruchten homaar. 2-3 vruchtjes per jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ernie, wat ja,mer. Ik ben altijd jaloers op de Opal pruimenboom bij familie. Om het andere jaar een flonke oogst.
    Ik hoop dat het beter gaat bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen