dinsdag, oktober 29, 2013

Overstap energie - Terugverdientijd zonnepanelen 14 jaar

Ik ga binnenkort weer veranderen van Eon naar Budget Energie met hulp van de vergelijkingssites via Consuwijzer

In 2012 verbruikte ik 1869 kWh. De zonnepanelen werden in juli 2013 geplaatst en zullen naar verwachting 1565 kWh opleveren.
Sinds eind 2012 siert de zuinige sierlijk vormgegeven 400 Watt Econoheat de gastenkamer. Dat is een winst voor het stijgende aantal gasten, maar een verlies voor het aantal kWh......
Een bijgesteld aantal kWh is dan ook voor 2014:
2000 kWh min 1500 kWh zonnepanelen is een verbruik van 500 kWh

Ik betaalde in 2013  €79 euro per maand bij Eon, voor een verwacht verbruik van 2031 kWh en 800 m3. Ik ontvang later 120 euro welkomstpremie bij Eon. Totaal dus 828 euro per jaar

In 2014 betaal ik  € 58,79/ maand bij Budget Energie voor een verwacht verbruik van 500 kWh en 800 m3 Ik ontvang daarbij nog 120 welkomst premie. Totaal dus 505,51.

De winst is 322 euro, is 7,45% per jaar, dat is beter dan de spaarrekening.
De panelen kostten 4.432 euro.
Terugverdientijd 14 jaar plus de vervangingskosten van de omvormer.

Het opgegeven verbruik is behoudend gegeven, immers ik probeer verrassingen toch een beetje uit te sluiten. Gosteren belde BudgetEnergie me en vroeg of ik bij gelijkblijvende prijzen en een welkomstpremie van 400 euro 3 jaar klant bij hen wil zijn. Dat lijkt me wel wat, immers de gasprijzen gaan vast stijgen en 400 euro premie is niet verkeerd. Ik wacht nog op het papieren contract.

Dit is de grafiek van mijn energieverbruik door de jaren heen:




5 opmerkingen:

  1. Wat een fijn bedrag als winst! En de kosten van de zonnepanelen vallen me nog mee. Ben je er tevreden mee? En hoeveel heb je er voor dat bedrag?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Vlijtig Liesje, acht stuks slechts, het is zo duur, omdat ik een plat dak heb,
    Het rendement van zonnepanelen op een schuin dak is stukken gemakkelijker te halen,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, Nuon vertelde mij vorige maand dat vanaf januari de energieprijzen gaan dalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @E, ik schrok van je bericht, dus ging ik direct zoeken en vond dit
    http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/energieleveranciers/nieuws/2013/Dalende-energieprijzen-in-2014/

    Het blijkt dat de netwerkkosten omlaag gaan, daar schreef ik eerder ook over
    De leveringstarieven gaan omhoog door een hogere olieprijs. Dat kwam niet als een verrassing.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dit zei de medewerker van nuon aan de telefoon, maar ik zal ook jouw stuk lezen :) ik ben wel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen