maandag, oktober 14, 2013

Eetbare achtertuin

Eerst zette ik een vierkante meterbak ik de achtertuin. Nu staan er naast de preiplanten, waarvoor ik in de winter alleen maar de achtertuin in hoef te lopen om een pei-tje te verschalken. De prei in de achtertuin, kleiner gebleven dan op de moestuin. Dat komt doordat er toch minder licht is in de achtertuin, ondanks dat de tuin volledig op het zuiden is gericht.

Ik heb twee druiven struiken. Eerst had ik alleen een witte druif, die ik toch echt had gekocht met de afbeelding blauwe Boskoopse druif er op.
Hij is dit weekend de tuin uit gegaan.

Achterin de tuin staat een struik, groen te zijn  en alleen in het voorjaar bloemetjes, dat ziet er leuk uit, maar leidt tot niks.
De Opal pruim die ik wel eens mee kreeg en ook te koop is, is heerlijk zoet en het vruchtvlees raakt snel van de pit.

Alleen heb ik slechts plek voor een pruimenstruik en niet voor een pruimenboom. Speurend over het internet, zag ik een bedrijf in de buurt van Nijmegen die de zelfbestuivende Opal pruim te koop aan biedt.

'Is die niet dichter in de buurt te koop' vroegen mensen me? Kan best, maar al die boomkwekerijen in Boskoop afbellen is ook wat. Een goede website is beter. Vandaag zouden de oude struiken opgehaald worden door de grof tuinafval, maar bij thuiskomst zag ik alles nog liggen. Morgen ga ik bellen, Aanstaande zaterdag komt de Opal druif daarvoor in de plaats.

Duidelijk is dat het verwijderen van de druif en de struik geen sinecure is geweest. De wortel is nog niet helemaal weg.

1 opmerking: